AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
16.887

Wanli-däck varning! skräp!

Sida 3 av 4
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Jag håller med. Varför inte jämföra ett nytt bra premiumdäck med ett nytt och fräscht skitdäck? Som att man går och handlar premiumdäck med 2 mm kvar (inte jag i alla fall). Min Dunlop SP Sport 01 har 8 mm vid start och jag räknar med ett några säsonger med dem innan det är dags för byte. Nu sist bytte jag vid 3,5 mm.

Mo
55
Morzach
BMW 740ia -99 (E38)
VW Passat Syncro -99

BMW CS #8150
Jag köpte en E46 328i en gång med ett set Wanli sommardäck som bara rullat några hundra mil (det satt ett set andra vinterdäck på bilen vid köptillfället)...

Men herregud! Måste hålla med TS det var det värsta jag varit med om. Svampiga, skakiga, bullriga, spåriga... Livsfarligt helt enkelt! Att man ens får sälja dylika däck är ett mysterium för mig. Fick införskaffa 4 nya Hankook däck kort tid därefter och vilken skillnad det blev sen... Helt klart värt det.
Ur
184
Urma
118d -08
Nankang NS-2, är dom så dåliga? Länk
intressant, men där är det ju vem som helst som kan skriva...

Ger nog inte en så bra bild av vad ett däck klarar av att presetera. De blir väldigt mycket tycka och tro för alla som ger sitt resultat.

Vilka referenser har den som provat däcken? suttit på olika bilar? temperaturer? minns man skillnaden kanske bara minns senaste milen med förregående däck som är/var de sämsta milen med dom däcken innan och jämför med sprillans nya.

För att göra en lång saga kort: Många tycker en bil med 140 hk är pigg och rolig att köra medan andra tycker en bil med 200 hk är det? vem/vilka ska man tro på? proffessionella test är det ända som gäller:)

Köp riktiga däck och kör med avstånd till bilen framför så blir allt bra:)
Urma: Dacktest.com är egentligen totalt ointressant och säger inte ett dugg om däcket är bra eller dåligt jämfört med andra däck. Eller ens vilken körcykel de utsatts för. Bara hur olika skribenter valt att anonymt bedöma dem. Och som det skrivits tidigare så är det främst i extremsituationerna där premiumdäcken överglänser skräpdäcken.

Jag tror ingen här inne skulle ens tänka tanken att köpa en nyare bil utan airbag. Trots detta gör den heller ingen nytta förrän olyckan är framme. Det är precis där en stor del av nyttan med dyra märkesdäck för vardagsbilisten också finns. Därför är det ganska förvånande att många väljer att kraftigt försämra körkänslan på en nyare BMW genom att köpa billiga skräpdäck med bevisligen sämre prestanda.

Detta testet som Automotorsport utfört visar ju att ett 7 år begagnat premiumdäck är bättre än ett nytt kinesiskt budgetdäck. Visst finns det bättre budgetdäck än det som testats men samtidigt finns det också bättre premiumdäck än det som testats, dvs om Goodyear NCT5 kan anses som premiumdäck.
Länk
Ur
184
Urma
118d -08
Säger inget om ifall däcket är bra jämfört med andra däck? 7000 personer har uttalat sig om Nankang. Eftersom snittbetyget är bra så är majoriteten nöjd! Oavsett jämfört med andra däck! Vad jag vet så tillverkas Nankang i Indonesien, därav det låga priset. Det är så att säga lite billigare att producera däck där än i ett europeiskt land!

Urma: Jag kan förstå att det kan kännas övertygande när 7000 personer anonymt via ett formulär på internet uttalat sig mer eller mindre positivt om Nankang. Men det säger fortfarande inte ett dugg om hur bra däcket egetligen är.

Du bör istället titta på data från seriösa organiserade däcktester som AM&S, ADAC mfl där Nankang jämförs på SAMMA villkor som de andra däcken. Först då går det att fastställa hur stora skillnaderna är mellan däcken och där framför allt extremsituationerna simuleras, något som du aldrig får fram på ett vetenskapligt sett ur Dacktest.com.
Håller med Kristoffer_L, det går inte att lita på dacktest.com och liknande sidor om man vill veta hur bra ett däck är på riktigt.
Verdi
Verkar dumsnålt att köpa billiga skitdäck...
Länk
Verdi
För att förtydliga.

Ett kvalitetsdäck håller ofta längre, det går tystare, är säkrare osv osv. Och i sammanhanget är det ju faktiskt inte någon större skillnad i pris.

Brukar inte vissa av er säga så om bränslekostnaden? Att den är obetydlig i sammanhanget? Hur kan då däckpris bli en så stor grej? Är det så enkelt att det känns mer om man betalar i klumpsumma än lite smygande vid pumpen?

Jag anser att kvalitet håller bättre och blir billigare nästan oavsett vad det gäller. Allt från stekpannor till skidkläder... Jag skulle aldrig drömma om att åka till Ullared och undviker billighetskedjor som H&M och Ikea så långt det bara går. Billigt slit och släng blir dyrt efter ett tag. Köper man en förhållandevis dyr Eton-skjorta så blir den ändå billigare än H&M-skjortor i längden då den håller 10 ggr så länge som en H&M-skjorta. Och den är dessutom mer lättstruken och snyggare.
Verdi
Decerto,
Användarbetyg är sällan objektiva. Dessutom är det svårt att jämföra däck som privatperson då det går så lång tid mellan olika däck. Oftast flera år, och kanske olika bilar...

Länka till något seriöst däcktest istället, med bromssträckor, decibelmätningar och andra objektiva data som uppmätts under objektiva och kontrollerade former.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Mina Michelin Pilot HX rullade 7000 mil. På dackonline.se kostar std. dimension Primacy HP 225/55-16 1557:- Om de rullar lika långt innebär det en kostnad på ca 89 öre/mil. (montering+balanseringskostnad ej inräknad). Totala milkostnaden för en halvbegagnad BMW ligger väl runt 30-40kr och kanske mer ibland. Det är som sagt inga revolutionerande summor pengar man sparar på skräpdäck... Oftast kanske det blir dyrare.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
7000mil låter extremt mycket! Men så marknadsförs också Michelin som ett "long life" däck.
Bra att veta att det även funkar i verkligheten.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Pilot HX var föregångaren till Primacy HP. Är osäker på exakt miltal men bilen hade rullat drygt 12000 mil då jag bytte och däcken var original på bilen. Och den har troligtvis rullat mer på sommarhalvåret. Åtminstone så länge jag haft den. Ca 2,5 mm var kvar och den gick fortfarande tyst och fint, men jag bytte p.g.a. att våra vägar består av två nedmanglade rodelbanor som ofta vattenfylls en vanlig svensk sommar ;)
Decerto: Det du länkar till är ju precis lika missvisande som Dacktest.com och ger inte heller något egentligt betyg på hur bra Nankang är jmf med premiumdäcken.

Gå istället in på exempelvis länken till Autobilds test av 18-tums däck som finns till höger i din länk. Där har ett antal däck testats givet samma förutsättningar. Och läs sedan vad det står om budgetdäcket Linglong:

"...last place was awarded to the Linglong L688, which was given a huge “NOT RECOMMENDED” stamp and the worst wet score we’ve ever seen. Budgets... who’d fit them!"

Behövs det egentligen mer fakta för att inte välja skräpdäck?

Jag kan hålla med om att det inte är 100% korekt återgivning men missvisande är det inte för vad det är.
Sen att dra parrareller till linglong är ju möjligen lite fel. Nankong är från Taiwan och har produserat däck i över 70år.
Ur
184
Urma
118d -08
Det finns budget däck som är dåliga t.e.x. Event, fick med dom när jag betällde hjul från Skottland. Men det finns också bra sådana, d.v.s. mycket däck för pengarna och dit hör Nankang NS-2. Skillnaden mellan dom är otroligt stor! Fast de kostar lika mycket!

När motor journalister utför tester är inte heller alltid tillförlitligt. Blev inte Lancia årets bil någon gång under tidigt 80-tal. Samma journalister idag skulle nog skämmas över denna utnämning!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
De flesta "årets bil" har väl inte blivit några succeer..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.