AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
32.900

Varför lyfta på toppen om bilen går på 5 cylindrar? (320 e46 -02)

Sida 2 av 3
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det borde räcka med att plocka ner kammarna för att utröna om någon ventil nyper, men det är ju lite pyssel vilket som. Kan inte påstå att det verkar vara ett vanligt problem med M54:an.
He
106
Hemulen
335d M-Sport Touring -07
Stopp och belägg..!! Borde inte komptest borde ju skvallra om en trasig eller otät ventil??!!!!!!
tj
11
tjalve
320i Touring -02
Jo, problemet är ju att den fungerar ibland.
Vet inte hur många komptest de gjort, men visst, det är väl bara att testa ett antal gånger då den går på 5.
Verkar ju otroligt att den ska fixa till sig varje gång man gör komptest..

Har ju bilen 30 mil bort, men det kanske skulle gå att köra hem den om det nu är så att den mest går på 6. Om den mestadels går på 5 så man inte kan köra hem den så har de ju lyckats köra kompprov de få gånger den verkligen fungerar.

Ska höra med verkstan vad de säger om att köra bilen hem. Om de anser att den inte går att köra hem pga den går på 5 för ofta så borde man ju även lyckas tajma ett kompprov då den går på 5...

Vet inte vad jag ska tro...eller inte.

Har du ingen annan verkstad att ta den till?
Den verkstan skrev du innan sade att tändspole 6 var kass och nu är det lyftarna.
De verkar inte riktigt veta och skiter tydligen i vilket om du förstår mig rätt. Det är ju du som får betala.

De kan ju inte bara gissa och du skall betala. Annan femma om de ger dig ett fast pris, men de kan ju inte hålla på sår här mot dig.
I första inlägget skrev du att det hade registrerats en felkod på en av tändspolarna!? flashg ställde frågan "Exakt vad var felkodens beskrivning? Kortlutning, bruten krets etc?"...en mycket bra fråga som verkstaden borde kunna besvara.

mvh/ Anders
Clintan66, du hann före (med rak info).

mvh/ Anders
tj
11
tjalve
320i Touring -02
Jo, tanken är att jag ska få hem bilen nu, firman den står på nu säger "leta begagnad maskin" alt "skicka toppen på renovering".

Nu vill jag bara få hem skiten och sedan fundera på vad som ska göras.
Eftersom vi ändå är uppe på dessa nivåer dvs motorbyte så vill man gärna ha lite mer kött på benen om man säger så..

Den larmar på misständninger cylinder 6, så att misstänka tändspolen var väl ingen dum idé från början.

/tjalve
Tror definitivt inte du har något problem med själva motorn. Något med tändningen snarare.

På skroten kan du hitta för 200:- styck. Problemet är att du måste hitta en med samma nummer som står på dem du har i annars byta alla sex.
Synd du bor så långt bort annars hade jag gärna skruvat med den.

Retar mig på vissa verkstäder som gissar en massa som kostar hur mycket som helst.

Förstår inte om den nu säger fel på tändspole 6. Varför prövar de inte byta den då.

Istället slänga i ny spis. Förstår dem inte alls. Du är väl ingen jäkla bank...
tj
11
tjalve
320i Touring -02
Tändspolen till 6:an är bytt, var det första de gjorde.

Noterades det några nya felkoder efter att tändspolen byttes?

mvh/ Anders
Okej såg nu att du skrivit den bytats. Missade det. Sorry...
dom får ju mäta om motorstyrenheten skickar signal till spolen när bilen går dåligt. Eventuellt är det själva motorstyrenheten som är kass eller kablaget till spolen. Det är för mig nummer 1 att kolla....
Visa användare
230
Sigvardsson
330Ci M-sport II Individual
Hej Tjalve! Tycker du ska läsa igenom mina två trådar som jag skapade om just detta problemet. Länk

För att ta det kortfattat så hade jag samma problem som du. Bilen började gå på endbart 5 cylindrar, och den gula moptorlampan tändes i tid och otid. I början hände det inte så ofta. Men till slut hände det varje gång jag startade efter att bilen varit stående ett tag. Men försvann lika kvickt om man startade om bilen.

Hur som helst visade det sig till slut att det var dåliga hydraullyftare som var problemet, och efter att dom blivit utbytta gick bilen som en klocka igen.

Men läs igenom mina trådar så får du en djupare analys. Där står det mesta du behöver veta och jag tror du kommer att känna igen dig.

Hoppas detta kan vara till hjälp!

Mvh Sigge
tj
11
tjalve
320i Touring -02
Tjena Sigge,

Har läst igenom dina trådar och konstaterat att det skiljer på felsymtomen.
Du verkar ju haft problem med kall bil som stått ett tag.

Första gången lampan tändes så låg jag i 120 på motorväg, hade kört i ca 3 timmar.

Stannar bilen och låter den stå i 15 minuter, startar och allt fungerar.
Stänger av bilen, väntar 5 minuter och startar igen och allt fungerar.
Åker ut på motorvägen och kommer ca 5 km sedan tänds lampan igen.

Stannar bilen, väntar 5 minuter och startar men lampan lyser/går på 5 cyl.
Väntar ytterligare 45 minuter och startar men åter endast på 5 cyl.

Då verkstan hade bytt tändspole och provkörde bilen så kom de ju ca en mil innan felet uppstod igen.

Kanske är tvärtom på min, tål inte värme..

Vänligen
tjalve

Ventillyftarna på cyl 6 kan de ju se över utan att lyfta toppen, låt dem kolla på det om de är så säkra på det. Det borde inte bli så hiskeligt dyrt, långt ifrån vad det kostar att lyfta toppen med allt arbete och material som behövs för detta. Lyfta toppen bör nog vara sista anhalt när övriga faktorer är uteslutna.

Misständning kan ju bero på mager/fet blandning pga defekt insprutare, också.

Om felkoden var "misständning" så är det ju inte alls liktydigt med "defekt tändspole", det gäller att läsa exakt vad felkoden betyder!

Misständningar kan ha många orsaker som spole, stift, DME, insprutare, kablage ventil, ventillyftare, ventilmekanism el. annan orsak till kompressionsförlust etc.
Visa användare
230
Sigvardsson
Hmmm, jadu det var ju förvisso lite märkligt. Du menar alltså att den klipper 6:ans cylinder under färd? När du stannat bilen och startat om den igen, slocknar lampan då? För min del slocknade lampan de första gångerna det hände, sen lös den konstant och BMW var tvungna att släcka lampan med datorn. Vad dom än gjorde så blev felkoden alltid "Misständning cylinder 6" Är det den du får också?

Kolla med verkstaden ifall dom har kontrollerat/alternativt bytt plats på insprutningsventilen, ifall det är den som kärvar? Det kontrollerade dom på min. Även bytte plats på mina tändspolar för att se om man flyttade på problemet.

Jag tycker inte du ska ge dig på att byta styrboxen i första taget. Den borde inte uppge sånt symptom. Antingen så fungerar den, eller så fungerar den inte.

Angående hydraullyftarna så vet jag inte om dom kan uppge andra felsymptom
förutom det jag råkade ut för. Kan ju fortfarande vara det som är felet, bara att det beter sig annorlunda för dig

//Sigge
Visa användare
230
Sigvardsson
Och som Flashg precis nämnde, så behöver dom inte lyfta toppen för att kolla lyftarna, med det är dock ingen billig historia det heller....

//Sigge
BC
5
BCRobban
Z3 M Roadster -98
525i -01
Tja..Har jobbat Bmw x-antal år och är komp bra som sagt..Har haft ett gäng bilar med just lyftare som hänger sig vilket det mycket möjligt kan vara i detta fall...pridare har också förekommit i vissa fall...På vilken verkstad står bilen?

BMWROBBAN
tj
11
tjalve
320i Touring -02
Vad krävs för att kolla lyftarna då? Kammar bort antar jag eftersom det verkar kosta lite...

Japp, den går ned på 5 under färd.
Första 2 gångerna jag startade om så var ju lampan släckt och bilen gick på alla 6.
3-5 starten så var lampan tänd och den gick på 5 cyl.

Efter det så har den stått på verkstan.
Även då de provkörde så gick den ned på 5 under körning.

/tjalve

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.