AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.972

Vinterfälgar till E65?

Sida 2 av 2
De
232
Depeche_Mode
E30/318 Cabrio, 1992 (16000 mil)
F15/X5 xDrive40d
Två praktiska däcklänkar

Bultcirkel, ET, NAV mm för BMW (och många andra) Länk

Storlekskonverterare; Länk
In
355
Inot
745iA -02
Vem glider runt med 275:or på vintern, mera än i storstäderna där man saltar tok.

Själv körde jag med odubbade vinterdäck 245:or på min E65 förra vintern och konstaterade att jag knappt tog mig fram. Har ett par hyfsade backar där jag bor, och fick flertalet gånger ställa bilen nedanför.

Denna vintern ställer jag av BMWn och bara åker traktor dvs xc70 med cyckeldäck ala 225:or på
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Har haft bilen 3 vintrar med dessa däck inga problem å jag bor i norrland å åker många mil inte vet jag vad du har för kör vana av 7 serie bilar men jag har haft många o inga problem alltid o dubbat.
In
355
Inot
745iA -02
Som svar på din erfarenhetsfråga, med mera än 30års erfarenhet av att köra BMW (sjuor och andra modeller )och med ca 5k-9k mil per år så har jag en viss erfarenhet ja.

Personligen så tycker jag att sjuan med feta däck på är inte ett bra val i vinterföre, bilen är tung och det släpper bak, minsta backe blir ett problem. Mycket snö på vägen gör den extremt spårkänslig, byta fil över en 20-30cm hög snösträng är en upplevelse.

Fakta är att sjuan inte är ett bra vinterval med feta sulor på, lika lite som en svampig XC70 är ett bra val på en sommarväg i 180, rena rama skräckupplevelsen då det känns som man sitter på en geleklump helt utan kontroll.

Vinter och om jag vill ta mig fram, smala däck och en lättare bil, alltså min XC. Sommar och färdas som den kung man då är, ja då är valet BMW

WAN: Att du inte har ett enda problem med din setup vintertid, ja det är bara att gratulera. Dock finner jag det egendomligt att folk med bilar som onekligen är bättre lämpade för vinterföre upplever problem.

För att återgå till vad diskussionen egentligen handlade om.
Jag skulle nöja mig med 245 av följande skäl, Pris och framkomlighet dvs grepp och spårkänslighet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.