|
Sida 7 av 10
|
|
|---|---|
|
karlhilding, jo ett litet tag trode jag att det var på väg att ordna upp sig, men så fel jag hade, ja vi får se hur fan det går, jag kan meddela, var och när jag ska vara i domstolen, ni som vill komma är varmt välkommna fubar= fucked upp beyond any recognition |
|
| Dra det raka vägen till tingsrätten nu gå inte på några fler av hans fördröjningstrix | |
Roffa1 |
Det som förvånar mig mest med hela historien, är att Seppo tillåts åka omkring i Din BMW. Vilken är bevisföremål 1A i en pågående bedrägerihärva. Detta är ju ett solklart fall av både bedrägeri samt även häleri på högsta nivå, bilen bör återlämnas till den rätta ägaren. Tycker att din s.k advokat borde veta vilka spelregler som gäller vid häleri? Som jag ser det riskerar Seppo upp till sex år på kåken. Tycker du bör fundera på att byta advokat;-) Länk |
Roffa1 |
Tillägg: Din nuvarande advokat tjänar "storkovan" så länge han får fortsätta med detta helt meningslösa uppdrag att jaga en förhärdad brottsling som gått under jord, detta uppdrag kan ta flera månader eller år att slutföra och under tiden rullar advokatarvodet in på löpande band a: 1000:-per timma. Tror fan att advokaten ej vill kontakta Seppo, så bilen omgående återlämnas till den rätta ägare. Sedan upphör den för honom mkt lättförtjänta inkomsten. Se istället till att advokaten upprättar ett brev till Seppo där det tydligt framgår vilka rättsliga påföljder han kommer att utsättas för om bilen ej återlämnas till dig. (Häleri) |
|
jo, men han diskuterade, att han köpt bilen i god tro, skrev ju ägar bevis med rolf, så det blir svårt att bevisa, men visst jag ska prata med honom om det. så får vi se vad som händer. fubar= fucked upp beyond any recognition |
|
|
Damien SWE, det är på gång, som någon skrev rättvise hjulen snurrar sakta, men dom snurrar. fubar= fucked upp beyond any recognition |
|
|
Tänkte förklara ett och annat för alla "hemmajurister" som ondgör sig över polisens dåliga arbete och påstår att köparen (Seppo) riskerar fängelse och andra dumheter. 1. Som tidigare konstaterats har TS blivit blåst på en bil (ej 60.000 kr). 2. Om allt går väl i tingsrätten kan det hela sluta med en dom (civilrättslig) där Rolf förpliktigas utge 60.000 kr (som kontraktet lyder på). Det kommer han inte att göra eftersom han är en skurk och inte har några utmätningsbara tillgångar. Det är det man kallar "skillnaden på att ha rätt och att få rätt". (En sådan här process tar dessutom ungefär ett år i tingsrätt och kanske två i hovrätten). 3. TS kommer dessutom att få betala sitt juridiska ombud (som jag starkt tvivlar på är advokat) ett par tusenlappar i självrisk (resten betalar försäkringsbolaget). 4. Eftersom Rolf fått ett förmedlingsuppdrag att sälja bilen (trots att den ej var hans) har har inte förfogat över den olovligen när han sålde den vidare. Därmed har inte heller Seppo gjort något (juridiskt) fel när han köpt bilen. (Spelar i detta läget ingen roll om köpesumman var 1 kr eller 100 kkr). Förenklat uttryckt: Rolf fick sälja bilen. Seppo köpte den. Den är hans. Det var den civilrättsliga delen som tyvärr kan sammanfattas med att TS är blåst på både bil och pengar. Garanterat! 5. Straffrättsligt då? Som konstaterats ovan har Seppo inte gjort något (juridiskt) fel så han kan vi glömma. Rolf är så klart en bedragare. För att han ska kunna dömas för bedrägeri måste polisen (och åklagaren) kunna styrka att Rolf i samma ögonblick som affären gjordes upp aldrig avsåg att betala. Så var det naturligtvis, men det är nästan omöjligt att bevisa. Det räcker att Rolf säger "Jag tänkte visst betala, men sen bla bla och så hade jag inga pengar bla bla". DÅ går det alltså inte att styrka bedrägeri. Det som kvarstår är att Rolf inte betalat de 60 kkr som han enligt kontraktet skulle. Det är, mina vänner, inte brottsligt att inte betala en skuld. Ridå! TS: Inse nu detta, du kan lika gärna lägga ner hela apparaten, det kostar dig bara frustration och pengar. DU har tyvärr blivit blåst och loosat ca 40 kkr. Det var riktigt sura läropengar. Du lär aldrig gå på samma nit fler gånger och tack för att du varnat oss andra. Gå nu vidare med ditt liv och börja spara ihop till m5:an. Tack för ordet /WGG |
|
|
Ett klokt inlägg WGG. LYSSNA LÄR OCH LYD...som min Kapten i det militära sa ;) |
|
|
WGG, Tack för ditt klargörande, mycket bra skrivet! |
|
| Bra inlägg WGN. Nu kanske vi slipper visst spekulerande om hur Sveriges lagar är, bara för att de själva tycker det ska vara så. | |
| Jag menar såklart WGG, ursäkta mig. | |
|
WGG har rätt i mycket, men inte i allt... Seppo kan INTE köpa en bil som är värd 50' för en krona och hävda godtro utan att ha fullgjort sin undersökningsplikt! Denna undersökningsplikt innefattar långtgående kontrollåtgärder i ovanstående fall. Har bilen tex bytt ägare flera gånger på kort tid är detta något som ytterligare utsträcker undersökningsplikten. Det räcker tex inte med att enbart kontrollera att Rolf står som ägare till bilen i bilregistret. Det borde i detta fall även krävas att han kontrollerar säljarens (Rolfs) köpehandling samt även att han tar kontakt med föregående ägare (i detta fall TS). WGG har dock rätt i vad själva utfallet av hela saken kommer att bli. TS har förlorat sina pengar och det enda han har är ett civilrättsligt krav på Rolf. Några pengar kommer han dock inte få se röken av... |
|
|
Visst kan Seppo klämmas åt. Det går inte att köpa en bil "för billigt" i god tro. "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
|
Snubben får ju akta sig så han inte blåser fel person. Då kan det bli som förr i tiden att folk bara "försvinner" om rätt folk får tag i honom. En lämplig rotvälta i något skogsbryn så är det problemet ur vägen. Men som sagt, det ska vara en viss typ av människor som gör sånt. |
|
|
Tyvärr så är han nog väldigt noga med att inte blåsa just denna typen av personer du nämner. Har man lyckats lura flera hundratals människor så har man nog fått in känslan för detta. Jag kan dock inte vänta tills den dagen kommer då han lurar någon med rotvältare! |
|
|
Självsanering kallas det för. "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
|
Det är också lite naivt att tro att "Rolf" agerar helt solo. Slår man hårt mot hårt mot en "gangster" kan det sätta igång allt möjligt. Rolf har med största sannolikhet ett ganska stort kriminellt nätverk. Även fast förtroende mot polisväsendet och dess resurser för denna typ av brott kanske är lite naggat i kanten så är det nog alltid att rekommendera att man går den polisiära vägen. Tycker nog att Theraposa2009 agerat ganska så korrekt efter händelsen. |
|
| Han heter inte Rolf Friman. Han är folkbokförd som Juliano Boban Jovanovic & är 19 år. Rolf är hans 2a eller 3e namn & Friman är av någon anledning hans 2a efternamn. Varför han kallar sig Rolf Friman när han ringer på bilar har jag min personliga aning om men så är iaf fallet. Mvh | |
| Business as usual Länk | |
| Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.