|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Verdi |
Min bil: Länk Mitt tilltänkta köpobjekt: Länk! Efter prutande hit och dit så är mellanskillnaden 77 tusen. Mitt behov av LCI, touring, automat osv är inte direkt skriande, även om det skulle vara både roligt och praktiskt. Det jag vill veta, exakt hur idiotisk är den här affären? |
|
hej! Har du fått bud på din gamla? Om inte så kan ju mellanskillnaden bli större än du tror om intresset är svalt. Bilaffärer är generellt idiotiskt ur ekonomisk synpunkt om man inte är helt oberoende av pengar. Ur bilnörd synpunkt är det ju en annan femma. Men eftersom du har viss tvekan och själv funderar så kanske du själv har svaret. Personligen skulle jag vänta lite om jag kände någon form av tvekan. Hursomhelst så önskar jag dig lycka till! Jonas |
|
|
Objektet du funderar på tycker jag har bland de snyggaste färgkombinationerna man kan ha på en E9X. Den är klart läcker. Dessutom får du ju på många andra sätt också en bättre och roligare bil. Om det sen är värt 77000 kan bara du själv avgöra. Kanske finns en risk att nyhetens behag lägger sig ganska snabbt, eftersom det trots allt i grund och botten är fråga om "samma" bil som du kör idag (E9X). Men som sagt fin är den och om ekonomin inte blir för ansträngd skulle jag slå till. |
|
Verdi |
Jag har bud. 208'. Ska få den andra för 285'. Ska svara köparen ikväll. Pengar är inget problem. Har inga lån på min bil och täcker relativt enkelt mellanskillnaden. Det påverkar inte mitt liv det minsta, men man är ju lite småsnål ändå på nåt sätt. Dessutom ifrågasatte min förnuftiga fru min mentala hälsa igår kväll när jag berättade om mina planer. Hon sa dock "det är din bil, du gör vad du vill". Men det var tillräckligt för att jag skulle fundera ett varv extra. |
|
Verdi - blir priset 285k även om du kommer med kontanta medel, för visst var den ursprungliga dealen 285k för 325an och 200k i inbyte för din? Jag tror nog att du kan pressa priset lite till om du ej har inbyte. /Andreas. |
|
Verdi |
Ja, indirekt var det ju så dealen såg ut förut även om vi bara snackade mellanskillnad. Det som är tråkigt är säljaren nonchalans/lathet. Frågade först över telefon vad de skulle ha för att byta ratt. Han skulle kolla och ringa tillbaka. Det gjorde han inte. Jag skickade ett lite halvsurt mail 3 dagar senare. Då svarade han, men inget om ratten. Jag påminde om rattpriset i vändande mail men återigen nonchalerar han det helt och svarade bara på mitt ps om kontantpris. Och där är vi nu. Förstår inte varför de är så rädda för inbyte. De gör ju vinst på de bilarna också. Varför vill de inte tjäna de pengarna? För mycket jobb? Tillhör inte kärnverksamheten? Blir för stora kreditförluster med dyrt lager? Är trött på allt just nu. Säljare, mig själv, köpare... Tappat lusten. |
Roffa1 |
Vet ej om jag missat något, men tänker du byta till dig en bil som gått mer mil än din gamla? Visst är väl LCI:n snyggare och har mer utrustning, men är detta värt 77.000:- tveksamt. |
Verdi |
Jag ska isf ut med 77 000:- nu, det är sant. Men det kostar ju inte det. Rimligen kommer 325:an att vara värd mer än 320:n även när jag ska sälja. Så det beror på hur mycket bilarna sjunker de kommande 2-3 åren... Ja, den har gått lite längre. (1100 mil = 3 månader för mig) Dock: + LCI + Touring + Automat + Större motor + Helläder + Navi prof. + Hifihögt. + 1 år nyare. Svårt att värdera. Det kostar ju mer att ha 325:an också. Högre skatt, förbrukning, försäkring... |
|
Jag tycker lätt att det är värt 77k för det du radar upp. Men dra ett surt mail till hans chef. Är det Jonas på Autowåx du haft kontakt med? /Andreas. |
|
Verdi |
Ja, Jonas heter nog killen jag har pratat/mailat med. Känner du honom? |
|
Jag har haft lite kontakt med honom ang en M3a och en Lexus de har haft inne. Han verkade vettig då iaf. /Andreas. |
|
|
Min erfarenhet av säljarna på Autowåx är att de är allmänt slöa. Verdi: Är du säker på att budet på 208´ leder till affär om du tackar ja? MVH Christofer |
|
Verdi |
Killen som har lagt budet känns stabil, men helt säker är man ju inte. Han skulle på nåt spa eller nåt 7-8 mil utanför Karlstad i helgen och erbjöd sig åka till Karlstad där ju mitt objekt står. Tror han bodde i Falun. Han skulle ta med sig dator och mobilt bredband för att göra överföringen direkt på Swedbank osv. Känns i princip lika smidigt som att byta in den. |
Verdi |
mistafrizz, Nej, Jonas har ju inte direkt varit otrevlig när jag har pratat med honom. Däremot lite allmänt ointresserad... |
|
Verdi: Tycker, eftersom pengarna inte verkar vara något större problem, att du skall slå till. Bilen är smakfull även om inte just ljusblå är min favoritfärg rent generellt. Tycker budet på din känns, bra... MVH Christofer |
|
|
Tycker själv att alla plus är värt 77'. Om du har råd med det så byt! Dessutom, som du själv säger har du ju igen en del den dagen du säljer så det är ju inte 77' netto i putten. Kör man så mycket som >4000 mil per år så utnyttjar man ju dessutom investeringen ordentligt. Det enda jag inte gillar är Bluewater metallic, snygg men lite väl mycket pensionärslook i mina ögon och ändå är jag 40+ (nu lär ju en del här bli upprörda ;) |
|
|
Kör du så mycket som du påstår tycker jag att du ska behålla befintlig bil alternativt satsa på en nyare bil som gått färre mil. Jag kan inte låta bli att fundera på hur värdet kommer att se ut efter att bilen passerat 10000-11000 mil. Jag har fått en känsla av att de som vill ha en facelift än så länge är intresserade av bilar som inte gått alltför långt. Självfallet finns det undantag vad gäller detta. Men som sagt är pengar inget problem och om du inte bryr dig alltför mycket om andrahandsvärdet finns det väl inte så mycket annat än att köpa det tilltänkta objektet förutsatt att priset känns rätt. |
|
Verdi |
Jag fick regnumret och bilen är köpt i Göteborg den 5 augusti förra året, så bilen är bara 13 månader gammal (dock tillverkad i februari 2009). Dessutom är den, enligt mina mått, väldigt bra utrustad. Ska du ha en likadan med 1500-2000 mil så får du betala åtminstone 60 000:- mer. Det tror jag är ett högre värdetapp än mellan 7 000 mil och 11 000 mil. Fast du har rätt i att det relativt snabbt blir en bil som gått väldigt långt i mångas ögon. Skulle nog hamna uppåt 20 000 mil på 3-4 år i min ägo. I vilket fall sa jag nej till han som lade budet på 208 000:-. Sa faktiskt nej också till 215 000:- som han ev kunde sträcka sig till, trots att det var mitt tilltänkta lägstapris när jag satte ut annonsen. Lutar åt att jag behåller den, om jag inte får ett bud på 220 000:- eller mer. Och då ska jag ha 325:an för max 280 000:- också. :) Där nånstans skulle det börja kännas bra. Fast chansen är väl mindre än 10% att det blir nåt. Vilket på sätt och vis är skönt. |
|
Låter som du är ytterst tveksam, då tycker jag du skall behålla den du har. 215´ är ett bra bud, det är mer än någon var villig att betala för min mer utrustade 330xd, det var dock en -07:a som gått 11700 mil. Alla vill ha snåldieslar nu för tiden... =) MVH Christofer |
|
Verdi |
En 330xd har ju helt andra driftskostnader men jag är ändå förvånad över att du inte fick mer. 88% dyrare skatt och 50% högre förbrukning kan spela en viss roll också. Och det är en manuell. Hade du en automat var det väl ännu värre. :) |
|
Ja det är ju så... Hade Steptronic. Det ligger som sagt i tiden med så snåla bilar som möjligt. MVH Christofer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.