AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
32.565

Påkörd, hur hantera försäkringsärende?

Sida 3 av 3
De
232
Depeche_Mode
E30/318 Cabrio, 1992 (16000 mil)
F15/X5 xDrive40d
Det är bara att insistera. Dom är skyldiga att komma till en olycksplats. Jag kommer hädanefter att kräva polis till samtliga fall där jag är säker på att jag är icke vållande.
Depeche_Mode: Känns väl tveksamt att polisen skulle ha skyldighet att åka ut på obetydliga sammanstötningar men länka gärna till en källa på det. Aldrig fel att få läsa på lite så man vet vad som gäller.
De
232
Depeche_Mode
F15/X5 xDrive40d
Varför skulle det vara tveksamt? Det enda som behövs är en minimal rapport där det noteras vem som tar på sig skulden. Försäkringsbolaget kommer aldrig att gå emot en kopia på den rapporten. Tar den vållande inte på sig skulden har du alltid möjligheten att göra ytterligare subjektiva bedömningar, tex "du tycker föraren luktar sprit". Så länge som du håller dina utsagor inom vad som kan betraktas vara "felmarginal för subjektiva bedömningar" gör du inget olagligt.

1984:387 1§, 2§:2, 2§:4

a) Du kan omöjligt förväntas vara "objektiv" i din bedömning i egenskap av "lekman" samt i "stressat tillstånd" och därmed inte hållas till svars för eventuella subjektiva tolkningar, b) väl på plats kan dom omöjligt avvika utan att ge adekvat hjälp.
Man behöver ju inte ta på sig skulden bara för att polis kommer till platsen. Vem som polisen anser vara skyldig bryr sig inte försäkringsbolagen om , dom gör egna bedömningar.
De
232
Depeche_Mode
F15/X5 xDrive40d
Nej, ett försäkringsbolag kommer spontant inte att gå emot en polisundersökning av en olycksplats.

Man behöver inte ta på sig skulden, men polisrapporten utgör ett rätt bra underlag i tingsrätten. Sen är det bara att tidigt ge signalen att man kommer driva frågan vidare.
Visa användare
126
Blomster
318d Touring E91 -11

När man skriver anmälan till försäkringsbolaget ska man generellt aldrig göra ett medgivande "det var mitt fel", då försäkringsbolaget har ansvaret att utreda saken. Det är dock rekomenderat att ta dit polisen vid en skada för att undvika problem...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.