AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.101

Hur gör ni när ni köper bil

Sida 2 av 2
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
1. Klipp ringer man alltid på, man vill ju vara först till kvarn.
2. Lite kallare bilar kan man alltid maila om, bilder är ju trevligt och man brukar ha tid att fundera på saken.
3. Åker alltid halva vägen, jag är alltid seriös när jag köper bil, en seriös säljare bör därför inte ha något problem att mötas på halva vägen.
4. Krypa, krypa, krypa... jag synar alltid bilarna jag köper extremt noga efter krockskador, dold rost, kassa detaljer och liknande. Lyssnar mindre på säljaren, eftersom det finns många bra snackepellar i vårt avlånga land.
5. Provköra, gör jag endast om punkt 4 utfaller med gott resultat.
6. Betala, aldrig mer än nödvändigt, men aldrig heller ett skambud på en bra bil. Det vore att agera respektlöst mot säljaren.
7. Har alltid med mig pengar i form av postväxel, annars ska man inte åka och titta, det tycker jag är något som borde gälla för alla!

Temporär signatur: Årets bakrutedekal? "Vissa kallar det lyx, vi brukar kalla det _Volvo Original_!" :D :D :D

Standard signatur: <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! ->
Ett tips som brukar vara bra att ta fasta på vare sig man ska köpa eller sälja är att ha en god vän med sig. På så sätt är det fler som kan intyga att affären gått rätt och riktigt till.
Ras.mus
Felfri metod!

1. skaffa en ny adress. Inte en Hotmail för det har alla utan en med exotisk...

2. maila och fråga med den adressen med falskt namn. Då får du reda på en del om du ställer många frågor... Svara sen att det inte är aktuellt till ett så högt pris (definitivt!)

3. Ring upp nån dag senare. Nu kan du ställa dina viktigaste frågor igen och kan jämföra svaren. Är det en lögnare så har han(/hon) säkert glömt bort en detalj och då vet du det...

4. Verkar allt ok hittills så åk dit...

Eftersom du har tackat nej i fejk-mailen redan så har du stukat självförtroendet hos säljaren och kan kanske få ett lite lägre pris om han är lite pressad! Det finns ju inget värre än att behöva bli av med nått och folk tackar nej gång på gång. Till slut tar man ett halvskamligt bud för att slippa skiten...

Dock ska man ju bara använda den här metoden om säljaren är långt iväg, det ska ju kosta minst 4-500 att åka och kolla på bilen, annars är det inte lönt att skitta ner sig med sånt här...

Hu
382
Husse
Bmw 730ia -93 V8
Ang: postväxel. Skulle aldrig ta ut en postväxel först för att kolla en vanlig bil, det skulle bli ett lite svårt att pruta då beloppet är fast på växeln. Nä först kolla bilen sedan komma överens om pris. sedan kolla upp bilens ev restskulder m,m sedan vid leverans ha med pengar eller postväxel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.