AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
16.885

Wanli-däck varning! skräp!

Sida 1 av 4
sp
258
spelepojk
Mercedes E 300 coupe -2021
-Hej! tänkte bara varna om ett riktigt skrotmärke, "Wanli" Jag var dum nog att köpa 4st 19 tums däck med fälg på nätet. Det gick inte att få balans på nåt av däcken,dom skakade och ändrade karaktär hela tiden! trots ombalansering! Men generalagenten för däcken och firman som sålde dom var hjälpsamma och lät mig byta till hankook k107 istället(+mellanskillnad) Dubbelt så dyra däck, men mycket mycket bättre! Tyvärr verkar det som att däck är helt fel grej att spara på, i alla fall på stora dimensioner och känsliga chassin som bmw! Då är det bättre att köpa billiga fälgar i stället,dom är i princip alltid runda och bra -enligt många!

Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Det finns bra billiga däck men tror inte heller att man ska snåla genom att köpa första bästa billigaste.

Tur att du kunde byta in dom!

BMW - Beroende Med Wilja
spelepojk skrev: "Tyvärr verkar det som att däck är helt fel grej att spara på, i alla fall på stora dimensioner och känsliga chassin som bmw!"

Däck är alltid fel sak att snåla på eftersom däcket är den enda komponent på bilen som står i kontakt med vägen. Är man rädd om sitt liv satsar man på kvalitets däck.
K2
348
K2
523i -97
Det enda däcksmärke jag har varit 100% nöjd med de senaste åren är Continental, och då har jag bara hållt mig till de största: Pirelli, Michelin, Conti och några till. Kolla oberoende däcktester är ett bra tips, extremt stora skillnader i synnerhet vad gäller sk "miljödäck"... ärligt talat skiter jag i om däcken jag väljer har 0.01 liter högre bensinförbrukning om de ligger i topp på testerna vattenplaning, våtgrepp/broms, "älgtest".

Intressant nog så blir det troligen ett Continental-däck även till vintern eftersom det är dags att byta snart, det blir ContiWinter Contact TS830 för kommande resor till Österrike. Inte ett däck som utvecklats speciellt för nordiska förhållanden men ligger i topp oavsett.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Behöver inte betyda att premiumdäcken är dem bästa. Tycker personligen att Pirelli e skräp, dem känns hårda på nåt sätt och dem nötas ut ganska fort.
Michelin, all ära, de e riktigt bra däck, dock ganska dyra.

Kumho ECSTA har jag kört med på senaste 3 bilarna och är sjukt nöjd med vad dem har för karaktär...dem passar min körning i alla fall.

Har även kört på Hankook och är nöjd med den också, något hårdare gummi än Kumho dock.

BF Goodrich, sjukt bra däck, har kört både som vinterdäck och sommardäck. Känns precis som Michelindäck, mjukt, behagligt däck med låg ljudnivå. Inte konstigt när det är Michelin som äger dessa :)

"Riktiga män kör diesel"
Roffa1
Håller med om att Kumho Ecsta Ku31 är riktigt bra däck, väl värda varenda krona. Dessutom håller de flera tusen mil.
Spelepojk man får vad man betalar för. Kör sj med Hankook s1 EVO och är mycket nöjd med dom. Håller förgående talare Kumho däcken är bra.
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag vill påstå att det finns 3 typer av däck

Premiumdäck
ex: Michelin, Continental, Pirelli, Dunlop

Helt okay däck
ex: Vredestein, Kumho, Falken, Hankook, Fulda

Ren livsfarlig skit
ex: Wanli, Nankang, Linglong,

-------
//Lövet
Ma
66
Magnusa
530d Touring-02 535d Touring-07 *SÅLD*
MB C63 AMG Touring-08 (sorry)
Allvarligt talat Lövet... Finns det verkligen ngn som köper ett däck som heter "LingLong"?? Riktigt kul faktiskt!!

Dizzy69
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Tycker du generaliserar lite väl grovt andreas_lofgren, Nankang NS2 har jag kört många mil på. Dom har varit bättre än vissa Michelin t. ex. "Lågprisdäck" från de stora tillverkarna är inte så bra heller.

Men jag förstår vad du menar, dom du kallar "livsfarlig skit" kan aldrig nå upp i den kvalitet som de dyrare däcken från de stora tillverkarna.

Jag skulle dock inte dela upp det på fabrikat dock.

*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Håller med "Galant turbo" där,då jag i min uppväxt kört MC och 528 med Michelin,Bridgestone,Goodyear som min far haft som sina stora leverantörer.(hade ex 50% på bridgestone japan) har nu i äldre dagar testat på min bruksbil.........SAAB 9-5 som går ca 4000mil/ år(skall bytas mot 525d 07/08 nästa år) haft mycket bra erfarenheter vad gäller ex goodride i både våt/torr vägbana även ballansen är bra.Obs: endast testat sommardäck. Byter dock alltid straxt efter halva slitaget är gånget......gillar inte tanken på ev vattenplaning,har annat att fokusera på.

Mvh Jonas B.
Fanns ju en tråd om en kille som hade Nankang på sin M5:a(tror jag) och ett däck typ exploderade.
Hm....Kör med mycket kända kvalitetsdäck på min bruxis (185/65/15, Meteor samt GoodRide)*hehe*. Iaf helt OK däck i denna dimension, runda o utan obalans. Bakdäcken (Meteor) har snart rullat 9000 mil o det finns ca 3-4 mm kvar*haha*. Fram sitter andra omgången GoodRide, de klarar ca 5000 mil (framhjulsdriven bil). Jag är nöjd med däcken, har inte märkt att de skulle vara så mycket halare än andra däck vid vått väglag.
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Jag har haft Michelindäck där slitbanan lossnat från stommen, det har inte hänt på Nankang-däcken. Det är alltid svårt att dra allmänna slutsatser av upplevda erfarenheter. Sen kan man inte dra ett fabrikats namn i skiten för att man har dåliga erfarenheter av det ena eller det andra. Den mesta kritik jag sett om just Nankang är just folk som inte direkt testat, utan dömt ut i förhand byggandes på "erfarenheter" från diverse forum och enstaka själv/kompis -upplevda äventyr.

Jag har haft körkort i 18 år och skulle jag klassa däck efter fabrikat så här ( med sämst först)
1. Michelin
2 Good Year
3. BF Goodrich

Men det är ju en helt värdelös klassificering, det vet jag, men det är det jag har upplevt.

T. ex. Nanklang NS2 är ett lågprisdäck, det fungerar alldeles ypperligt för dom allra flesta. Det är inte i världsklass på våt asfalt, det är inte i världsklass på något område alls egentligen. Men med det pris det betingar så är det ett helt suveränt alternativ för den normala användaren.

Jag menar på inget sätt att Nankang skulle vara bättre än Michelin. Men det går helt enkelt inte att "sortera" ut så grovt som att säga att vissa märken är bättre än andra.

Att ett Nankangdäck exploderar på en M5 är ju inte så konstigt om bilen använts till sin fulla potential och däcket är specat för ett helt annat användningsområde. Men använder man en M5 till det den är bra på, och gjord för så kör man inte på Nankang-däck.

*När nyfikenheten överträffar förståndet*
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Ett av de däck jag har varit minst nöjd med är Michelin Pilot sport, spårkänsliga och kass livslängd. Ett annat sk "premium" däck som jag inte heller gillar är G-Y Eagle F1. Hankooks K-104, K-107 och Kumho:s KU31 har jag dock varit väldigt nöjd med. Det finns dock Kumho däck som varit riktigt dåliga, t.ex deras modell 712, extremt spårkänsliga och tillverkade av suddgummi, de höll knappt 1500mil på min E46 328.

Mvh Henrik
Visa användare
42
BeEmWe1
525 E60
Som vinterdäck håller jag mig till Nokia och är grymt nöjd med dom. Som somardäck har jag haft Goodrich och avverkat ca 35000 km dom senare 3 år. Inga problem med balans eller något annat.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Bästa däck jag upplevt: Michelin Primacy HX. Rullade 7000 sommarmil. Tysta och bra i vatten. Var ca 2,5mm kvar när de byttes.
Ur
184
Urma
118d -08
Tycker som galant turbo. Har haft nankang ns2 på två bilar. Har aldrig haft vattenplaning med dom, gått tystare och med lägre rullmotstånd än många sk. premium däck som införskaffats också. Tror ej att Andreas L haft några Nankang ns2? Eftersom många är nöjda med dom, kolla kundkommentarerna, finns många om Nankang ns2. Visst det är inga Michelin däck! Ska heller inte vara så eftersom dom kostar 1/2!
Jag fick med Wanli vinterdäck till min bil när jag köpte den i höstas. En kombination av snålhet :-) & att jag visste att bilen skulle användas sparsamt under vintern gjorde att jag har kört på wanlidäcken i vinter. Helt klart den sämsta skit jag någonsin har varit med om. Kommer inte att använda dom en säsong till. Sådana däck skulle helt enkelt vara förbjudna att använda.
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Nyfiken, hur resonerar ni.
Är det så viktigt med 19" däck att ni väljer att använda undermåliga däck med farliga egenskaper.
Andersk: Av någon konstig anledning har det blivit så idag att en del ska ha så stora hjul som möjligt och fälgarna kostar en del pengar. Sen finns det inga pengar kvar till den absolut viktigaste komponenten på bilen, vilket är däcken. Utseende, om man nu tycker det är så värst snyggt, går före säkerhet och funktionen vilket jag tycker är skrämmande.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.