AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
6.468

uppgarderingsfråga högtalare på E39 hifi!

Sida 2 av 2
Ni
199
Niclaza
535d lci
tänkte beställa högtalarna idag från blekingebilradio men såg att både nobelium och ur5 kittet har monteringsdjup 62 mm? läste i någon tråd att max monteringsdjup är 60mm i dörrarna fram i e39? någon som kan bekräfta eller dementera? kanske rent av komma med en lösning?

tack för svar!
Det är på gränsen men det går. Jag kör dem i orginal lådan på min e39:a.
Det du måste fixa lite med är diskanterna. De är större än orginal diskanterna.
Ni
199
Niclaza
535d lci
Borde kunna sätta lite distanser mellan högtalare och orginallådans fäste.
Vad skiljer distansen? Vad för typ av modd krävs? Passar inte i orginalhålen?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Det är enkelt att modda lådorna om högtalarna är för djupa, med värmepistol så kan man forma om botten så att högtalaren passar. Övriga mått är OK i originalhålen.
Den funkar utan modning av lådan. UR5 kommer att gå ned utan att göra något alls om de inte ändrat korgen något på ur5i jämfört med ur5.
Nobelium 5:an har en lite anorlunda korg som tar i lite i kanterna där korgen går ned. Du kommer att behöva karva yterst lite på kanten i plasten i lådan för att få ned basen.
Du behöver bara lite extra tätning för att få det tätt då basen är lite större än den som satt i innan. Orginal högtalaren är inte av standad mått så det gäller alla högtalare om man byterut orginalen. Kör en tätningslist eller lite silicon för att få det tätt.

Länk till Robsarves instruktion hur du byter högtalarna och demonterar dörrsidorna.
Länk
Ni
199
Niclaza
535d lci
Har i helgen ljudisolerat dörrarna och satt in nobelium 5,25 fram. Diskanterna var lite knep att montera men de gick.
Skisacken demonterades och jag köpte en 12 aktiv från mds.
Jag köpte även dls ca23 slutsteg som jag tänkte driva framsystemet på.
Nu till min nya fundering. Tycker faktiskt nobelium högtalarna spelar jäkligt rent och fint redan på orginal steget fram. Funderar på att bara koppla in baslådan och sen bli nöjd?
Även vid hög volym spelar nobelium rent och fint. Så frågan är om jag behöver lägga ner tid på att installera slutsteget till framsystemet? Blir de så mycket bättre? Kommer ju inte få någon bas i framdörrarna ändå eftersom volymen i dörrarna är skit.

Eller ska man satsa på de bakre 5,25 på nya slutsteget?
Vad tycker panelen?

Har ännu inte kopplat in baslådan men bör bli bra bas.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Jag hade inte tvekat att använda slutsteget till framsystemet. Kommer definitivt att göra nytta.
Ni
199
Niclaza
535d lci
Kane. På vilket sätt tror du det kommer göra nytta? Är ingen expert på ljud men tycker dem redan nu spelar rent, höjjer volymen tills jag får ont i öronen och ändå spelar dem utan anmärkning? Exakt vad är det som kommer bli bättre med slutsteget?

Men Antar att du har rätt... :)
Men om du kunde utvecklat svaret mer och övertyga mig ännu mer att lägga 1500spänn extra för extern hjälp av inkoppling av nya slutsteget. Inget jag gör själv !
Så ville mest ha synpunkter om det verkligen är värt det !
Tack för input!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.