|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Sitter och funderar lite, om man ser det från både den ekonomiska sidan och glädje. Ska man köpa en 120d(177hk) och sedan byta programvara eller en 130. Båda bilarna är likvädiga med utrustning, M-paket är ett krav! Tänker på bränsle/ägande/service kostnaderna! Vet att jag inte får riktigt samma prestanda bilarna emellan! Ni som har 130i, vad hamnar ni på för förbrukning? Runt litern antar jag!? | |
| Min ligger på 0,98 i stan, långkörning 0,7 jag tror inte att service/ägande kostnaderna blir så stor mellan bilarna, men 130i är hästlängder före då det gäller körglädje det kan jag lova. | |
|
Eftersom du sitter i en 120 bensin idag så ska du helt klart satsa på en 130, som Berra säger så skiljer det stora hela inte några större drag. Om du inte ska ligga och trycka längre sträckor hela tiden frekvent så köp dig en 130. |
|
| host*135ialt1M*host | |
|
Jag har en 120d med V-tech Steg 1 som ska ge 215 hk och det är bra drag i kärran. Det är min första dieselbil och framöver kommer jag aldrig köpa en manuell diesel, automat är ett måste. Ska man busköra är det roligare med bensin då man kan dra ut växlarna mer, registret är väldigt kort nu tycker jag. Förbrukningen är idag hyfsad, körde 40 mil på E4an i veckan och snittade runt 0,58 med blyfot. Har inte kört 130i men kan lätt tänka mig att den är ett roligare alternativ till aktiv körning medan 120d är ekonomialternativet. Svårt att få både och.. :( Because it’s on the Internet, it has to be true! |
|
| varför inte prova en 123d, bredare register och min med 250hk är det ganska bra drag i... när den funkar... | |
|
hjärnan säger 120d hjärtat säger 130 välj själv :P |
|
| och frugan säger 116 ;) | |
| haha PWN! | |
|
bmw_jerry, är det inte dags för dig att köpa dig en 135/130 snart? tycker du har trampat runt i 116 alltför länge nu :) Eller du kanske väntar på M1:an?? |
|
| Som Jaymz säger så är nog 130 ett roligare alternativ, därimot tycker jag det är lite väl hårt angrepp på diesel för så jäkla tråkig är den inte ändå, har steg 2 i min och de skyfflar på ganska bra då. Jag gick från en 320 e46, och den va otroligt varv-villig så då vart dieseln väldigt tråkig i början men de va något man lärde sig att köra med efter ett tag! Enligt mätning gjorde min 0-100 på 6,25 och det är väl inte så långt efter 130i? | |
| jwo: är student fortfarande och är nöjd med min 116 även om man hade velat ha en 130 eller 135.. får se hur det blir när man är kalr med studierna :P men visst drömmer man om en 130 3-dörrars eller en 135 coupe :D | |
Verdi |
Beror helt på din ekonomiska situation och hur mycket du kör. Själv ligger jag på 4000 mil om år och räknar med att tjäna minst 6:- milen jämfört med att ha en bensinare på 0,92l/mil. 6 * 4000 = 24 000:-, eller 2000:- i månaden. Även om man bara kör 1500 mil så blir det ju 9000:- på ett år. Jag förstår inte alla som säger "i sammanhanget är det inte så mycket". Vadå? 9000:- är 9000:- även om du torskar 50000:- per år i värdeminskning. Nu har jag en 3-serie men med ett chip så går de inte så tokigt faktiskt. Visst blir det lite annorlunda mot en bensinare men man vänjer sig. |
|
Har kört bägge och rent körglädjesmässigt är 130i helt outstanding. 120d är säkert ett lite mer "smart" val, framförallt ur ekonomiskt perspektiv, men jag har valt att det får kosta (lite) mer. Makalös maskin, har tidigare haft bl.a Civic Type R GT och 330i, men ingen av dessa var på långa vägar lika roliga som 130:an. 0,7 i bra motorvägsfart. Färddatorn efter massor av mil, mestadels stad och till och från jobb, med kallstart, står på 0,93 l/mil. Nöjesmaskinen :-) Förr var jag schizofren, men nu mår vi bra... |
|
|
corzair, jag hade en 330i för ett antal år sen och registret tillgängligt för varje växel är betydligt bredare och man får en helt annan "sportighet" vid aktiv körning. Sedan har dieseln ett mycket bättre vrid som är trevligt, men jag tycker inte att det väger upp mot en bensinare i "sportighet". Bägge bilarna har varit angenäma upplevelser och ur ett helhetsperspektiv där man väger in ekonomin är dieseln mitt val, funderar just nu på en ny 520d Touring, dock med automat! :) Because it’s on the Internet, it has to be true! |
|
| vill tillägga att jag kört 120d och vill själv ha en sådan då jag tänker både sportigt och ekonomiskt.. den hade riktigt bra drag och accade snabbt med 4vuxna i bilen.. trots detta så drog den väldigt lite soppa så hade jag köpt en ny 1-serie idag hade det blivit en sådan eller en 118d även fast drömmen är 135 coupe gärna röd :P | |
| Diesel om är beroende av hög hastighet med låg förbrukning. 130i lätt val i alla andra avseenden. skillnaden får man sätta på livskvalitetskontot. Dessa moderna dieslar med extrem effekt per liter har dessutom ett otroligt smalt register där max vrid finns, ser verkligen ut som ett uppochnervänt U inom ett smalt område (325d original är ett stort undantag!). Bensinsexan har i princip helt platt momentkurva vilket i min värld kan översättas till stora mängder körglädje! Jag kan inte se att någon annan tillverkare idag har en motor med så brett register och mycket effekt som 130i med samtidigt så låg förbrukning när man puttrar på med farthållaren i laglig hastighet. | |
|
Kör ca 1600-1800mil/år så en diesel hade ju varit billigare. Kör min 120 i på 0.8L/mil så jag antar att en 130 skulle hamna på ca 0.9L/mil! Räknar med att diseln ska gå att köra på 0.5-0.55L/Mil! Ja då jag haft några bilar med ca 300 hk så känns det som att det naturliga valet skulle bli 130:n men jag gillar karaktären i 120:n får jag erkänna! Och gör den 0-100 på 6.2 med programvara så är det ju bara 0.3 sek slöare än 130:n! |
|
|
@Marin: det där med undantaget för endast 325d köper jag inte. 120d har nog minst lika brett varvtalsområde. Och så är dubbelturbona ännu lite bättre, min 123d ger bra respons från 1500 varv hela vägen till 4700 varv utan att mättas nämnvärt (lätt trimmat). Knappast ett "otroligt smalt register" - jag har kört många dieslar (och en del starka bensinare) så jag vet vad det innebär... Ang. originalfrågan. Valde själv en 123d (>3000mil/år) som ett bra kompromiss mellan en 120d och en 130i. Med lite extra vitaminer (240hk/450Nm är lagom) så är den i princip lika snabb som en 130i och man får samma chassiet, men förbrukningen (+0,07l/mil, typ) och priset (med samma utrustning) ligger nära en 120d. Den kommer dock aldrig att varva, svara på gasen eller låta som en 130i. Så jag tycker man ska köpa diesel för att man tycker det är ballt, inte som ersättning för bensin för då blir man inte nöjd... |
|
|
Jag har "full effekt" mellan 1800-4400rpm ca! Visst är det väl långt ifrån en bensin 6a men normalt för att vara diesel. Så man förlorar inget register när man trimmar bara att man känner turbon ordentligt istället när den varvat upp. Avslutande mening i onehp inlägg tycker jag kan samanfatta valet mellan dessa två bilar:) |
|
Verdi |
Effektkurvan på min trimmade (bluefin) 320d är likadan som original, förutom att den ligger högre. :) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.