AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.099

Hur gör ni när ni köper bil

Sida 1 av 2
-:BeeMWe:-
Jag sköter allt förutom samtal när jag ska kolla på bilen via mail. En del är skitotrevliga och vill inte använda mailen, dessa skippar jag direkt.

Skönt att ha allt dokumenterat vad ägaren sagt om bilen, hur ofta hinner med skriva ned allt han säger via tele.

10 liter bensin på 4 mil...

Ralle77
Jag tycker det är bra med mail, då man får ned alla sina frågor på "papper" och dessutom får man som du säger allt säljaren försöker säja på "papper".
Däremot krävs nog även ett samtal med säljaren i fråga. Man märker ganska snabbt om säljaren är en person som föröker blåsa dig eller om han/hon är reko. Visst, det finns de som är bättre på att ljuga än andra men på det här sättet slipper man i alla fall några...

Rock on!
Blykälkeraggaren
Om det är nåt jag verkligen vill ha lr behöver då är det telefonen direkt... då får man ju svaren på en gång därmed vet man om de är någon ide att engagera sig i det hela, sen vill ja se bilen..
ingenting via mejl, ja vill själv inte sköta mina affärer via mejl så ja förstår när om vissa blir förbannade.
om bilen står hos en handlare så åker jag dit o tittar på den o pratar me säljaren på plats, då ringer ja bara om jag har långt till försäljaren så jag vet om bilen finns kvar...
Sen angående priset så prutar ja inte förens jag sett varan...

Skriver terorin 2/9 7:30 =)
Mvh.
Richard
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Jag mailar aldrig om det finns telefonnummer utsatt.
Inte ens om det gäller begagnade plåtfälgar jag ska köpa...

Tycker det är bättre att skapa kontakten via telefonen då man snabbt får en seriös bild av säljaren samt får svar på alla frågorna utan att krångla med mail som ibland tar flera dagar. Sen är det enklare att snacka skit via mailen eftersom man har tid att tänka igenom vad man skriver.

Det är min åsikt.

///Tomas M
Länk
BMW E28 registret #001
Ett bra sätt är att kombinera papper (dator) och telefon, dvs man har alla tänkbara frågor på papper framför sig när man ringer, med plats för korta och koncisa svar. För den som ska svara på frågorna har oftast svaren direkt i huvudet, om han/hon nu ägt bilen den senaste tiden, så det blir smidigt.
Ett sätt som nog många använder sig av..

Om försäljaren anger både telefon och e-adress så kan man ju höra sig först via datorn, för att få veta om bilen ens är kvar osv..
En kombination är inte så dum, för det gäller att få så många intryck som möjligt och inte bara få en massa raka svar svart på vitt.

Men allt beror ju såklart på, är jag extremt intresserad så blir det telefon direkt, som någon skrev, för att slippa dra ut på tiden i onödan och för att skapa sig en bild av försäljaren så fort som möjligt.

Mvh Gunnar, BMW 540IA-93.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Ultimata vore att skaffa sig en bild om bilen få alla sina frågor besvarade, bilder skickade via mail för att sedan ringa bestämma träff och eventuellt köpa bilen. Vissa är ju "snackare" och dessa slipper man via mail. Så håller med om att en kombination är bäst.

Tyvärr lever vissa på stenåldern och har ingen mail eller kollar den en gång i kvartalet :/ Är det superintressant så blir det givetvis telefonen.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ett kort samtal eller mail om bilen är intressant sen åker man och tittar på den. Varken mail eller telefon kan berätta hur en bil ser ut objektivt. Själv annonserar jag aldrig ut med telefonnummer då det bara ringer en massa tomtar och pratar strunt av erfarenhet. Seriösa köpare bemödar sig om tiden att komma och titta.
Asken
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Asken: Det beror på. Säljer du en 540 med hårfön som är en ovanlig bil där det finns en köpare som vet vad han är ute efter så är det ju självklart så. Säljer man en e30 318 så finns det ett väldigt stort urval. Därför är det bra om man kan slå ett mail kanske få en bil på bilen ser ut innan man kanske åker 40mil för att köpa / titta på bilen. Är man ute och fiskar utan att vara helt såld på en specifik bil är det nog bra att prata / maila och sedan föra något slags register över vilken bil som hade vad osv.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
acey: abropå det, fick just ett mail av någon gaus@spray.se med rubriken "noshade sun" eller liknande. Han skriver att det låter mycket intressant och vad sägs om 290 vid en snabb affär. Kruxet är att jag varken mailat någon gaus eller har i tanke att sälja bilen. blev www.delete.se på det...
Betr E30 318 eller tex E34 518 som jag just köpt en så tog det 2 min per telefon sedan åkte jag och tittade 5 min provkörning bevisade skicket på bilen, köpt och klar på 30 min. Letar man efter en specifik bil och en regnummerskoll med TSV räcka för att kunna bekräftas av skicket. Många fiskar runt utan att veta riktigt vad de vill ha för typ av bil. Tro sjutton att det blir många telefonsamtal då. Vill man ha något skaffar man det.
Mvh
Asken

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Tillägg: Texten till annonsen skall givetvis säga enbart det väsentliga och vid provkörning och koll måste dokumentation och kvitton kunna bekräfta historiken av bilen. Finns inte dess faller bilen bort automatiskt för mig.
Hu
382
Husse
Bmw 730ia -93 V8
Steg 1: Kollar in bilobjekt med bild och reg nr synligt.
Steg 2: kollar med bilregistret,stämmer av på annons beskrivning av bilen.
Steg 3: Mail till ägaren av salu bil.
Steg 4: Ringer ägaren.
Steg 5: Ringer tidigare ägare, kollar ev restskuld.
Steg 6: Åker och tittar/provkör samt ev Köp av bil.
Klipp = Ringer och åker dit direkt.
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Man e ju rentav korkad om man inte skriver upp en ordentlig lista på allt man tycker e relevant och ringer och börjar bocka av. Det fina med en BMW som inte är allt för gammal är att om allt stämmer med din "lista" och om det känns rätt "på avstånd" så är det i regel det. Det är mycket sällan man kommer fram till skrotbilar som går dåligt eller liknande. BMW-ägarna är generellt rädda om sina bilar, det är positivt.

Man kan ta reda på det mesta genom ett par telefonsamtal, jag ringde till alla svenska ägare till min bil och snackade med dom för att se om det var "ordentligt folk" som ägt bilen, om man nu får säga så. De flesta tycker bara att det e trevligt att man ringer. Lycka till!
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Jag brukar göra som så att jag :

1: Fixar fram moneysarna

2: Ringer o kollar så killen e hemma

3: Kör o kollar på objektet(inkl.stämplar o allt),testar den sen en bra runda både på motorväg o kringelikrokar.

4: Frågar killen om det är ok att jag kollar upp bilen hos VV och hos Harry Haffa

5: Köper direkt utan kludd och prut om bilen och priset redan är rätt

6: Skriver pappret och tar det med mig, ser själv till att det kommer på lådan

7: Avslutar med en kopp Java och tackar för mig
sw
460
swe-boy
420D -15
Letar först upp bytet...lägger ett skambud exact så han blir lite grinig..sen ger man sig på nån tusing...

Så har man gjort en bra affär..eller inte :D

Schnitzer 300hk/0.00bar
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Asken: Jo finns mycket lurt folk som mejlar / ringer. Det finns folk som vet vad dom vill ha men lägger man ner tid finns det pengar att tjäna. Utan att svära i ett bmwforum så hjälpte jag farsan köpa sin s80 t6 och efter 1 månads intensivt letande, ringande, läsande och närmare 200mil körning köptes en bil i perfekt skick med all utrustning 70.000 billigare än objekt nr1 som jag kollade in.

Förövrigt ett mycket mycket trevligt alternativ till tex en bmw 528. :)
-:BeeMWe:-
Hehe, vad e d för fel på en 528 acey, riiiiktigt robusta grejjer :)

Jag tycker mig märka en tendens till att ljuga mycket mer i telefon.

Har gjort så flera gånger att jag mailat och frågat om bilen har några deffekter och bett dem vara ärliga, "jo det e fel bla bla bla". Och så ringer jag upp och frågar samma sak "nej". Kul om man inte använder sig av email och bor skitlångt bort och förväntar sig en bil utan fel :)

Ringde på en cab idag, första gången jag haft ett trevligt samtal med en säljare, vi kom in på en massa andra bmws förutom just caben :) Kan nog bli något där.

10 liter bensin på 4 mil...

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Beemwe: Nej absolut inget fel på 528or men det är ett bra alternativ. Och lite bättre drag i motorn ;)

Roligt när säljaren är trevlig och framförallt ärlig. Därför farsan köpt bil på samma ställe i 15 år fram tills nu :)
to
47
tommel
Z3 Roadster 2,2i -01
R850R -99
R60 -69
Jag köpte min bruksbil (Volvo V70 2,4T) helt via mail för två år sedan. Det var mycket praktiskt men hade en lite jobbig bieffekt. Eftersom säljarna i allmänhet har dålig koll (i detta fall på en helt ny bilmodell) och i en inledningsfas inte är så noga med de uppgifter som de lämnar (eftersom de inte vet hur seriös spekulanten är) så hamnade jag, när vi kommit längre i affären, i det läget att jag hade alla gamla utfästelser dokumenterade.

Detta var på sätt och vis bra men samtidigt blev det uppenbart hur löften och utfästelser kom till och togs tillbaka under resans gång. Normalt (eller förr i tiden) så hade man ju mestadels muntliga utfästelser och om säljaren ändrade något som han/hon sagt förra gången så var det svårt att få rätt eftersom ord stod mot ord. Denna gång blev hela affären jobbig eftersom jag hela tiden kunde hänvisa till tidigare utfästelser och löften via gamla mail. Hela affären, från första hälsningen, var dokumenterad. En tydlighet som var bra men samtidigt lite jobbig.

Gamla V70 hade t.ex. värme i baksätet, något som säljaren, i mail, lovade att även nya skulle ha. Så är det inte och denna och flera liknande felaktiga utfästelser blev väldigt uppenbara när man hade dem i mail. När jag fick bekräftat att det t.ex. inte fanns någon värme i baksätet så var affären nästan klar och jag kunde då visa att bilen delvis sålts baserat på felaktig information.

Problemet som uppstår blir då hur man skall använda dokumentationen. Är det en trevlig och tillmötesgående säljare så vill man kanske inte ställa honom mot väggen och påpeka alla fel som begåtts. Gör man det så finns det risk för att han blir sur och då kan affären bli ganska jobbig. Samtidigt kan det vara irriterande att inte påpeka uppenbart felaktiga och väldokumenterade utfästelser.

Förr kunde man blunda för det och försöka inbilla sig att man kanske hörde fel förra gången när han lovade än det ena än det andra. Det är inte så lätt nu med mail-dokumentationen och resultatet kan bli att man blir en smula frustrerad när säljarnas bristande kunskaper blir uppenbara.
tqs
Brukar vara trevligt att handla av riktiga entusiaster. Dels har dom sällan köpt en bil i dåligt skick, sen brukar dom ha nästan tvångsmässigt behov av att fixa det som är dåligt på bilen. Dom brukar veta ganska bra vad bilen är värd och är inte villiga att pruta alltför mycket, men det är ofta värt dom extra tusingarna.

Tristast är väl typen som köper det billigaste dom kommer över, hakar på spoilerkit, sänker bilen så den snuddar backen och gasar tills det rasar. Sen är det dags att sälja.
Min erfarenhet är att telefon är att föredra, iaf som säljare. Annars brukar man bara få en skäppa mail från nyfikna frågare som ändå inte har pengar men önskar dom hade när det väl kommer till kritan.
Fördelen med att maila är att man brukar få med de flesta frågor man har. I telefon glömmer man oftast hälften av det man tänkt höra efter om.
Mail är ju ganska bra också om man vill ha bilder skickade lite snabbt.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Håller med, delvis Freddie. Fast jag får gärna några skäpmail som det kanske tar mig 5 minuter att besvara än 5st 20 minuters samtal med SKITSNACK och sedan ingen affär.

Håller med om att man lätt glömmer på telefon :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.