AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
35.008

Storebror ser dig.

Sida 1 av 2
Verkar som många bilhandlare numera använder samma datasystem för att skanna ens körkort och få fram ens uppgifter vid provkörning. Vad jag inte visste förrän nyligen var dock att data om alla provkörningar lagras i systemet! Har provkört en del bilar nyligen och när jag var och provade en Mercedes C-klass så fick jag kommentaren "Vad många bilar du provat" av säljaren. Är det någon som vet hur länge uppgifterna lagras i systemet? Antar att många här gillar att prova andra märken än BMW då och då, för att se vad som finns på marknaden, utan att man egentligen tänkt köpa. Men ska man bli registrerad i detta system för all evighet så får jag nog tänka efter före innan jag provkör en bil igen.
Bilfirmorna kanske har tröttnat folk som provkör en ny bil varje vecka bara för att det är kul?
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Jag skulle inte tro att det är lagligt att lagra de uppgifterna

Ha deT
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag har aldrig träffat på en handlare som sparat några uppgifter. De kopierar körkortet, inte skannar det.

-------
//Lövet
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Jag vet att BMW använder samma datasystem inom återförsäljarnätet inom Stockholm. Innan jag köpte min bil så var jag tvungen att besöka lite olika återförsäljare för att kunna prova alla motoralternativ som var av intresse.

Så även jag har stött på samma fenomen som trådskaparen.

Mvh/ Niclas
"Jag har aldrig träffat på en handlare som sparat några uppgifter. De kopierar körkortet, inte skannar det."

Bavaria Stockholm (BMW Stockholm), Mercedes, Audi Stockholm, Svenska Bil och Upplands Motor skannar alla körkortet innan provkörning. Och uppgifterna lagras, annars skulle knappast säljaren på Mercedes kunna se att jag provkört både Saab och Audi.
Jag har på sistone provat BMW 530d, BMW 523i, Saab 9-5 (nya), Audi A5 sportback, Volvo S60 och Mercedes C-klass. Jag har dock inte blivit nekad provkörning än, så handlarna är nog ändå ganska generösa.
Jag tror ärligt talat inte att de förlorar något på att låta en provköra, möjligen att man sliter på demobilen. För min egen del så har jag inte tänkt byta bil än på ett tag, men eftersom det tar tid att åka runt och provköra så kan man ju skaffa sig en uppfattning redan nu om vad som finns på marknaden.
För min del så kommer det stå mellan Mercedes C-klass och nya 3-serien vid nästa bilköp.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Trots att jag provkört på flertalet av de anläggningar du nämner aldrig stött på något annat än att de lagt mitt körkort i kopiatorn för att skriva ut ett avtal.

-------
//Lövet
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
andreas_lofgren: Jag har trott som du men iom denna tråd så kan man undra om de inte samtidigt scannar körkortet alternativt efterregistrerar kopian?

/Rickard
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Jag brukar fråga om de vill ha körkortet vid provkörning. Har nog aldrig behövt visa eller lämna ifrån mig det, men så ser jag ju hederlig ut också, haha ;-)

Eller så är det för att jag inte provkör nya porschar, lambor etc :-(
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
På små handlare brukar de inte bry sig. Åk däremot till en stor återförsäljare i en stor stad. Har aldrig sluppit att skriva på papper på sådana ställen.

-------
//Lövet
In
355
Inot
745iA -02
Idag så är de flesta skrivare/kopiatorer/scanners en och samma maskin, dvs då de drar ut en papperskopia på ditt körkort så kan det också vara scannat, alltså lagrat digitalt.
Exakt, den som "kopierar" kanske inte ens vet om att det samtidigt slinker iväg en elektronisk kopia någonstans (och bearbetas).

mvh/ Anders
Jag har alltid funderat på om det är lagligt för bilfirmor att ta kopior på körkort.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Är personuppgiftslagen tillämplig i detta fall? Om så är fallet så kan man väl begära ett registerutdrag?

Mvh Martin
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
PUL är bara giltigt för register. Att ta en kopia (som sedan används för ett avtal) faller inte därunder.

Jag tror (fortfarande) inte på att det finns ett centralt register. Men lyckas ni överbevisa mig så fine.

-------
//Lövet
"Jag tror (fortfarande) inte på att det finns ett centralt register. Men lyckas ni överbevisa mig så fine."

Om det inte finns, hur visste isåfall säljaren hos MB att jag provkört både Saab och Audi. Jag talade inte om det för honom. Vidare så kunde säljaren på Upplands Motor få fram mitt mobilnummer trots att jag aldrig varit på Upplands Motor tidigare, så att det finns ett centralt register är nog ställt bortom allt tvivel. Det kopierar inte körkortet numera. De läser av streckkoden som finns på kortet och får
då fram alla uppgifter de behöver för provkörningen.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ja, den biten låter ju lite spännande. Men det kan exempelvis vara så att de gör slagningar mot SPAR. Dessa uppfyller PUL och ligger inte hos säljaren men har uppgifter om adress, namn och nummer.

Däremot så kan den biten inte förklara hur de vet vilka bilar du provkört.

Är det någon annan som upplevt samma sak som bmw newbie?

-------
//Lövet
"Ja, den biten låter ju lite spännande. Men det kan exempelvis vara så att de gör slagningar mot SPAR. Dessa uppfyller PUL och ligger inte hos säljaren men har uppgifter om adress, namn och nummer."

Jo men mobilnumret de har är mitt jobbnummer som inte finns i några register. Så troligen finns det lagrat i systemet, eftersom jag uppgivit det vid en provkörning hos Audi en gång.
Skulle gissa att firmorna jag varit på alla använder detta:

Länk

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Om det är ett gemensamt register där data tom delas mellan olika företag måste de väl upplysa om detta? Men ni kan väl inte mena att det finns en sån? Inom samma företag/koncern OK men inte delad data mellan olika märken?
"Om det är ett gemensamt register där data tom delas mellan olika företag måste de väl upplysa om detta? Men ni kan väl inte mena att det finns en sån? Inom samma företag/koncern OK men inte delad data mellan olika märken?"

Verkar tyvärr så. Därav rubriken "Storebror ser dig" :-). Mercedessäljaren sa något i stil med: "Vad mycket du har provkört, Audi. Saab, BMW. Finns det andra bilar (än MB)?"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.