|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Tjena Är ny här på forumet och tyvärr handlar mitt första inlägg om motorproblem... Köpte i början av sommaren en 320 touring -02, men sedan ett tag tillbaka så står den på verkstad. På semesterturen så började den gå på 5 cylindrar, efter att åkt av på första avfarten, käkat lite och funderat på meningen med livet så startade jag bilen, inga problem. Ingen gul lampa, motorn gick så lent som man hade hoppats på. Ok, bara att fortsätta semestern, ut på motorvägen...i ca 6-8 km...5 cylindrar igen! skit! Sedan dess har bilen stått på verkstad, Larmar på tändspole 6. Verkstan bytte den, provkörde, kom en mil sedan samma sak. Nu har vi kommit till läget att de funderar på att lyfta toppen, varför vill man göra det? Visst, firman har ju felsökt en hel del, tändspole, tändstift, kablage, kompprov... Är det för att man inte har någon annan ide eller vad skulle logiskt vara fel? Skulle vara intressant med lite åsikter. Vänligen Tjalve | |
| Har de testat om den ursprungliga tändspolen verkligen var trasig genom att byta plats på den och en annan? Frågan är hur demontering av topplocket skulle avhjälpa tändningsrelaterade problem. | |
|
Kompprov borde avslöja en del om hur motorn mår, jag ser inget direkt behov av att lyfta någon topp om detta visar goda värden. Är ju inte direkt några överraskningar i ett cylinderlopp i så fall. Är bilen lika både kall och varm? |
|
| Finns en viss risk att det är motorstyrenheten som orsakar problemet. Är bilen inlämnad hos en BMW åf? | |
|
Tjena, tackar för svaren. Jo, bilen står på BMW verkstad. Vet inte om felet finns där då bilen är kall, den hann väl inte riktigt kallna då jag hade problemet. Vet i nuläget inte om tändspolen var trasig från början. Det larmade på den och de köpte hem en ny som monterades, men fick efter en knapp mil samma fel. Ang. styrboxen så har de ännu inte testat det. Men om någon utgång skulle vara bränd så borde ju inte bilen fungera ibland.. Kompprovet var som sagt ok. Ska få mer info på torsdag, tills dess är alla åsikter välkommna Vänligen Tobias |
|
| Det är väl bara att mäta om det går signal till spolen från styrenheten när fenomenet uppstår! Ingen signal från box = box kass. | |
|
Har du alltså haft gula motorlampan att tändas efter en stunds körning och därefter har bilen börjat gå ojämnt och/eller inte på alla cylindrar? Jag hade de symptomen och bytte en lambdasond. Bilen gick prima efter det....i sådär några veckor. Sedan exakt samma symptom igen. Diagnostest visar på feltändningar, felaktiga katalysatorvärden, etc, etc och ingen vet vad som är orsak och verkan. |
|
|
Japp, Gula motorlampan tändes och bilen går endast på 5 cylindrar. Enligt verkstan så larmar den på tändspole 6, möjligt att den larmar på fler saker... Verkstan ska höra av sig imorgon, hoppas att de har några bra svar på mina frågor. ->330-mike, Vad sa diagnosen om ditt fel? |
|
| Var komptestet ok, så lyft ingen topp. Det skulle så fall vara om de lovar dig att det kostar inget för din del om inget är fel. Hur långt har den gått? Tänkte på som någon skrev ang lambda. De kan behöva bytas runt 15000 mil. Tror mer på styrboxen som jäklas med dig. Men hade skiftat tändspole och om den går bra någon mil och sedan på 5 igen. Gjort felsökning och sett om det är 6:an som är kass endå. Då vet du alla fall spolarna är ok. | |
| Det e ju tyvärr så med verkstäderna gissar en massa, men du får stå för notan oavsett om det hjälpt eller inte. | |
|
Ska de strula en massa med din bil. Hade jag bett dem plocka fram en begagnad styrbox som de vet är ok och testat om det hjälpt. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Håller med, inte lyfta toppen om det finns komp! Förutom box bör också kablage och kontaktdon kontrolleras. mvh/ Anders |
|
|
Tänk på att styrboxen inte bara är att byta då den skall kodas in i bilen. Det kan tom vara så att det endast går att koda in en helt ny box....(=dyrt kan jag tänka). Om du skall gå på begagnat måste nycklar och övriga saker tillhörande immobilizer systemet mm tas från samma skrotade fordon, det kanske kan innefatta flera ECU'er bla instrumentering och ljusmodul där VIN även ligger. Bara ett tips så du inte kastar bort tusenlappar på en begagnad styrbox på skroten som då ändå blir värdelös Som redan nämnts uteslut spolen, kolla kablage samt även injektorn till den berörda cylindern. Exakt vad var felkodens beskrivning? Kortlutning, bruten krets etc? Det kan gå att reparera originalboxen också, så ge inte upp! |
|
|
flashg: Är du säker på det? För när brorsan köpte sin 02:a, så fick han bytt styrbox. Detta gick på garantin, men har hört priser på mellan 4-7000:-. Men det jag tänkte på för han har samma nycklar och hela balletten kvar. Det jag mest tänkte på ang box byte för "Tjalve". Var ett så kallat tillfälligt lån utav Bmw utav en som de vet fungerar och prövat med den. Hade det fungerat då så får ju "Tjalve" avgöra där efter om den skall sitta kvar eller bytas tillbaks. |
|
|
Har du kollat lambdasonderna? Tänker på att du haft samma symptom som jag, och att min trasiga lambdasond gav minst fem följdfel där man inte visste vad som var orsak och vad som var följdfel förrän den byttes. |
|
|
Då bilen står på verkstad 30 mil bort så har jag inte kollat nåt själv... Firman skulle ringt idag så vi kunde diskutera läget, tyvärr gjorde de inte det. Jag ska ringa till dom imorgon för att få en uppdatering på vad som händer. Förhoppningsvis har de goda nyheter... /tjalve |
|
|
Får höra vad de sagt, men skulle det vara lamba.... Själv har jag 4 stycken på min och biltema tar 500:- styck medans BMW tar c:à 2000:- styck. Vissa är emot biltema men just lambdorna fungerar utmärkt för min del. Tänkte mest tips för din plånbok Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
tjalve: Är det en BMW-verkstad nånstans i Stockholm? Mvh |
|
|
Tar Biltema bara 500 för en lambdasond? Jag trodde Mekonomen låg bra till som har två olika märken i sortimentet, det ena på typ 1600 SEK och budgetvarianten på ca 1200 SEK. |
|
| Ja. De har även billigare. 500:- styck för de som var till mig. Fungerar perfekt. Skillnad på 8000:- totalt för 4 stycken eller 2000:- | |
|
Tjena Verkstaden har fortfarande inte lyckats hitta felet... Det de säger nu är att det är mekaniskt, något i motorn. Antingen hydraullyftarna eller någon ventil som hänger sig. Det sura är ju att de inte VET vad som är fel, riva toppen grundat på spekulationer känns sådär... Hittar de inget där är man ju +10k fattigare och tillbaks på ruta 1. /tjalve |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.