AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
16.884

Wanli-däck varning! skräp!

Sida 2 av 4
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Varken fälgar eller däck kostar något idag, man kan ju få komplett uppsättning 19" under 10K idag..

Jag känner ägaren till en mindre däckfirma, han säger att 90% av alla kunder vill ha billigast möjliga.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Så är det med allt; folk fattar inte att kvalitet kostar och att däcken är en säkerhetsdetalj. Huvudsaken är att man kan komma undan med mer kvar i plånboken, sedan är allt annat sekundärt.

Jag kan dock sälla mig till Nankangförespråkarna då jag provade dessa på tantens bil efter rekommendation. De känns förvånansvärt bra med hög fart i kurvor, och de stannar bilen väldigt fort när man vill ha stopp på den - även med vått underlag. Men jag säger fortfarande inte att de är premiumdäck. De sitter bara inte på en M5 eller liknande.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag har hellre ett nytt Nankangdäck (8mm) än ett begagnat halvslitet (5mm) premiumdäck, för samma pengar.
Ny uppsättning 17" får man lätt för <7k. Det är mindre än vad folk begär för sina begagnade hjul.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Köpte en uppsättning orginal Dunlop SP Sport i orginaldim. för 1100:- (6mm) De rullar tredje och sista sommaren för mig denna sommar ;)
Testat många märken genom åren och Nokian har alltid varit i topp hos mej.

Good Year F1 Eagle var otroligt dåligt måsta jag säga för att vara ett sk känt märke då det var obalanserat och fick sk klackresning varvid vibrationer uppstod.
Slitstyrkan var också dålig hos GY-däcket ifråga.

Hangkook som jag testat för 4 år sedan var rent sagt livsfarligt i väta,men har enl en del blivt bra idag?

Continental är ett stabilt däck,men jag tycker slitstyrkan kan vara bättre hos ett sådant dyrt däck.

Maxxis Victra är ett liknande däck som GY F1 Eagle men med skillnaden att mönsterdjupet går hela djupet ut mot kanten.
Detta är enda skillnaden förutom slitstyrkan som är otroligt bra,men så är däcket stenhårt också.
I väta funkar det bra,men och detta är viktigt så är däcket lika som GY F1 däcket när det gäller klackresningen,om inte värre !
Trodde hjul-lager eller annat var helslut på bilen tills jag testade andra däck.
Ett skit-däck rent sagt i denna bemärkelse.

Diamond Triangle däcket har jag bara rullat med ca 500mil,men funkade bra i vätan och slitstyrkan med.
Inga vibrationer eller obalans under den tiden jag åkte på dessa kinesiska budget däck ;)

Har nu införskaffat en omg däck+fälgar från Gummihuset där däcken är av märket 205/55-16 GENERAL ALTIMAX UHP VR.
Vet ej hur dessa funkar mer än att General däcken funnits på marknaden ett tag och är populära i de 4WD kretsar som gillar jeepar etc.
Ja just ja,frugan Bimmer hade nya Nangkang sulor på ( 225/45-17" ) när hon köpte bilen ifråga.
Sämre däck får man leta efter,och det var Carlssons Bil Örebro som rekommenderat dessa till de fälgar som de monterats på (Radialeker 32).
Livsfarliga och sjukt dåliga,men så var de helslut efter 1500 mils körning med.
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Jag har provat en hel del snål däck och tycker en hel del också.
Diamond Back= skit,skit, ap dåligt mest hela tiden..
Goodride= funkar, men slits fort(snor billiga)
Federal= helt ok, jämförbart med Kumho kh31 som i mina ögon är ett helt ok däck.
Duro= ett bra budget däck
Linglong= inget vidare och absolut inte vid våt vägbana.
Nankang=hade det på en v70 2,4t, styrningen blev om möjligt ännu slirkigare än innan.

Nyttan med premiumdäck kommer egentligen först in vid extremsituationer. Dvs där några ynka skillnader i bromsträcka eller hantering kan vara skillnad på att ingå i en allvarlig olycka eller att skita på sig av rädsla för att du precis undvikit den (tack "Johan B" för det citatet!).

Är det någon tillfällighet att det är big business med billiga importlik i detta land? Och att det är huggsexa bland svenskarna när det skall bunkras upp med den billigaste whisky och öl vid gränsstationerna i Tyskland? Det brukar vara ganska glest med svenskar bland prisvärd maltwhisky men slagmål vid lastpallarna med Statesman :-) Mönstret känns liksom igen även vad gäller däck, typ...bara det är billigt så är det OK.
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Så är det nog Kristoffer L.
Som den gamla devisen . Man får vad man betalar för..
Det gäller ännu.

Ångrar min dumsnålhet att jag inte valde Continental när jag beställde nyligen från Gummihuset :(

Men men,bara att bita i det sura äpplet och hoppas Generalerna håller i ;)
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Jag kan inte heller förstå varför man köper billigaste däcken man kommer över, allra helst till en BMW. Jag har iofs aldrig snålat på däck till någon bil jag haft oavsett om det är Opel, VW, Peugeot eller BMW. Chris87 var spot-on. Samma skit vad gäller sporthojar. När man köpt hojen och skenförsäkrat på mamma så finns inte en spänn till bra hjälm och skinnställ osv.

Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Har inte hunnit prova så många däck men här kommer lite kommentarer från mina erfarenheter:

Michelin Energy: Höll länge och hade enligt mig inga direkta svagheter
Marshal av något slag: På torrt väglag helt ok, i väta inte speciellt roliga
Continental premium contact: Bra grepp oavsett torr eller våt vägbana, dock aningen bullriga och slits väldigt fort, nästan så fort så att jag trodde att framvagnen på bilen var felinställd. Dessa är dock reklamerade och continental har gått med på att jag får köpa nya däck till väldigt förmånligt pris.
Dunlop SP 9090: Inga direkta svagheter måste jag säga.
Hankook för ett gäng år sedan: Varken bra eller dåliga, höll länge men hade kanske önskat bättre grepp i väta.

Ovanstående är högst subjektivt!!

Mvh Martin
Det finns ett relativt nytt test på 17" däck på teknikens världs hemsida att ladda hem gratis. Läs det så förstår man varför man får det man betalar för.

Sen förstår jag inte hur man kan se ett billigt pris som en positiv egensakp...

Vid vardagskörning i stan spelar däcken kanske mindre roll men så fort man kör fortare än 50km/h börjar de billigare att tappa jmf med dyrare när något "oväntat/ovanligt ska ske" händer. När olyckan är framme handlar det om sekunder/ tiondelar och enstaka meter.
Hade Nangkang ns2 till Min mustang gt -05. funkarde hur bra som hellst även på bana.
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Påstående att lågbudget däcken fungerar ”bra” är trams.
Bromssträcka, egenskaper vid väta, dvs fakta är det som gäller.
Vad är ”bra”, betyder det att ni lyckats att hålla er på det svarta?
Att däcket ”fungerar” på ”bana” är också intressant, varvtid jämfört ett märkesdäck?
Hastighetsbegränsningar och det faktum att majoriteten av bilförare inte kan köra bil gör att lågbudget däck är ett alternativ om budgeten är begränsning och 19” däck är det primära.
Ok Anders jag måste visst hålla med om en del men hur ser det ut då man är på 3:e sessongen av sina premium däck om man ställer dom mot ett par helt nya lågbudget? Kanske är det bättre att skaffa nya däck varje sommar än att sladda omkring på sina stenhårda gamla pirelli? fast det är ju klart man är ju säkrare 2/3 av tiden.
Så kanske det kan vara men tror inte det. Nog inte många som införlivar en sådan tanke trots att man resonerar så. Vem orkar köpa nya däck varje säsong? (blir nog dyrare in längden också)

Jmf med vad man får och hur bra däck håller och presterar så är dessa inte så mycket dyrare.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Såg ni att Continental fick bästa betyg i råd och rön i förra veckan?

Alexander
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Intressant tråd! Kör med 215/35-18 Yokohama Parada II semi R däck fram samt 225/35-18 Nankang NS-2 bak på min Japanska brukis/banbil Suzuki Liana Sport -05 idag. Jag kan börja med att berätta att jag fick mer än två Nankangdäck för priset av vad ett Yokohama Parada däck kostar! Yokohama Parada är ett utställningsdäck med sitt unika utseende, och fantastiska väggrep på torr asfalt! Men börjar det regna så hårdnar dom till och bli hala genast, vilket man känner att Nankang inte gör på samma sätt som sitter bak på prov. Har även Dunlop R-däck vid bankörning till Sukkan och D2 coiloverchassi mm. Men som sakt så är jag possitivt överraskad över Nankangerna och kör heldre ett par nya billiga däck än äldre slitna premium. Mvh Fredrik

BMW CS #07491
Lite rolig läsning ovan av flera insändare "...kör hellre på nya fräscha kinadäck än slitna premiumdäck". Detta verkar vara standardmotiveringen. Som att valet stod mellan dessa ytterligheter. Ungefär som att det vore torkarblad det handlade om :-)

Oavsett om oberoende däcktester gång efter annan placerar kinadäcken i botten med stora varningskyltar, så går svensken och köper skiten.

Men så var det ju det där med priset, vilket också är förklaringen till den svenska kalabaliken bland Statesmanhyllan på Bordershop eller varför det gjorts en dokumentär serie om Ullared. I rest my case.

Ett lågt pris verkar få vilken svensk som helst att öppna plånboken utan att tänka efter vad de egentligen betalar för. Denna tråd är ännu ett bra exempel på detta :-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.