AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
32.899

Varför lyfta på toppen om bilen går på 5 cylindrar? (320 e46 -02)

Sida 3 av 3
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
om det nu skulle vara en lyftare som kärvar är den väll skitig? skulle inte detta göra skillnad då?
Länk

kanske värt ett försök

BMW ownz
Visa användare
230
Sigvardsson
330Ci M-sport II Individual
Tror inte att det är enbart smuts i lyftaren som gör att den beter sig sådär. Måste vara defekt på något vis som gör att den inte fungerar som det ska. Och hade det varit så att den hade varit igensatt så borde det ticka när man startar bilen. Det hörs ganska väl när en lyftare är täppt. Men jag vet inte, det kanske du gör?
Visa användare
230
Sigvardsson
330Ci M-sport II Individual
Kan tillägga att jag också ifrågasatte att man borde höra om lyftarna inte fungerar, för jag kunde inte höra någonting från motorrumet. Men det behövde tydligen inte vara så.

//Sigge
tj
11
tjalve
320i Touring -02
Tjena igen, tackar för alla svar jag fått..

Nu på lördag så ska jag ta hem bilen då verkstaden den står på inte hittar nåt och gav som förslag att "Leta begagnad maskin" alt "skicka toppen på renovering".
Dom tror att det är en ventil som hänger sig ibland eller nån lyftare som strular.

Själv har jag inte gett upp på elfel, så jag funderar på att felsöka lite själv...

Har fått tag på kompletta elscheman till M52TU, någon som vet hur mycket det skiljer mot M54?

Om jag startar bilen alt. ute och provkör och lampan börjar lysa, motorn går på 5 cyl, om felet självlagar sig hur vet jag det?
1 Lampan slocknar och motorn går som den ska.
2 Jag måste stänga av bilen (för att nolla felet) När jag sedan startar så fungerar allt.
3 Jag får x försök/fellarm sedan måste jag in till verkstad och släcka lampan för att bilen ska kunna fungera som den ska. (Dvs alternativ 1 eller 2 funkar x antal gånger sedan blir man tvingad till alternativ 3)

Hoppas jag skriver så ni förstår vad jag menar...

Övriga tips om hur jag smidigast löser det här tas tacksamt i mot.

Mvh
Tjalve

Mo
45
Mojorod
330i -05
Jag håller med dig Tjalve, det borde vara relaterat till elektronik. Hade varit lyftare skulle det dessutom slamrat ordentligt om motorn när det inträffar. Förstod jag rätt att du bor i Mälardalen med omnejd? Åk ut till Returbilen i Kunsåra och köp styrbox för 400kr. (Om inte den har följt med motorn, det har dem inte där?) Annars magnetventil till spridaren?

Har du slagit yxan i båten får du ro som fan!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bilen startar inte med en annan beggad box överhuvudtaget.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Börja som steg nummer ett av läsa av alla felkoder på bilen och rapportera dem här. En sak som får mig att bli mycket misstänksam är när en verkstad "tolkar" felkoder utan att ange grunderna för sin tolkning.

Det finns boktavligen hundratals inlägg här om hur man tar reda på vilka felkoder som är satta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.