|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
"Om ni har flera filialer, kontrollera om kunden provkört på flera anläggningar." Står inget om "om du gärna agerar storebror, kolla alla företag kunden provkört hos"? Om detta är möjligt måste vi reagera! Det är helt oacceptabelt. |
|
| Det är bara hos Audi i Gbg som jag har fått körkortet scannat. Hos BMW i Mölndal behöver jag inte lämna ifrån mig kortet alls men då är jag en känd kund. Körde en Ford s-max härom dagen och säljaren gjorde det vanliga och stoppade kortet i bröstfickan. | |
| Att de tar körkortet under tiden som man testkör kan sluta surt eftersom att avsaknad av körkortet vid kontroll kan resultera i böter. | |
|
Chris87, är du säker på det? Jag jobbade på bilfirma för en massa år sedan och där blev vi informerade från företaget om att det var helt ok att behålla körkortet under provkörningen och att kunden inte skulle kunna bötfällas för detta (provkörning hos bilfirma). |
|
| Vet inte hur det är på landsbygden, på exv novation Uppsala samt biva har jag aldrig lämnat kortet, inte på Volvo heller om jag minns rätt... Verkar ju konstigt att de skiljer på folk och folk? | |
|
Pratade med en polis senast igår. Körkort ska alltid medtagas under färd, annars böter. Men med så mkt annat så är det inte alltid som den enskilda kommisarien faktiskt bötfäller dig om du kan legitimera dig på annat sätt. ------- //Lövet |
|
|
Länk "Du får köra i Sverige även under den tid du inte har något körkort om det är borttappat eller stulet, under förutsättning att du har någon annan giltig identitetshandling. Du måste alltid kunna legitimera dig vid en kontroll. Om ditt körkort kommer till rätta efter att du har förlustanmält det ska du lämna det till Transportstyrelsen." Spontant känns det mycket bättre att handlare drar en kopia istället, jag har dessutom ingen annan id-handling. Eller att de står för böterna - skriftligt. Jag skulle aldrig köra utan mitt körkort även om jag hade annan id-handling. Mvh |
|
|
Provkörning innebär inte att kortet är borttappat eller stulet = min polis hade koll. Det kom upp i en diskussion där tydligen vissa biluthyrare förr om åren tog körkortet i pant. Jättesmart. ------- //Lövet |
|
|
Jag vet att åtminstone dom 3 stora tyskarna delar system och förmodligen fler. Systemet uppdaterades mest troligt sommaren 2009. Jag provkör bilar ganska ofta. Nästan varje månad. Ibland får man en kommentar av någon på audi eller mercedes. Ser att du testat den o den bilen, blir roligt att se vad du tycker om den här du ska provköra idag. Lite segt att allt loggas för nu känner man sig bevakad. Det här har inträffat på danderyd merca och audi. |
|
| BjörnB: Hoppas att den bilfirma du jobbade på tar på sig kostnaden för eventuella böter för den person som testkör om de behåller körkortet under färden. | |
| En Länk som styrker att ej medfört körkort är ett lagbrott och resulterar i böter. | |
|
PUL Länk 9 § ger ganska klara besked om vad som gäller för den registeransvarige (dvs bilåterförsäljarna) bl.a. om hur länge personuppgifter får lagras och 10 § är enligt mitt enkla förmenande mycket klar över att insamling av personuppgifter kräver samtycke från den registrerade. Utan att sådant samtycke har inhämtats är det lätt att bilda uppfattnigen att behandligen såsom den beskrivts här är i strid med gällande lagstiftning... fast, vad vet jag? För den som är intresserad finns direktivet 95/46/EG som PUL är baserat på här: Länk |
|
|
Antagligen tolkas papperet som du måste skriva på som samtycke. Kanske står där nånstans i det finstilta. ------- //Lövet |
|
|
"BjörnB: Hoppas att den bilfirma du jobbade på tar på sig kostnaden för eventuella böter för den person som testkör om de behåller körkortet under färden." Om firman begått ett fel antar jag att de står för det, något annat kan jag inte tänka mig. Ca 15 år sedan jag jobbade på bilfirman och hur det funkar hos dem idag vet jag inte. Rätt eller fel men jag har själv lämnat ifrån mig körkortet vid provkörning hos andra bilfirmor ett par gånger senaste åren. |
|
|
Det blir lite knivigt eftersom PUL anger att det ÄR tillåtet att bevara kundregister och man skulle kunna anse attt du varit kund om du nu lånat en bil hos en firma. Däremot så är karaktären i detta billån sådant att man som privatperson rimligen bör anta att något så personligt som ens körkortsuppgifter inte onödigt länge lagras hos firman. Jag skulle gissa att handlaren MÅSTE ha samtycke för att spara uppgifterna eftersom det personliga integriteten är stark i PUL. I samtyckes blanketten så skall registrets regler och tillgång däri vara tydligt beskrivet. Däremot så är det ju handlarens rätt att neka provkörning om man inte väljer att lämna detta. //A //amullo |
|
|
Det viktiga fråga är Skrev du/ni på något papper i samband med provkörning? Om inte så kan nog bilhandlaren vara ute på tunn is med vassa skridskor. //amullo |
|
|
JA. Varenda gång jag har provkört bil hos större handlare i Sthlm har jag gjort det. ------- //Lövet |
|
| Hittade en kopia av ett papper jag skrev på för provkörning hos BMW. Det står dock inget på det pappret att man samtycker till att ens uppgifter lagras i något register. | |
|
Verkar som om BMW använder sig av detta: Länk |
|
|
Det gånger jag provkört bilar på firmor där jag inte är "känd" så har jag varken visat körkort eller skrivit på något. Det rör sig iofs om firmor i mellanstora och mindre städer... MVH Christofer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.