AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
16.886

Wanli-däck varning! skräp!

Sida 4 av 4
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
För många är ett däck bara ett däck, det är svart och ofta runt.
Men, tyvärr, man får det man betalar för.
Bromssträckan för det där billiga(ste) däcket är längre, det medför att däcken då har sämre egenskaper vid undanmanövrering.
Det där subjektiva tramset om att däcken "funkar bra" ger jag ingenting för, kolla hellre ett test från ngn seriös källa (ex vi bilägare/adac).
Ur
184
Urma
118d -08
Succé blev det på så sätt att de sålde bra. Succé blev det inte kvalitets mässigt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle tro att 90% av alla däckköpare prioriterar priset först och möjligen livslängd och komfort som andrahandsprioritet.

Billiga kina-däck och liknande lågprisprodukter ÄR sämre och när det gäller däck får man helt enkelt vad man betalar för.

Problemet med folk som uttalar sig positivt om skitdäck är att de säkerligen upplever dem som helt ok (särskilt när de tar priset i beaktande och själva intalar sig att de gjort en bra affär) eftersom de däcken fungerar helt ok i 99% eller mer av all vardagstrafik.
MEN plötsligt sitter man i en "paniksituation" där ett bra däck har så pass mycket bättre köregenskaper/grepp, att paniksituationen slutar med ett tillbud och höjd puls och i värsta fall behov av att byta kallingar med premiumdäck istället för att sluta med en allvarlig olycka (kanske t om dödsolycka!) med skitdäck på bilen!

Det kan skilja 10-tals meter i bromssträcka från hundra till noll, mellan bra och dåliga däck när vägbanan är blöt! I torrt brukar det kanske skilja upp till fem meter...men då är också den totala bromssträckan mycket kortare oavsett däck. Dvs. när väglaget gör bromssträckan (mycket) längre är det extra viktigt med varje meter som man kan kapa på bromssträckan!

Visst det är inte ofta man behöver göra en panikbromsning eller panikmanöver (högt räknat kanske jag gör det en gång per år!), men den gången som man behöver göra det är man (eller det utspringande barnet eller djuret) jäkligt glad att man inte är dumsnål och har billiga skitdäck!

Det som får mig att fundera lite över logiken hos de som förespråkar skitdäck på denna hemsida är att nästan alla samtidigt verkar ha ett helt annat resonemang när de väljer bil - de köper en BMW trots att den är dyrare än de flesta andra jämförbara bilar bara för att man anser att BMW:n ger ett mervärde i form av körglädje, kvalitet, status etc. Då är man tydligen villig att lägga extrapengar utan att tveka, men när man skall köpa däck som är den produkt som tveklöst har störst påverkan på bilens köregenskaper, är man plötsligt inne i ett helt annat resonemang...

Jag skulle gärna köpa premiumegenskaper för budgetpris, men tyvärr går inte den ekvationen ihop och då måste man avgöra om priset eller säkerheten är mest avgörande...

För mig är valet solklart:
Däcken är den enda kontakten med marken och däckens egenskaper kan i vissa situationer vara rent livsavgörande för mig och omgivningen.

Däck är ett område där det är rent dumsnålt att försöka spara några hundralappar på per däckbyte (som kanske görs en gång vartannat år eller mer sällan)! Hur mycket extra kostar egentligen riktiga däck i stället för skitdäck om man räknar per körd mil?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Håller med dig Johan, sen är det ju inte så att det absolut dyraste däcket alltid är bäst.

I de tyska däcktesterna som som det fanns länkar till på den sidan där Nankang bedömdes så kollade jag på de tre första testerna. Hankook S1 Evo som klassas av de flesta som ett däck i mellanprissegmentet var i dessa tre tester 1:a, 1:a och 3:a. Ett premiumdäck som Michelin PS3 var i det ena testet 8:a och Pilot Super Sport fick en liknande placering i en av de andra.

Jag köper inte de biligaste däcken utan det blir däck som Michelin, Good Year, Dunlop eller liknande. Nästa gång kommer det förmodligen att bli ovanstående Hankook.

På min Golf så lider jag av att två av däcken är Sumitomo. Kan inte direkt klaga på hur dom uppför sig på vägen utan det det enorma bullret dom avger som Golfen förmedlar och förstärker. Var helt övertygad om att detta märke var i klass med Linglong men såg att det stod Made in Japan på dom och efter lite sökning på nätet så finns det många i både UK och US som är nöjda med dom. Synd att kassera däck som har många mil kvar men det är ju inga roliga mil att köra med ett sådant buller...

___
//Ulf
Kinadäcken, eller däck made in Taiwan, är på väg att knapra in på Europeiska däcktillverkare. Enligt detta test (Motormännen)Länk är Linglong Greenmax bättre än Michelin Energy saver. Och här i Teknikens Värld däcktest Länk är inte Nankang AS-1 så långt efter andra mer etablerade däcktillverkares produkter.

Om några år är Taiwan och Kinadäcken i klass med toppdäck från Europa.
Se på Bridgestone, för några årtionden sen var dom skräp men nu hör dom till topp vad gäller kvalitet. Fast det finns fortfarande skräp och till dessa hör Wanli, Rotalla, Sunny mm. Men Linglong och Nankang är på väg upp vad gäller kvalitet.
Håller (återigen) med Johan B i sitt resonemang angående däck. Det behövs egentligen inte sägas så mycket mer.

Har också funderat mycket på hur flertalet forumanvändare resonerar som gladeligen betalar tiotusentals extra för en blåvit propeller på huven (eller fälgar) men medvetet snålar in på något så väsentligt som däck. En gåta.

Varför inte istället köpa en billig kinabil? Flera miljoner i världen kör dem och de kan ju därmed inte ha fel eftersom de inte valt att byta till ett premiummärke som BMW. Priset? Man får två nya kinabilar för samma pris som en begagnad BMW. Bingo, då kan man hellre byta kinabil oftare när man väl tröttnar på den :-)

Hankook är ett däck som var skit för 7-8 år sedan men som idag ryckt upp sig rejält. Jag skulle utan tvekan valt ett sådant om de fanns som RFT.
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Sedan däckmaskin/balanseraren införskaffades så har det blivit en och annan order från däckonline. Det är nästan uteslutande priset det handlar om, varje gång försöker man påtala att gå upp ett par klasser och få ett bättre däck men priset styr i slutet.
Pratade även med en av däckfirmorna här i staden, samma där, 80% lågprisdäck som säljs. Så är det något folk snålar på så är det däck.
Går man på en parkeringsplats och sneglar på bildäck så ser man också där nästan bara "kina"märken.
Det är nog tyvärr den verkligheten vi lever i.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.