AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.590

Bmw e36 328 Tvekar o går oroligt.

Sida 2 av 2
Mo
17
Mobeerg
328 - 95
Vet du vart dessa sitter och hur man kollar dom?
Mo
17
Mobeerg
328 - 95
Har ny testat ett annat batteri, Det blev ingen skillnad.
Har också testat att byta luftmassemätare, det blev inget skillnad där heller..

Men nu kommer och går felet betydligt mera. Ena stunden kan den gå som den ska, för att sedan gå som en fiskebåt..

Blir tokig.
Enklast är det ju förstås med en felkodsläsare, men vevaxelgivaren sitter längs fram på motorn och läser av kuggarna som sitter längst in mot motorn på vevaxelns remskiva. Kan vara svår att se då den sitter i överkant av skivan.

Kamaxelgivaren sitter längst fram på toppen på höger sida. Under solenoiden till vanosen. går att se men är svår att komma åt.

De går säkert att mäta upp men vet inte data på dem tyvärr.
Nu verkar du pelat mycket på den. Koppla loss batteriet c:a 20 minuter så datan får nollas. Den verkar inte veta varken ut eller in nu. När du ändrat och donat.

Gör sedan som Extremespeedy skriver ang felkodsläsning.
Ta gärna en bild framifrån på ditt motor rum, så är det lättare att beskriva som tex för Extremespeedy.

Vill gärna se om det är något som ser kymigt ut.

När du bytte stiften. Var det torrt och fint nere i brunnarna (där stiften sitter)?
Mo
17
Mobeerg
328 - 95
Okej,får kolla ifall jag kan se något ang det.
Nu har bilen fungerat hyfsat, ända tills man börjar gasa lite då cpar den.

Jag har nollställt bilen när jag gjort någon ny test. Så den har raderat felkoder iallafall.

men får ta en bild o lägga upp..
ma
15
marklind
bmw 316i compact
prova byta tändkablar!
ha
734
haack
X3 30d -18

Marklind: Tändkablar finns inte på m50/m52 motorerna, det sitter individuella tändspolar.
Men annars va de ett bra tips!

Mvh

Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
mitt kablage till spolarna krånglade då de var kortslutning i dem. problemet kom inte hela tiden och var värst när den blev varm tror jag.

kan ju vara något i din att signalerna inte når fram ordentligt genom kablarna när motorn belastas tyngre?

BMW ownz
se
123
selaja
325IM e36 1993 Individual
325 e91 2006
Hade ett liknade problem med min 325 m50(vanos) och det uppkom när bilen var kall och när det nådde arbetstemp där imellan hände inget. Jag hälde i insprutningsrengöring i tanken och sen dess har jag aldrig haft problem, kostar inte många kronor och då hade jag kollat samtliga givare och inte hittat några fel.
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Det är inte kontaktstycket/kablaget till luftmassemätaren? Blir det skillnad om du kopplar loss den? Kan ju prova både när bilen funkar (ser om felet uppträder på samma sätt med den bortkopplad som när den "cpar" sig), som när den inte funkar som den ska (för att se om det blir skillnad alls).

Råkade köra min med den bortkopplad och jag märkte det inte förrän bilen blivit varm då den då fick orolig tomtång och svarade dåligt.
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
tomtång = tomgång.... ;)
Mo
17
Mobeerg
328 - 95
Testade att dra ut LMM,och det blev ingen skillnad, vi trodde självklart de va felet och åkte o lånade en kompis lmm.

Men de blev ingen skillnad. Så det är ju mkt möjligt att det kan va kablaget iofs..
Men nu verkar bilen fungera , så vetifan. :S

Blir att ställa in den snart för ombyggnadtion i motorn, så åd kan man riva lite mer :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.