|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
För mig personligen är allt som ingår i M-paketet helrätt, tycker en 90 utan tillbehören som ingår i M-paket blir ganska tråkig och gör mig inte speciellt sugen på bilen. Alltså med standard tygstolar, plastratten, kromlister och 16"fälgar. Sen kan den ha både xenon, panorama och navi men är ändå ingen bil som får mitt hjärta att slå snabbare. M-ratten och sportstolar är bara ett måste om jag ska trivas bakom ratten. Alcantara och svart innertak är mkt trevligt. Skinn är också helt ok. Plasten exteriört gör mycket för utseendet tillsammans med shadowline lister och helst 18" M-fälgarna. Sportchassit är en smaksak, med åldern blir man mer komfortinriktad ;) Kan hålla med om att en face-liftad e90 klarar sig bra utan M-front pga den är ganska lik M-fronten från början. Att sen dynamic eller andra paket också är trevliga köper jag. "M-paketen måste vara BMW's bästa vinstmaskin, ger runt 10% extra i intäkter men i princip inga extra kostnader..." Klart bilen blir dyrare att tillverka med skinnratt, vxl-knopp, och handbromsgrepp, exklusivare stolar, större däck och fälgar. Ev kan jag tänka mig att sportchassit medför extra kostnader. Men visst är påslagen rejält tilltaget precis som det mesta annat man plockar på. Navi eller andra lite större originalfälgar tycker jag är sanslöst dyrt. Man får inte tillbaka pengarna man lägger ut för ett M-paket men ganska stor del av dem, förhållandevis. |
|
Roffa1 |
Björn: Är det exklusivare sportstolar i M-pkt, vad är det i så fall som skiljer mellan M och standard sportstol? |
|
Klädseln skiljer, alcantaraklädser i M-pkt bilarna, om man inte valt till läder. Jag hade utan att tveka valt den nyare bilen med M-pkt, men då tillhör jag dem som inte värderar varken panoramatak eller ens taklucka högt, det gör varken till eller från för mig och jag betalar inte en krona extra för att få det Multiratt kom i advantagepaketet till E90 iaf före facelift, så troligen saknas det på M-pkt bilen vilket är tråkigt, men går att eftermontera BMW CS #5139 |
|
|
"Kan hålla med om att en face-liftad e90 klarar sig bra utan M-front pga den är ganska lik M-fronten från början." LCI klarar sig bra utan eftersom M-fronten de facto är fulare ;) Nåja, smaken är som baken, alla är vi olika osv. osv. På det hela taget är det rätt svårt att ge råd till någon annan om två så pass jämförbara men ändå olika bilar, man måste känna själv, vilken ger högst vill-ha-faktor. Synar man dem dessutom i detalj kan det ju även vara annat som väger över, t.ex. mängden småskavanker. |
|
| Hade nog valt panoramatak och multiratt (dessutom färre mil)! E91 blir ljus o luftig med glastaket, föredrar det framför spoliers på denna modell (blir ändå inte riktigt snygg). | |
|
Håller helt med BjörnB. M-detaljerna förhöjer verkligen bilen. Håller med om att facliften klarar sig bra utan M-fronten. Då är ett par snygga fälgar viktigare tycker jag. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| Tack för alla inputs, vi får se vilken jag nu väljer. :) | |
| Det intressanta med M-pkt är väl att som ny är bilen ca 35000:- dyrare än de med icke M-pkt men som begagnad ligger nyare bilar med M-pkt typ 40000:- dyrare än de utan M-pkt. :) | |
| TYcker mig snarare se att diffen mellan M-pkt och ej ligger på kring 10.000 kr, om man tittar på bilar som är ca 3-4 år gamla. | |
|
Roffa, "Björn: Är det exklusivare sportstolar i M-pkt, vad är det i så fall som skiljer mellan M och standard sportstol? " Nu jämför jag framför allt med en standardstol. Men som J.L. skriver är det alcantaraklädsel i M-paketet. |
|
| Snabbtitt på blocket så kan jag inte se att M-paketet höjer värdet överhuvudtaget på nämnda modell. Största skillnaderna med M-paket gäller väl framför allt på e46 och e60?! | |
|
Angående priser. Gjorde en snabbsökning på blocket. En 325i -06 med max 12.000 mil börjar på strax under 160' och det finns gott om bilar under 170'. Billigaste med M-paket kostar 189', 199' resp 220'. Motsvarande för 330i-06. Billigaste 180', men ska du ha M-paket får hittar börjar de dyka upp från 220-230'. Hoppas verkligen jag har fel då jag själv vill ha en fin 325, 330 e91 med M-paket. Hittar sällan nåt intressant under 190-200' (annonspris) för en 325 eller under 210' för en 330. Generellt tycker jag M-paket drar upp priset ganska duktigt på de flesta BMW modeller. Självklart är det upp till var och en om man gillar M-paket eller föredrar annan utrustning. Men rent objektivt tror jag den M-utrustade bilen Grodan är intresserad av står högre i pris än den alternativa om skicket och historiken för övrigt är jämförbar. En nyare årsmodell kompenserar för de extra milen. |
|
Verdi |
Nu är det ju inte bara M-paket som drar upp priset från den mest snikutrustade. De har väl oftare även annan utrustning också... Sen hur bra är det där alcantara? Vad är vitsen? |
|
BjörnB: Om du gör en jämförelse typ "Billigast på Blocket" kommer du att dra felaktiga slutsatser. Jag kollade ett antal jämförbara bilar i 3-serie touring och kom fram till omkring 10.000 kr. Eller rättare sagt 0-20.000. Det mesta av skillnaden kommer istället av andra orsaker som miltal, skick och övrigt utrustning. Det stämmer även bra med Bilpriser.se som värderar M-paketet till ca 10 kkr på dessa bilar. Bilar utan sportstolar blir däremot automatiskt billiga, antagligen bästa option att lägga till vid nybilsköp, du får nog varenda krona tillbaka och kanske rentav lite till. Och köp inte en bil med standardstol om du sedan tänkt sälja inom en inte alltför avlägsen framtid. Been there done that :P Gäller iaf 3-serien, 5-serien klarar sig nog lite bättre med standardstol. |
|
Verdi |
Comfort+Dynamic för 19400:- just nu. Då får man med sportstolar (6200:-), sportchassi (4200:-), halva priset på M-sportratten (1000:-), Xenon (7500:-), 17"-fälgar (??:-) och dessutom farthållare, regnsensor, professional radio, armstöd, ACC osv... I M-sport ingår inte ens xenon och man får betala 37600:- på en 325d och hela 44700:- på en 320d. Jag tänkte faktiskt att det kanske inte var så tokigt men alcantara-stolarna, anthracit-taket, M-märket på fälgarna och plastdetaljerna blir faktiskt ganska dyra. Uppåt 25-30 tusen beroende på modell. |
|
Jonas, jag jämför ju en grupp av de billigaste både när det gäller med M-paket och utan. Motsvarande mil. Skicket varierar såklart (åt båda håll). Vet att det är en mkt grov uppskattning och skillnaden som blev 30'-50' kanske inte är den enda sanningen men jag hävdar att det skilljer betydligt mer än 0-10.000 är jag helt övertygad om. Jag har hittat fina 325i -06 under 10.0000 mil för 160' utan M-paket men aldrig någon med bil med M-paket som kännts rätt för under 180'. Men som sagt jag blir mer än gärna motbevisad och tycker det skulle vara mkt trevligt att hitta en M-paket bil till rimliga pengar. Verdi, visst är M-paketet dyrt. Känns rätt avlägset att plocka ut en ny bil men om jag gjorde det skulle jag nog inte heller tycka att M-paketet vore värt de pengarna. Men behöver man bara lägga 10.000 när det handlar om en begagnad bil gör jag det gärna, men som sagt jag tror tyvärr inte det räcker. |
|
|
Jag sparade ca 15.000 kr på att välja all M-option förutom yttre plasten i stället för M-paketet och fick således skinnklädseln på köpet. Tycker alcantaran känns billig på något vis. Har man dessutom barn är skinn ett måste, samt en mer angenäm doft när nybilslukten börjar avta. Dessutom brukar jag köpa till något snyggt eftermarknadskit för att få en mer personlig touch. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Gjorde motsvarande sökning som TS ät ute efter, dvs e91 (325/330) med mellan 10' och 14' mil. Där skiljer i princip inget med och utan M-paket. Den enda (!) 330 med M-paket placerar sig i nedre regionen (2 bilar billigare, 6 bilar utan M-paket dyrare). Likadant för 325, billigaste bilarna (2st), ena med andra utan M-paket, 169'. Sen återfinns de övriga ganska jämt utspritt. Då kanske den är något för dig BjörnB, om du inte hittade något under 190-200': Länk Alltid svårt att sätta rätt urval i dessa situationer men för trådskaparen torde det vara mest relevant att jämföra kriterier omkring bilarna ifråga. |
|
| Vad kostar det att eftermontera Multiratt, nån som vet? | |
|
"Då kanske den är något för dig BjörnB, om du inte hittade något under 190-200'...." Keiser, tack för tipset! Har redan sett den och den har hel klart ett bra pris men fel färgkombo och lite för mycket mil för att jag ska slå till. Under 180' har jag inte hittat nåt intressant. Hur har du sökt? Jag hittar inga 330 (bensinare) med M-pkt öht mellan 10'-14' mil. Länk Men om man söker mycket kan man säkert hitta vissa varianer där man visa att M-paket bilat t.o.m är billigare. Jag har gjort ett gäng sökningar och försökt vara objektiv, tittat på billigaste, dyraste, medelpriser, medianpriser osv och trenden har varit ganska tydlig i mina sökningar. Men visst är det mest relevantant att titta på bilar så lika som TS bilar som möjligt det är bara att utbudet av M-pkt bilarna blir så litet om man specar för hårt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.