|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Sena E28 hade lackade stötfångare, hade en 518is 88 som hade det. Detta ex är ju en 85:a så jag undrar också om det var standard på M5 E28? M3 E30Länk |
|
|
vad är det för skillnad egentligen mellan m5:an och m535:an?? motorn t.ex ;) |
|
|
Trevlig bil, E28 M5:an är lite av drömkärra. Men att spekulera i en 25 årig bils skick är meningslöst. Det kan vara allt från ett fynd till det motsatta. Jag antar att motorelaterade reparationer inte är billiga...även plåt och lack har en tendens att snabbt sätta sprätt på tiotusingar. Det enda raka för den intresserade är nog att undersöka noga själv. Bilen är ju dessutom relativt senkommen till Sverige, så historiken kan ju vara svår att verifiera. Men som sagt, läcker kärra. Och är skicket vettigt så är den attraktivt prissatt. /Mats |
|
| bockscar: har itne båda en 3.5liters sexa eller har jag helt fel?? jag trodde att det i stort sett vara samam motor då den även sitter i m635:an så hur mycket skiljer egentligen mellan m535:an och m5:an.. förstår att m5:an är vassare men är det en "m535 plus" så att säga eller är det en helt annan bil? | |
| M5 har väl 24v topp om jag inte minns fel! | |
|
M535 E28 är en vanlig 535 med lite plastkjolar. Samma M30-motor alltså. M5 E28 har precis som M635 CSi M88:an på 286 hk under huven. Mvh Philip |
|
| Och det innebär 24v topp eller? | |
| Philip sahlsten: tack för svaret :D då är alltså m635:an egentligen en m6:a ehehhe | |
|
24 valve är korrekt, mer info följer: Länk Mvh Philip |
|
| det skiljer ju även lite i volym på motorerna och M635 kallas ju ibland för M6 men den när bmw fick bestämma så blev det ju inte så. | |
|
Precis, M635 CSi med M88 är ju "M6:an" och 850 CSi med S70 är ju "M8:an" även om det inte är officiella beteckningar så är ju båda riktiga M-bilar. Mvh Philip |
|
|
Vill minnas att det har varit en och annan diskussion kring det här med "riktiga" M-bilar". Hittade en av flera diskussioner: Länk |
|
| så m635:an finns med två motorer eller?? | |
| nej den finns väl bara med en motor. saken med M535i är att det är samma motor som i en vanlig 535i. | |
|
M635 hade 286 hkr utan kat och 260 hkr med kat. Båda med 24v. Det var lägre kompression (10,5:1 eller 9,5:1) och andra avgasgrenrör som sänkte effekten. M5 E28 hade samma motorer. I USA hette den M6 och alla hade katalysator. Man kompenserade den lägre motoreffekten något med en annan utväxling i bakaxeln. (3,73:1 eller 3,90:1) 24v motorn är 3453cc och den vanligare 12v motorn är 3430cc. Växellådan är en Getrag 280 med överväxel på 5:an, ingen dogleg som M3 E30, som vissa tidningsartiklar påstår. M88 motorn utan kat låter mycket högt när den varvas. Motorn står alltså för "musiken" oavsett om man vill det eller inte. Den har dispens från samtida bullerkrav med 86dB vid 50 km/t. 286 hkr ger den på drivhjulen. En E24 vägen något mer än en E28. En E24 från 1983 och framåt har hjulupphängningar från E28 fram och E23 bak, d.v.s. bredare spårvidd bak. De flesta reservdelar finns väl fortfarande, om man har råd. Jag köpte allt jag behövde för 8 år sedan. Hur det är nu vet jag inte. Det finns inte heller många "M" E24 & E28 med M88 motorn kvar. Rosten har redan tagit de flesta. |
|
|
628CSi, 630CS, 630CSi, 633CSi, 635CSi är inga M-bilar utan endast M635 CSi! Mvh Philip |
|
|
Poängen är iaf att 635 CSi har M30 på 218 hk. M635 CSi har M88 på 286 hk. Mvh Philip |
|
|
Jag rekommenderar att läsa på hos BMW M Registry där står det man behöver veta, alla M-bilar står det något om inklusive E12 M535i och E28 M535i. M6namnet var enbart använt i Nordamerika, ej korrekt att använda här, de bilarna har även den svagare katalysatorrenade S38maskinen. M8 byggdes i ett exemplar och är inte jämförbar med 850 CSI. Shadowline är eftermonterat på den i och med att tillvalet kom 4/86, det är denna vagn... Länk Stephan |
|
|
Detta M-register är väl lite kontroversiellt också, eftersom skaparen hade en 540/6 E34 och inkluderade detta som en M-bil vill jag minnas. Mvh Philip |
|
|
Den delen kan man tycka vad man vill om, dock är de bilarna slutmonterade i Garching och har full M specifikation inklusive M-parallell och 4kolvsbromsarna så visst är M540i E34 en M-bil. Köper man att M635CSi kallas M6 vilket dem gjorde i Nordamerika då får man köpa M540i också. BMW klassar exempelvis att M535i E28 är en M-bil vilket du inte verkar köpa, varför ha egna regler än dem BMW har? Därför får jag köpa att X5M/X6M är M-bilar medan Z8 inte är det, trots M-maskin under huven, it's at simple as that. Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.