AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.343

använd bilbälte!

Sida 1 av 2
jonaz_
tjena! tänkte bara påminna om att använda bilbältet, det hjälper verkligen!
fick häromdan skjuts av en kille.
han svänger av från motorvägen å det går lite för fort så han får vattenplaning å tappar kontrollen.
nån sekund senare sitter bilen i ett brofundament och har blivit hälften så kort.
själv brukar man slarva ganska friskt med bältet men den här gången hade man det av nån anledning på sig, å tacka faan för det för annars hade det varit slut...
båda hade bälte på sig å klara sig med några brutna ben.
bara en liten påminnelse från en som hädanefter alltid använder bältet, för det hjälper verkligen omdet skulle hända nåt!
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Använder alltid bälte, men det kommer alltid finnas pundare som inte använder det. Har själv en bra polare som aldrig använt bälte i sitt liv... "litar på att den som kör inte krockar" brukar det låta osv. tragiskt...

///Tomas M
Länk
BMW E28 registret #001
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
HUr kan du kalla en som inte använder bälte pundare??????? Använder aldrig bälte och kommer inte att börja heller.....

MVH David Öfverdahl-Forslöf
Varför inte?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Verkar inte "jättevettigt" att inte använda bältet!

Man vet aldrig om det plötsligt kliver ut ett stort djur framför bilen! Man vet aldrig heller när en "mottrafikant" gör en idiotmanöver och det tar tvärstopp! Man kan till och med göra ett eget misstag vid något tillfälle utan att man hade tänkt att göra det! Etc.

Men det är ju sällan det är någon annan än den som inte bältar sig som skadas av det, så för oss som bältar oss kvittar det väl lika! (Dvs. om man bortser från de som blir lallande grönsaker vid en olycka och måste vårdas på skattebetalarnas bekostnad resten av livet.....)

Mvh
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
David:

Ja, varför?
Du vet väl om att det skyddar vid en krock exempelvis?

///Tomas M
Länk
BMW E28 registret #001
sh
820
shu!
525i -91
Jag använder alltid bälte sen jag fick en oväntad sladd i hög fart..lyckades dock ratta till det hela. Men man får sig en tankeställare, för ja kan lova att det inte var långt ifrån att jag smällde hela bilen...

// Giv en olle! å gär`n rivar!
fo
242
foo
328iC '96
Tjena!

Använder alltid bälte. Det har blivit en vana så jag tänker inte så mycket på det. Kräver alltid dessutom att mina passagerare skall använda det.

Tycker man förvånansvärt ofta ser Volvo och Saabar med bälteslampan blinkande. Förstår inte riktigt hur de tänker. Oftast är det familjefäder med barnstolen till höger som gör sig skyldiga... Det räcker att du kör in i bilen framför för att du skall skada dig själv i ansiktet och överkroppen.

Hur som, det drabbar dem själva och förstör varken frisyr eller utseendet...

/foo
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Vid tillverkning av airbagelektronik förutsätter man att man har bälte. Om inte så är krockkudden direkt livsfarlig. Den bryter nacken!
Bara ett inlägg i debatten och önskar er som inte använder bälte lycka i trafiken.

Mvh

/NP
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Hur gick det för Er jonaz - du skriver några brutna ben... hur illa är det?

Mvh

/NP
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Jo visst vet jag att det skyddar vid en krock. Kan dock också ha motsatt effekt. Är väl en vanesak antar jag. Smäller det så smäller det och då är det inte säkert att det hjälper om du sitter med 3 bälten heller.

Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Intressant inställning; om man smäller kan man lika gärna slå sig ordentligt.

Jag håller med den som skapade tråden, få säkerhetsgrejor är så enkla och kostar så lite samtidigt som de skyddar så väl. Att inte öka bältad är ungefär lika begåvat som att inte köra nykter.

My Bimmer is my mistress
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
pundare vet jag inte om man är om man inte anväder bälte.
Har aldrig använt det själv och kommer aldrig att göra det, har krockat tre ggr, för att folk inte följer trafik reglerna mm...
första gången blev min bmw 320i 84 hälften så kort och jag klarde mig utan en skråma tack vare att jag inte hade bälte, detta konstaterades dels av mig och dels av polisen som sa att det var tur att jag inte hade bälte, andra gånge körde polaen in i en stolpe och bilen blev intryckt på passagerar sidan, jag han flytta på mig så jag slapp bli fastklämd. tredja gånen sladde jag av vägen och träffade ett träd växelspaken satt sen i baksätet och pedalerna med han lyfta upp fötterna så jag inte skulle kapa av dem och klarade mig då med utan en skråma.

Joakim Eriksson
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Tretretti: Intressant inställning. Du jämnställer alltså en obältad trafikant med en som kör onykter.

David:
Visst smäller det så kanske det inte hjälper om du är baltad plus har 14 airbags och hjälm + suspensoar.

En som jag snackade med som körde Nissan Micra modell 80 tal sa typ "Äh jag vill inte sitta som en grönsak hela livet så det är lika bra att köra en Micra.".
Visst men samtidigt kan skillnade med eller utan bälte/bilmodell vara att man kliver ut helskinnad eller blir just en grönsak.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kör man obältad har man inte kommit så långt att man vet att det räddar liv den dagen olyckan skulle vara framme. Antingen använder man snöret och känner sig säkrare eller så låter man bli och tror på sig egen säkerhet. Det är en fri värld och man gör som man vill.................................................
Mvh
Asken
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Kort inlägg till de som anser att man inte behöver bilbälte, öppna ögonen. Kan man vara så naiv att man tror sig inte behöva bilbältet utan klarar sig utan vid en kollision då åker man troligtvis på någon parkeringsplats och inte ute i trafiken.
Visst kan man slarva någon gång med bältet men det finns ju förklaring till varför bälte sitter som standard i alla bilar pluss att det är lag på användandet. Har sett så mycket resultat av icke bilbälstesanvändande så jag vet vad jag talar om.
Ett fåtal kanske hade klarat sig utan men till vilket pris.
Ett kort inlägg blev lite längre.......
Var rädda om Er, använd bältet.

NoFear
<¤¤00¤¤>
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Asken: Håller med på det sista.
Tagge: Ja eller oxå precis tvärsom. Bältet kan göra att du blir en dregglande grönsak.
Tommysbmw: Vet av personlig erfarenhet vad som händer vare sig man sitter bältad eller inte. Mycket slumpen som avgör och vid de flesta kraftiga olyckor spelar det inte så stor roll om du är bältad eller ej. Då är det bara skillnaden mellan "grönsak" och döden.

Visst kan jag hålla med om att bältet gör nytta i många fall. Men jag anser även att det kan ha motsatt effekt oxå. Jag vet vad som händer vid en smäll och kör (för det mesta) därefter. Jag anser att i och med alla dessa säkerhetsgrejor i nya bilar får förarna en övertro på sin bil och möjligheten att kliva ur den vid en ev smäll. Befinna sig på vägen är alltid en risk vare sig du kör en ny bil eller en gammal t-ford. En dag så smäller det bara...

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
David, det finns alltid undantag som bekräftar regeln.

Fakta är att i de allra FLESTA fallen räddar bältet livet på den bältade, eler ökar åtminstone chansen att klara sig något sånär helskinnad från en krock. Att det i ett FÅTAL undantagsfall är en nackdel att vara bältad är sant.

Det handlar om sannolikhet, vilken risk/chans är störst?

Men som jag skrev tidigare: Det är sällan att en obältad person tillfogar någon annan skada.....välj själv!

Mvh

Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
David,om du ska köra lungt för att kompensera att du inte har bälte kan du inte köra fortare än c:a 25 km/h. Det tycker jag verkar vara onödigt.

Att köra obältat är att ta väldigt stora risker i onödan och därför är det ungefär lika smart som att köra onykter. Däremot är det naturligtvis inte lika hänsynslöst mot omgivningen, men jag har svårt att tro att det är de bälteslösa förarna som kör mest hänsynsfullt.

Det vore intressant att höra er påstår att bilbältet kan förvärra skadorna vid en krock nämna tre bra exempel på det. Jag är skeptisk - det låter som ett svepskäl.

My Bimmer is my mistress
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Tretretti: Har inte sagt att jag kör lugnt. Utan jag kör med omdömme.
Bilbältet kan förvärra i och med att du sitter fast där du sitter. Har själv varit med om det. Det var vid en krock med en saltbil. Den jag åkte med körde om , fick sladd , och fick saltbilen rätt i sidan där jag satt. Hade jag suttit bältad då hade jag nog haft problem att skriva detta.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.