|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Batteri reset gjorde jag förr i sommras , men som "marin849" skriver har jag också kommit fram det den funkar skapligt, men tyvärr inte bra....... Fläkten funkar och inga missljud Ställt klima på 18 båda sidor och ratten till första blå pricken så kommer det endast ljummenvärme på fötter............ Kan prova en batterireset igen, gjorde det pga annat då, kanske då detta problem börja????????? |
|
| Om du vill ha mindre värme på fötterna men ändå varm bil ska du öka ratten till det röda, så att även centerutblåsen värmer bilen. Annars uppstår ju situationen att du själv kyler kupen med centerutblåsen och kliman försöker hålla den inställda temperaturen genom att släppa in värme vid fötterna och ev. även vid rutan. | |
|
Börja ana att fallet är så, ska prova det senare idag men då har man ju tappat finnessen att få svalare mot ansiktet som jag vill ha....... Denna så kallade finnessen är upptagen speciellt i handboken om svalare luft mot ansiktet och verkar inte funka i verkligheten på bmw bilar :-( Givaren är fel placerad kan man säga........ |
|
|
Beror på, det fungerar bra om du riktar centerutblåsen så att kallluften faktiskt hamnar i ansiktet. :) Det funkar inte om luften slinker neråt till konsolen där sensorn sitter. Men som sagt, då får man önskad balans mellan kallt ansikte och varma fötter genom att variera temperaturinställningen. Jag upplever istället att det kan bli lite svalare efter lång tid, dvs sätter jag 22C så känns det nästan varmt efter 10-15 minuter när den jobbar med mera flöde för att få upp värmen i kupén. Nen när kupen är ordentligt uppvärmd och fläkten går ner i hastighet kan jag ibland höja jag till 23 för att behålla lagom värme då det annars kan smyga in lite kyla genom vindrutan etc, om det är ordentligt kallt ute. |
|
|
Läste bakåt lite i tråden. Har anläggningen bättrat sig själv eller var det inte så farligt som det antyds i början? Man kan antaga att många tror att om man ställer in t.ex 19° på displayen så skall det vara 19° i inblåsningsluften osv. Så funkar det inte, kupén skulle inte värmas upp på flera timmar utan luften kommer att vara betydligt varmare i början, tills sensorn känner att luften ute i kupén har uppnått 19°, först då börjar värmeventilerna ticka och reglera ner temperaturen till balans osv. Omvänt blir det sommartid då kompressorn pumpar runt gasen som förångas i kylelementet i luftströmmen. Luften som blåses ut är betydligt kyligare än värdet på displayen osv, först efter en lång tids körning börjar regleringen via variabel slaglängd i kompressorn eller till/frånreglering höja lufttemperaturen i utblåsen. Tänk på att det är endast ett värmepaket/en förångare (delat i sida på dubbelkliman), vilket gör att man alltid får samma temperatur överallt i utblåsen vid vindrutan, golvet osv. UTÖVER detta kan man blanda in ytterluft direkt i mittutblåsen. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.