AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
13.375

exportskylta r- röda eller gula?

Sida 1 av 2
Tjenare!

Tänkte få lite klarhet vad som gäller för exportskyltar röda och gula.

Vad gäller för respektive skylt. vad för Försäkring ingår i resp. skylt, antal dagar som dom gäller, vilka lände gäller dom i, vad kostar dom, m.m?

Har hört att man ska teckna en vagnskadeförsäkring på bilen innan man hämtar den. Borde det inte räcka med försäkringen som man får med exportskylten?
Vad innebär euro4 och euro5 m.m för besiktningen?
Något man ska tänka på när man köper bilen i Tyskland?
Röda skyltar gäller i hela Europa och försäkringen måste köpas separat (EU trafikförsäkring, 15 eller 30 dagar)

Gula skyltar gäller enbart inom Tyskland, gäller i 5 dagar och inkluderar en trafikförsäkring
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tallviking: vet att du är rutinerad på importbiten men det är många som tagit uppd frågan om de gula skyltarna den senaste tiden och menar att det finns en variant av dessa som gäller inom EU. Nytt från 1/7.

Var själv inne på Transportstyrelsens hemsida häromdagen och där är infon fortfarande så som du skriver, dvs röda skyltar är det man ska ha.

___
//Ulf
Jo jag vet också att en del påstår detta men ännu har INGEN lyckats visa på att det är sant

Inte ens på tyska hemsidor står något om detta

Jag har som jag sagt tidigare råkat illa ut med gula skyltar och baserat på rykten/påståenden skulle inte jag våga chansa utan KRÄVA fakta innan jag kör hem på tyska gula skyltar
För att försöka bringa lite mer fakta till denna fråga kan ni som kan tyska läsa om dessa skyltar på tyska vägverkets hemsida:

Länk

Där står tydligt att dessa enbart får användas inom tyskland

Google-översätter man stycket: Kurzzeitkennzeichen im Ausland

får man denna text:

* Kortfristiga indikator utomlands
Eftersom fördelningen är en kortsiktig indikator för en nationell administrativ åtgärd, är det inte tillåtet att använda den för resor till eller från utlandet (förbjudna Fernzulassung). Eftersom de utgör tillfällig registreringsskylt och motsvarande registreringsbevis ingen officiell registreringsbevis, måste de i utlandet som också godtagits. Men det finns inom EU: s medlemsstater sedan 2007, ett krav på erkännande av den tyska kortsiktiga indikator. Således är användningen av en kortsiktig indikator också på den tyska gränserna möjligt inom EU: s medlemsstater.
Utanför EU finns det länder som tolererar det tyska tillfällig licens plattan (utan rättsliga anspråk). Dessa inkluderar:
o Schweiz
o Makedonien
o Vitryssland
o Bosnien
o Iran
Problemet med de gula skyltarna är att de kan bara ställas ut på en person eller företag som bor i Tyskland och ges till en person/företag med tysk legitimation

Så händer något på hemvägen blir det rejält komplicerat med ersättning etc samt om man kör igenom fartkameror så bötfälls ÄGAREN och inte föraren i Tyskland

Enligt obekräftade uppgifter accepterar nu Danmarks polis dom tyska gula skyltarna tillsammans med en EU-försäkring (trfikförsäkring som gäller i hela EU) men det är varken bekräftat eller säkert. Svenska polisen har jag inte hört vad dom säger

Läser man kommentarerna på sidan jag länkade till finns där även andra som fått problem med gula skyltar i t.ex Belgien där de ej accepterats
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Gula skyltar är ok numera. Kan scanna in försäkringen från juli-2010 , så kan du ser om du inte tror mig. Har tagit hem bilar sedan 1995 så har sett många föräningar.

Visst, det är alltid byråkrati kring nya regler, köpa en 5e tillägget försäkning i sverige ska även täcka försäkringen i tyskland när du fixar röda skyltar. Tror det är få som lyckas med det också.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Dubbel försäkring har man ju varit med om...

Jörgen: Har du själv fått gula skyltar eller har det varit, som Tallviking beskriver, någon tysk som ordnat skyltarna?

___
//Ulf
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Jag hämtade en bil den 20 augusti och köpte de gula skyltarna för runt 80 EUR inkl försäkring för fem dagar. De gula gäller i hela EU nu (nytt för i år), och får även användas i Danmark. Det är det enda vi danskar för köra med i Danmark eftersom de endast gäller i fem dagar - sen måste vi regga in bilarna och betala hög avgift.
Jörgen: Köpa EU-försäkring har aldrig varit ett problem

Men som Programmer också frågar

VEM köpte de gula skyltarna och VEM stog som registrerad ägare på dom ?

Jag misstänker att det var som förut en person eller firma i Tyskland med tysk legitimation

Och isåfall uppstår nästa fråga

Hade du en bil som tillhörde en annan person och en försäkring som tillhörde dig ?
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Hej

Sent svar, men har ej haft tid surfa här..
Vi skrev den gula på mig, så det var ej något problem.
EU-försäkringen (eller femte direktivet som den heter) kom ju till 2006, innan dessa har ju olika bolag lite olika inställning.
Men innan de lärst dig den i tyskland verkar dröja. Man ska ju rent jusriditk ej behöva betala dubbelt.
Hur fick du den gula skriven på dig ?

Dom kräver ju alltid en tysk adress på den som köper gula skyltar !

Tidigare har det alltid ingått en försäkring i de gula skyltarna. Kan man nu köpa dom med EU-försäkringen eller köpte du den separat ?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Fick också gula med 5 dagars giltighet och försäkring, med adress i Danmark. Det är nytt att dessa går att använda i hela EU.
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
dito som sim.
dock en adress i uppsala
Du åker på köpa försäkrningen där, även om du har femte direktivet försäkning. jag försökte utan.
Kan man få de gula skyltarna utan att själv vara på plats innan och i sitt eget namn ?

Skall ev ner inom ett par veckor så det är extra intressant att få veta detta
Hittade just detta

Man kan tydligen beställa dom på internet och få dom hemsickade till sig i förväg

Betalning med kort, Paypal etc

Länk

Och man behöver tydligen inte åka alls till Zulassungstelle då !

Man behöver dock ett eVB som är ett sjuställigt nummer som står på EU-försäkringen (doppelkarteversicherung)

Och man behöver inte ange vilket fordon man skall köpa. Det skriver man in för hand sedan när man skruvar på dom på bilen

Priset är 70 €

Framgår dock inte något om man kan få dom skickade till utlandet eller om dom gäller i utlandet
Hittade även denna site där man kan beställa både gula skyltar och EU-försäkring online och få det skickat hem för 115 €

Länk
Köp gula skyltar.. Dom gäller i hela EU och är det billigaste alternativet.. Kostar ca 80-100euro och gäller i 5dagar.. Står tom på pappret vilka länder det gäller i och där var blandannat Danmark och sverige som du förmodligen åker igenom när du ska hem :)

(Kom hem idag från Tyskland med min nyimporterade BMW och hade inga problem)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Om man beställer dom på Internet och dom gäller i fem dagar så är det ju intressant vilket datum man får printat på skyltarna...

___
//Ulf
Visa användare
875
Europa Meister
E31 850/6 -91 M-sport
Helt klart är gula billiagre men tyckte för egen del att den röda var mer lämplig eftersom den tillåter körning längre tid dvs under väntan på reg bes och annat praktiskt. Dom extra pengarna är en droppe i havet när du ändå skall importera.

mvh Daniel

Länk
Progress through pain
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.