|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
"Full effekt" mellan 1800-4400 betyder ju att om du börjar acca vid 1800 och håller i till 4400 så accar bilen inte ens hälften så snabbt vid 4400rpm. Men det betyder ju också att du har samma acc på 1800rpm/hög växel som 4400rpm/låg växel, vid samma hastighet. Så en nedväxling ger inget. Mycket tråkig karaktär om man gillar att varva. :) Jag har inte provkört alla varianter men tittar man på vridmomentkurvorna ser man vad jag menar med inlägget ovan. Men i verkligheten märker man väl inte om kurvan "smygminskar" mjukt. Däremot tappar man den där härliga frenesin att det liksom håller i ända till varvstoppet med oförändrad kraft. |
|
| Full effekt stod inom situationstäcken så jag tror nog du förstår vad som menas med de? Eller? Sen tror jag vi redan kommit fram till att det inte är speciellt kul att varva en diesel! | |
|
Om större delen av körcykeln består av landsväg/motorväg har man ingen nytta av höga varvtal. Då är dieseln att föredra anser jag. Som bonus slipper man besöka macken lika ofta som 130i ägaren. Men om man har en kortare körcykel och gillar att busköra är bensinaren given. Men oavsett vad vi andra tycker är det viktiga att DU provar en av varje och bildar dig en egen uppfattning. |
|
|
@Marin: det stämmer. Det är lite trist med en vridkurva som börja dycka efter 2500varv som resulterar i en väldigt plan effektkurva. Dock så måste det inte vara. Jag med flyt "skaffat" mig en vridkurva som är konservativ vid låg-mellarvarv och som ger igen vid högre varv. Det resulterar i 120 hästar vid 2000 varv, vid 4300 varv är det 240 hästar. Då är det visst roligt att varva. Att avgassytemet (Milltek) börja sjunga över 3000 varv gör saken inte sämre.. Som sagt, att en 130i är ännu roligare att varva står utom tvekan men diesel behöver inte vara tråkig för den saken. |
|
| vilka motorer är det som har dubbelturbo? | |
| 135i och 123d har två turbosnurror | |
|
2l fyra (204hk): 123d och X1 Xdrive23d 3l sexa (286 eller 306hk): 335d, 535d, 635d, 740d, X3 3.0sd (gamla), X5 xDrive 40d, X6 xDrive 40d |
|
| 35i bensinmotorn hade två parallellturbo men inte längre (numera s.k. twin scroll). | |
| Jaha så nya 135 har inte dubbla alltså! Man lär sig något nytt varje dag:) | |
|
Var o tittade på en 130 idag, ja smile banden åkte långt upp till öronen varje gång man drog på växlarna... Hoppas det blir affär imon, mkt hänger på bilförsäljaren vad han vill ha mellan. Länk Har även kört 120d men naturligtvis inte lika rolig fast den går bra den med. Men som vissa skriver det är mkt hjärta o hjärna när man ska välja bil. |
|
|
Såg fin ut:) blir lite avundsjuk:) Satt och funderade över en sak idag, hur kommer det sig egentligen att en diesel inte alls är lika varvglad i sin karaktär? Beror det på att man har mycket högre komp? |
|
| Diesel brinner inte lika fort, bokstavligen... | |
| Det blev affär, hämtar bilen nästa vecka :-)))))))))))))))))) | |
|
Grattulerar:) |
|
|
Tack Corzair. Skönt o slippa leta bil längre.... |
|
| AMET: vad blev det för färg och annan spec?? grattis än en gång tror du blir riktigt nöjd | |
|
Tackar Bmw Jerry, Le mansblå med sportpkt o en hel del lull lull kommer inte riktigt ihåg vad det var... vill ha bilen nuuuuuuuuuuuuuuu. Skinn med elstolar o minne osv osv. 1 ägare, en dam från Stockholm |
|
| Min gamla bil va de också en dam från Stockholm som ägt, kopplingen va bomslut:p | |
| Välkommen i gänget :) | |
| Tack Raider | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.