AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
32.559

Påkörd, hur hantera försäkringsärende?

Sida 1 av 3
Då var det dags... stod och väntade på att mötande trafik skulle passera (enbart en fil) så att jag kunde komma in på vändzonen, blir då påkörd bakifrån av en äldre herre. Han touchade vänster bak och lämnade efter sig detta: Länk

Skadan är endast estetisk, men sjukt irriterande då tom minsta lilla stenskott känns som ett slag i magen.

Så, då är frågan, hur hanterar man detta mot försäkringsbolaget?

I mina ögon är det självklart att han står som vållande, då jag stod och väntade på fri passage, det var dessutom omöjligt för honom att ta sig förbi då det kom mötande.

Jag har hans regnummer, telenummer och namn.

Jag har Atava Helförsäkring, han har Folksam.

Hur går jag enklast vidare för att underlätta hanteringen? Ska jag be han skriva på ett papper på vad som skett? Eller ska jag börja med en skadeanmälan?
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Skriv en skadeanmälan tillsammans och sänd in den till försäkringsbolaget. Därefter tar de hant om allt utom själva reparationen.
Roffa1
Råkade ut för ungefär samma sorts skada på den bakre 325iM spoilern, det hela kostade endast 4.300:- att reparera hos Folksam Auto. Så i detta fallet är det nog smidigare att ni gör upp er emellan. Självrisken brukar ju ligga på 6000:-

Lämna in bilen på reparation och låt farbrorn betala.
Roffa1 : Har du självrisk på 6000 kr på din trafikförsäkring?
Jo
70
JockeA
BMW 530XD Touring -06
*Såld* :(
I det här fallet så borde det ju vara motparten som bedöms som vållande, och att han skulle ha 6000 i självrisk på sin trafikdel i försäkring har jag svårt att tro. Jag har noll i självrisk på den delen. Jag vet att en del försäkringar har en självrisk på trafikdelen men den brukar väl vara på typ 1000 kronor, eventuellt mer om föraren är under 24 år.
Ska träffa honom idag för att skriva under papper, hur gör jag om han inte vill ta på sig ansvaret som vållande?

Hans självrisk ligger på 1000:-, vilket han är bra dum om han inte godtar.
Såvida du inte bakade in i honom får han ytterst svårt att hävda icke vållande.

Oavsett var du står i vägbanan finns det inget som berättigar att köra in i dig. Det är han som skall ha uppsikt.
backade - skall det naturligtvis stå!
Det spelar ingen roll om han inte tar på sig ansvaret som vållande, era försäkringsbolag löser den biten. Inget som du behöver diskutera med han som körde på dig. Fyll bara i skadeanmälan och lämna in den.
Roffa1
Om den andra parten nekar, så går det väl istället på vagnskade delen med en självrisk på 6000:-? (då skadan klassas som självorsakad)
Kör man på nån så kan man ju inte bara neka och komma undan, som sagt var, försäkringsbolagen avger vem som har skulden. Inget man behöver bry sig om själv.
är inte alls så säker på vems fel det var i denna situation. Stillastående bilar som blockerar trafiken har större ansvar än gemene man/kvinna tro.

Behöver stötfångaren bytas? Lackering borde inte kosta mer än 2-3'.
Roffa1
Om det ej finns en upprättad polisanmälan, så är det väl tyvärr ord mot ord som gäller. Nekar motparten så slipper han det ekonomiska ansvaret.
Jag körde först in i den enskilda filen, ser då att en annan bil är först in, backar ut, står i 10-15 sekunder och blir sen påkörd. Solklart fall i mina ögon.

Troligtvis såg han inte den mötande bilen och tänkte köra om mig, missbedömde avståndet och touchade vänster bak. Annars så borde han kört rakt in i baken. Uppskattar hastigheten till max 10km/h
Roffa1
Motparten är nog mån om att slippa ta på sig ansvaret för olyckan, dels så kostar självrisken sedan blir han dessutom delvis av med bonusen i ett antal år framöver. Detta kan visa sig bli mkt dyrt i slutändan. Kanske bättre ni gör upp er emellan. Begär ett kostnadsförslag på reparationen och erbjud motparten att stå för räkningen, så är saken utagerad.
Roffa1
Citat db88: "Jag körde först in i den enskilda filen, ser då att en annan bil är först in, backar ut, står i 10-15 sekunder och blir sen påkörd. Solklart fall i mina ögon" (slut citat)

Det låter ej bra att du backat ut ur filen, för att sedan stå i vägen under 10-15 sek. Låter som att du ev, kan ha försakat händelsen.
Roffa1: Här är en mer detaljerad bild av händelseförloppet:

Länk

Enligt mig och andra jag pratat med så är han vållande.

Han du en annan syn på det så får du gärna berätta, kan vara bra att vara förberedd om försäkringsbolagen delar din åsikt.
Roffa1
Jag hade nog valt att utelämna själva backandet i skadeanmälan.
Motparten är vållande.
I alla de fall som någon blir påkörd bakifrån är det den som kör in i den framförvarande som är vållande ( Om den framförvarande inte backar på en motorväg vill säga ).

Termen från försäkringbolagen är att man skall hålla avstånd till framförvarande fordon.

Om Motparten nekar att skriva på så är det bara att anteckna dennes bilreg nr om Du inte redan gjort detta.
Då finns ett fordon som kan så att säga passas ihop med ditt fordon ( skrapmärken/färg etc ).

Eftersom skadan är lokaliserat till bakre ändan av Ditt fordon och motpartens främre del så är saken klar hur olyckan gott till.

Lycka Till...
Fast det här momentet med att backa är rätt enkelt att manipulera. Den äldre herren kan ju påstå att han stannade när han såg att framförvarande fordon började backa, men att dd88 backade lite för långt och på så sätt backade in i honom. Vilket mycket väl kan sluta i den äldre herrens favör. Går att skapa fler scenarion som gynnar den äldre herren.

Har du några andra vittnen?
Tror det blir du som är vållande. Kör över i mötande fil, backar mot trafiken och står still i en körfil. Men det är naturligtvis inte säkert att alla bedömer det som jag. Felet är att du kört in i en vändplats före du förvissade dig om att den var "fri".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.