|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Läst att fler har problem att kliman kyler bra upptill men blåser värme vid fötterna, körde en 30 mila tripp igår och högerfoten började bli riktigt varm, kände på utblåset nere och den blåste ut värme? Vart fan jobbigt att gasa med kokhet högerfot........... Någon som har en lösning på detta problem ? | |
|
Well, det finns ju bara ett värmeelement och en värmeventil (per sida) så att om du får olika temperatur uppe och nere på utblåsluften så lutar det ju åt att du har lite värme pådraget men sedan har blandningsratten för panelens utblås mot det blå läget på ratten, då får du in direktluft utifrån på panelens utblås osv. Automatiska klimatanläggningar kan ibland leva lite eget liv och reglerar inte alltid som man vill, inte minst i BMW-bilarna. Men observera att det mest är luftfördelningen (spjällen) som styrs, själva värmepaketet (eller AC:ns kylare) kan inte separeras mellan se olika utblåsen, förutom blandningsratten som nämns ovan för panelens utblås. Defrostern och golvutblåsen t.ex har samma lufttemperatur. FP |
|
|
Jag tycker det fungerar bra med blandningsratten ställd så att panelens utblås blåser uppvärmd luft (det finns ett visst glapp i blandningsratten). Bästa receptet för att få ofrivilligt varma fötter verkar vara att rikta utblåsen på mittkonsolen neråt och ställa blandningsratten åt det kalla hållet. Då suger temperaturgivaren in extra kall luft och drar på med fotvärme. |
|
|
Finns det verkligen ingen som har löst detta problem med värme som sprutar ut på fötterna nästan hela tiden eller har ni extremt kalla fötter som behöver värmas upp varje gång ni kör eran BMW :-) ????????? Gäller E39,a med klimatanläggning. |
|
|
Har du kollat dina värmeventiler? Om de fastnat i öppet läge så blir det varmt trots att du ställer tempen lågt? De är öppna i strömlöst läge, lossnad kabel på en eller båda innebär full värme. Om du då får svalka i övre utblåsen så är det blandningsratten som redan nämnts. FP |
|
|
Hur kollar jag mina värmeventiler? Vart sitter dom ? Får svalka i övre utblåsen! Kanske är trög men vad menar du som nämnst med blandingsratten ? |
|
|
Värmeventilerna sitter i motorrummet tillsammans med slangarna som går in till värmepaketet i kupén, de styrs från klimatanläggningen osv. Kanske inget du ger dig på om du inte har lite mekerfarenhet. Blandningsratten med röd och blå markering sitter mitt på panelen mellan de mittre luftinsläppen. Sök gärna på värmeventiler och kupévärme i forumet så finns det en del läsning. FP |
|
|
Tråkigt när det ska kallas för automatisk klimatanläggning! Tycker den är mer manuell än i en gammal Opel :-( Tex i auto, bara värme mot fötter, blandningsratten styr man manuellt och där blåser den kallt eller varmt så den funkar...... Så jag väljer bort autoknappen och använder knappen som styr luften mot ansiktet och reglerar värmen på blandningsratten = Manuellt......... Då slipper jag varmluft mot fötterna! Trycker jag på knappen för vindrutan händer samma sak som knappen mot fötterna, blåser endast varmt mot vindrutan........etc fötter om den knappen är på........ Måste vara ett spjäll som sitter fast eftersom den bara sprutar ut värme när jag styr med knapparna mot fötter och vindrutan. Eller kan det vara en styrnings sak eller är min ( AUTO ) klimat trasig ? Inte länge sen den var in på diagnosuppkoppling pga av annat och det fanns inga felmeddelande på något! Ps Folke = Jo jag kan meka :-) |
|
|
Vi måste först reda ut om du har ett fel eller ej i din klimatanläggning. Säg att du har en omgivningstemp på 18-20°, om du ställer in t.ex 18° på displayen och det fortfarande kommer varm luft ut vid golvet och i defrostern (dessa har alltid samma temp), så har du fel i anläggningen. Utöver detta så kan du blanda in direktluft i panelens mittutblås (vilket ingen Opel kan), dvs du kan få varmare luft än inställt i dessa utblås på sommaren när kompressor och kylning jobbar, och du kan få svalare luft där på vintern när värmepaketet jobbar. Jag kan inte se vilka inställningar du testat, bara klagomål på att det blir varmt vid fötterna. Händer det något när du reglerar t.ex från 16-25° på displayen? Om du har ett fel, t.ex en eller båda värmeventilerna har fastnat eller kärvar, så måste detta givetvis fixas först, innan dess kan du ju inte gärna klaga på automatiken eller hur? FP |
|
|
Kör jag 16 grader så blåser det kallt vid fötterna ett par minuter sen kommer detr varmluft, gäller detsamma när jag trycker på knappen fullflås med kallt ! Att värmeventilerna ska ha med det att göra förstår jag inte ! Värmeventilerna ser väl till att det ska vara varmt eller kallt, eller hur ?? Och det finns både och............. Värmeventilerna styr inte värmen eller kallluften? Eller har jag fel ??? |
|
|
Vi försöker igen: Blir det nån skillnad när du reglerar från t.ex 16 och upp mot 25? Obs att det tar flera minuter innan du får stabilt resultat. Eller är det bara varmt alltid, oavsett inställning? Värmeventilerna styr kylvätskans inlopp i värmeelementet, du kan ha en krets eller dubbla, en för varje sida, beroende på modell. Får du varm luft även vid låg inställning så släpps det in varm kylvätska, och det beror antingen på kärvande värmeventil eller fel i klimatansläggningens styrenhet. Att du kan få olika temperatur i panelens mittutblås gentimot golv och defroster får du acceptera, jag har försökt förklara denna finess flera gånger. FP |
|
|
Folke : Det blir skillnad när jag reglerar. Körde en tur och ställde in 18 grader och på auto. Mitten utblåset lite åt det kallare hållet på ratten, verka som den funka bättre nu efter jag knackat på värmeventilerna, kommer svalare luft mot vindrutan och inte lika varmt på fötterna! Sitter två värmeventiler på min, kanske kärvar, är det bara att plocka bort dom och går det att öpnna dom för rengöring ? Måste kylvätska tappas ur för demonteringen av dom ? Sen får du gärna förklara finessen igen för mig angående inställningar som du har förklarat förr enligt förra inlägget av dig ?????? |
|
|
OK. Saxat ur inlägget lite längre upp: Utöver detta så kan du blanda in direktluft i panelens mittutblås (vilket ingen Opel kan), dvs du kan få varmare luft än inställt i dessa utblås på sommaren när kompressor och kylning jobbar, och du kan få svalare luft där på vintern när värmepaketet jobbar. Finessen (allt är kanske relativt) är just att man kan få lite olika temperatur på luften upptill och nere på golvet. Exemplet med Opel var väl just för du själv nämnde detta lite tidigare. FP |
|
| Jag känner igen mig lite, fan vad varmt det blir om fötterna trots 21C på displayen. Även min klima reglerar och donar när man ändrar, men efter några mil i marschtempo så blir man svettig... Detta märktes inte av i somras, är det så kanske att tyskarna tycker att eftersom varm luft stiger så ska det fläskas på lite extra vid golvet? (328iAT, 96:a med dubbelklima) | |
|
Tack Folke, men jag tror du har fel angående Opel, min Vectra GT årsmodell 90,a kunde jag blanda ute luft med vredet i mitten utblåset (om jag inte minns fel, sällan jag minns fel :-)) Volvo S70 har det defenitivt, helt ärligt så tycker jag att kliman i bmw,n funkar dåligt och jag verkar inte vara ensam att tycka det verkar det som.....fast det är manuell inställning som gäller......................... Angående värmeventilerna då, går det att demontera och rengöra dom utan större ingrepp ???? Då jag tror att dom kärvar vilket ingen annan bil jag ägt har haft såna problem,,,hmmm bmw kvalite...:-)) |
|
|
Mitt inlägg var nog mera riktat som ett ironiskt svar på din text tidigare: "Tycker den är mer manuell än i en gammal Opel :-(" Värmeventilerna går att demontera, jag har läst ett flertal inlägg om just detta, sök runt med sökfunktionen så bör du hitta en del läsning. Jag har inte själv behövt skruva med mina. De är lätta att testa: Strömlösa är de fullt öppna, med 12V anslutet så är de stängda. Samma lösning med elektriska vattenventiler (och med samma möjliga problem) finns i ett flertal bilar, MB bl.a. FP |
|
|
Inga fel på värmeventilerna, kollar det nu och dom funkar ! Man får nog leva med att bmw,s klimat är sämre än opels/Volvos........ Ibland kan den sluta att värma fötterna men sällan, den vill gärna pumpa ut värme hela tiden......... Folke, hur går jag vidare, tror att någon givare som ska känna värmen runt fötterna inte funkar ????? |
|
|
Det sitter ingen specifik sensor bara för golvutsläppen, har du värme där så har du även värme i defrostern. Om kliman inte reglerar efter inställningen så är det något galet naturligtvis. Vanligaste problemet är den lilla sensorfläkten innanför vänstra gallret på panelens front. Den drar in kupéluft till temperatursensorn som ligger till grund för temperaturen i kupén. Ett vanligt problem på alla bilar (även Opel/Volvo) som har system med sensorfläkt är att det kommer damm och skit i fläkt och galler, eller att man täcker för insuget, då fungerar det inte. Du har sökt och läst tidigare inlägg? Sensorfläkten och vad den kan orsaka finns beskrivet på flera ställen. FP |
|
|
Sensor fläkten blåste jag rent det första jag gjorde, det var länge sen = ingen skillnad....... Ja har läst inlägg om det............ Täcka för bmw,s sensor måste vara en omöjlighet, ska vara någon som lägger godispåsar i hög då ??? |
|
|
kan det vara att det läcker in kalluft till sensorn nånstans? Jag tycker automatiken fungerar bra, den värmer på rätt kraftigt vid fötterna och rutan i uppvärmningsfasen och börjar sedan mer och mer med centerutblåsen. Det blir aldrig för varmt vid fötterna. Förutom om jag ställer en hög temperatur och sen manuellt vrider fördelningsratten mot blått, och kanske riktar ner utblåsen lite. Då värmer det rejält vid fötterna för att kompensera. Fungerar bättre att bara sänka inställd temperatur och låta blandningsratten stå nära mitten med bara mindre justering åt kalla hållet om man vill. |
|
|
redpower: OK, och fläkten snurrar som den skall, har inte kärvat? Tilltäppt öppning till fläkten förekommer säkert, och även varm kopp kaffe i mugghållaren som lurar kliman att kyla kupén, det finns flera varianter på temat... Men om värmeventilerna funkar OK och allt annat verkar vara i ordning så återstår nog fel i själva styrenheten. Kanske en batterireset skulle testas, ofta glömmer man de enkla knepen. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.