|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Efter att ha spenderat 2h sökande i ämnet har jag rört ihop alla begreppen och är inte ett dugg klokare! Ber om väldigt konkreta lättförstådda svar på mina kommande frågor: Sitter med en e39a sedan 02a med förmodligen hifi utan dsp. Har iaf mk4 navigator med växlare. Ljudet ska förbättras. Har två olika alternativ som jag grumlar på: Förstahandavalet är att bara byta högtalare runt om. MEN: Till framdörrarna fram har jag förstått att det är 5,25 och diskant sitter högre upp i dörren? Inget finns bakom galler i à-stolpen?Ska jag satsa på ett kitsystem eller bara midbashögtalare nere i dörren? Kikade lite på dls r5a eller r5s kitsystem 4ohm. Verkar lättdrivna?De däran delningsfilterna som medföljer, bara att kasta eller? Bara sätta in 5,25an och diskanten på original högtalarsladd sen sköter orginalstereon resten? Ska givetvis dämpa dörren samtidigt! så vilket ska man satsa på? Kitsystem eller bara midbas(som isåfall blir amega) Bakhögtalarna är också 5,25 om jag fattat rätt, koaxialer som ska in där eller? Alternativ 2 (om Det blir avsevärt bättre??) är att jag slänger in ett eftermarknadsslutsteg,4-kanaligt och driver det nya fram o baksystem med detta?steget kommer såfall ligga i 2000-2500kr klassen. Och sista frågan blir då: om man ska slänga in slutsteg, vilket blir bäst, lågnivåomvandlare eller slutsteg med högnivåingång?signalen tar man vad jag förstått från bakhögtalare. Kan man med gott samvete låta alla original högtalarkablar vara kvar eller måste allt dras om? Är ute efter lite renare ljud med lite bättre djupare bas. Är inte intresserad av någon baslåda då skuffen är för tät, får inte in någon bas alls i kupén, och vill inte ta hål i skisacken. Tacksam för åsikter om vad som blir bäst! Är helt nollad vad gäller ljudbygge, min kunskap sträcker sig till att fysiskt byta sakerna! Tack på förhand! | |
|
1. Om du har HiFi-systemet så har du 3 högtalare (woofer/mellan/disk) fram för varje kanal och 2 bak (woofer/disk) som drivs av ett slutsteg som också sköter frekvensdelningen. Bara byta woofrarna (DLS R5 tex) ger ett hyfsat ljudlyft. 2. Bättre blir det om du kastar ut befintligt slutsteg och ersätter med ett nytt. Det kan drivas via lågnivåingångarna direkt från utgångskablarna på din radiomodul. Sedan kan du ersätta högtalarna i dörrarna med bra två-vägskit. Delningsfiltren kan du försöka sätta i dörrarna och använda befintligt kablage (wooferkablarna tex) från slutsteget. Se här för "inspiration", Länk 3. Varför skall du behöva göra hål i skisacken? Ta bort den om du vill ha en sub spelande genom hålet som blir. |
|
|
Och med woofer menar du midbasar 5,25? Så att slänga in två par Amega midbasar på befintliga steg lyfter rejält? Tillsammans med ljudisolera dörren? Om jag förstått rätt är de alltså 3-vägs system fram om jag vill byta alla högtalare, var sitter den 3e högtalaren fram? En 5,25 nere i dörren, en diskant uppe till och den 3e? Tack för ditt svar |
|
|
Hade faktiskt en 12a alpine baslåda i min förra e39a och öppnade upp till skuffen via skibagen. Dock gjorde jag två hål och klädde med skinn och baselememtrör osv. Blev inte nöjd med resultatet rent ljudnässigt , blev inget tryck eller ren bas! Mest blurrigt. Kanske blir bättre om man plockar väck hela skisacken? |
|
|
Woofer=5.25". Lyfter rejält är ju tufft att säga. Bättre än original i alla fall, steget är ju inte det starkaste direkt. På e39 sitter högtalare 2 högt upp i dörren och högtalare 3 vid backspegeln om jag minns rätt. Du kan inte missa dem, det är ju galler framför...... |
|
|
Förstår vilka galler du menar men tvivlar på att jag har högtalare i det 3e gallret uppe vid à-stolpen. Har satt handen framför men känner inga vibrationer. Läste någonstans att där sitter någon sensor till klima eller liknande. Kanske är så jäkla illa att de bara sitter buisness i den. Men har fått för mig att det är hifi , säljaren sa även att de var hifi. Hur som helst så kostar amega midbasarna 1400kr paret, so it better be good :-) dls r5 är kanske mer lättdrivna men är det bas man är ute efter så sitter amega namnet i bakhuvudet... Kanske jag som är omodern :-) |
|
|
Har du inte 3 högtalare/sida så har du inte HiFi. Å du känner inget drag framför diskant eller mellanregistret....... Woofern i R5-kitet funkar bra (lådorna i dörrarna är under 3 liter). Diskanten skulle dock kunna vara bättre men kitet är prisvärt. |
|
|
tack för svar kane! hittade en intressant aktiv baslåda som heter MDS DAX8. tar även högnivåingång! vad tror du om att montera en sådan ( var isåfall är lämpligast?) och sedan köpa ett DLS R5A kit till framdörrarna. eventuellt köpa ett 2kanaligt slutsteg och driva framkittet på (om det är möjligt?) känns som man kan behålla bakhögtalarna med denna lösningen om den är genomförbar. era tankar mottages gärna! |
|
|
bör kanske tillägga att baslådan är mycket slim version, hade varit jäkligt snyggt om man kunde placera den i hålet för skisacken back, med basen inåt kupen men ändå fästa den bak i skuffen. länkar: aktiv baslåda: Länk framsystemet : Länk och kanske ett slutsteg liknande: Länk |
|
| den enda slimline-lådan som låter "bra" är Focals variant, BUS20 eller BUS25. | |
|
Om man bortser från att jag inte klätt min baffel så är det mycket smidigt och tar lite plats. Baffeln är 2x22mm spånskiva som är fasttryckt, dvs EJ skruvad i karossen. Fungerar på de som har nedfällbart baksäte. Funderade på att tillverka ett gäng och sälja färdigklädda men det blev aldrig av. Iaf än så länge. [URL=Länk [URL=Länk [URL=Länk Nu vill säkert många säga att det inte är tätt och att "open air" suger men jag kan lova att det dunkar på alldeles förträffligt utan några ski-sackar borttagna eller nåt sånt. Jag började med en 15" men stoppade i en till , det blir lite mycket med två 15-tummare men men... Hög-/lågnivå-omvandlare och signal tagen från skuffen. |
|
|
Jag sprang förbi Media Markt häromdagen. Fick syn på denna: Länk Den är ju sjukt liten så kan det låta något alls? Går ju att gömma rätt så väl med tanke på storlek. Jag har ju Touring iof men går i tankarna att uppgradera ljudet något. Mvh Martin |
|
|
Länk Länk Länk Nu kanske det funkar bättre? |
|
|
snyggt bygge! men vilken jävla ryggmassage dem får som åker i baksätet? det baksätet ser ut att kunna extraknäcka som Defibrillator =) blir nog en Dax8 mds låda för min del, efter lite googlande så har den fått bra kritik för sin storlek, är som sagt inte ute efter fönsterskak utan lite mysigt dunk i magen! pioneer har en värsting aktiv låda som heter PIONEER TS-WX77A Länk verkar grym, dock ganska stor även om den är slimmad. blir att komplettera med dls r5 kitsystem framtill drivet med slutsteg så bör ljudet komma i upp den nivån jag söker, dessutom till lagom pengar också! |
|
|
Om du inte redan köpt DLS R5 kittet så kan du få DLS UR5i för 1400 för tillfället eller Nobelium 5.2 kittet för 2000. Normal priset på dem är 5300 respektive 7000. DLS håller på att byta modellprogram och de säljer ut dem på Blekinge bilradio. Inget utav de här kitten kommer dock ej att fungera med inbyggda effekten utan du måste ha ett slutsteg för dem. |
|
|
Tack för tipset! Verkar jäkligt prisvärt! Vilka hade du satsat på? Nobelium eller Ur5i? Eller kanske 3-vägs systemet ur35?? Blir något av dessa! |
|
|
Tror du skulle bli nöjd med både UR5i och Nobelium 5.2 kitten:) Bara man driver dem med ett hyffsat steg så att de får lite kräm. UR35 kittet är nog grymt bra det också. Fördelen med det är väll att man kan montera 5 tummarna i kickpanelerna istället och få rejäl volym till dem jämfört med dörrarna vilket kommer att ge dig bra mycket djupare bas. Sedan borde man kunna göra mellan och diskant i dörrarna på orginal platts. Det som jag är lite osäker på är hur mycket av fasfelen man kommer att höra då du kommer att montera elementen ganska långt ifrån varandra. |
|
|
Lånar tråden lite,,Frugan har en E39 med högtalare på bakre dörrarna men det kommer ingen ljud på dom varför??kan dom va trasiga eller finns bara näten där får syns skull mvh |
|
|
Kahn-d: Kenwood-basen (KSC-SW01) är förvånansvärt bra för sitt mikroskopiska format - för den är enormt liten. MEN - den har ingen djupbas alls, bara den lite snärtigare, bullrigare basen. Och den "klipper" om man drar på, sänker sig själv för att inte skada. Dåligt drag i denna. Jag lyssnade på den i min SL, men nobbade den. En cab har ont om utrymme, men SÅ ont om utrymme har jag inte. En något större slimline har mer djupbas och ryms fortfarande. Jag förstår inte riktigt vem som har glädje av en så löjligt liten bas - inte ens en Trabant är ju så liten. :) Fortfarande ingen som kan svara på om det sitter 5.25 eller 4" mellanregister fram? Och är det 5.25 i taket på touringen? |
|
|
Det sitter 5.25" både fram och i taket på Touringen. Ett bra ställe att bygga en baslåda på utan att det tar för mycket plats är där vänster bakfack finns. Skulle gissa att man kan få en låda på drygt 15 liter där och det är många 10" basar som spelar både högt och bra i 15 liter sluten låda. |
|
|
Här är ett par bilder från min bil. Det är en 10" låda på högra sidan över batteriet. Länk Länk Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.