|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Hur tror ni marknaden är idag för att köpa hem en nyare (årsmodell 2009/2010) av en "dyrare" BMW modell för att sälja här? Tänker på 335, 530, 535, 550, X5, 7-serie. Euron är ju hyggligt låg idag och letar man bilar där det ej finns utbud i Sverige så kan man hitta en del bilar som känns "billiga" i Tyskland nu. Vore intressant att höra lite kommentarer kring detta. Har importerat en del tidigare men la av för tre år sen drygt, då bilarna blev ofta billigare här i Sverige. | |
| Jag har också hämtat förr men får känslan av att bilarna är (fortfarande) billigare i Sverige nuförtiden. Det krävs att kronan stärks ytterligare mot Euron tills dess köper jag här. | |
| Bilarna i den prisklassen är nog inte billigare här, men frågan är om marginalen är tillräckligt stor för att dels tjäna på affären och dels värt att ta risken att bli sittande med en bil (som jag blev 2007 ett år med en MB E500 T -07 och ändå till slut fick sälja den med en rätt stor förlust). Har du nån känsla av vilka bilar som kan vara intressanta att importera? Skulle vara kul att jämföra tankarna... | |
|
Det skall väl vara att man vill ha en bil som är svår/omöjlig att hitta här eller att man blir besviken på skicket på utbudet i Sverige, då kan import vara aktuellt. Det var en medlem här som tog in en 335iM E90-07 medan hans fars köpte en 740d F01-10 för någon vecka sedan. För ett par månader sedan kikade jag åt min fars räkning efter en 330XdA E90/E91 (kan duga med manuell) då fanns det några vettigt utrustade (navi, läder) med mindre än 100tkm hos BMWhandlare för ca 200tkr vilket det inte gör just nu, den bästa är en Arktismetallic E91 med delläder för €20580, men den kombinationen ljusgrön/ljusgrön inredning var inte attraktiv. En attraktivt utrustad 335i E92/E93 eller X5/X6 Xdrive 35d bör vara det som funkar bäst eller kanske en 320d Xdrive, en maxad M5 Touring eller manuell M5/M6 (Nordamerika import) kan också fungera. Stephan |
|
|
Oavsett prisklass är inte marginalerna så stora att du ska kunna tjäna pengar på det. Det är inte heller gratis att importera, det är en bit och åka dit också, sen så ska man ha exportskyltar, försäkring, registreringsavgift Tyskland, bränsle dit, bränsle hem, färja, registrering i Sverige... |
|
| Men det är roligt :) | |
| Hur pass gångbara tror ni importerade X5 och X6 kan vara? Alternativt typ 335 xi Coupé eller 335 Coupé? | |
| Det är som alltid en fråga om priset. Hur mkt lägre (eller högre) än en svensksåld bil är du beredd att prissätta din importerade? Personligen är det intressant med privatimport, men isåfall till bra rabatt jmf med svensksålda till den nya köparen. | |
| Så vad anser du att "bra rabatt" är? 10% ? Intressant att höra vad "marknaden" anser... | |
| vad kostar det exakt idag att få en importbil registrerad? Har inte importerat på 3,5 år nu. Tog man bort skrotningsavgiften? | |
Njuren |
Det enda man tjänar är väl att bilarna oftast är laddade med mer än bara "comfort" paketet. |
| Varför måste man alltid tjäna pengar? Det viktiga är väl att man hittar "rätt" bil. Däremot så kan man ju alltid tänka ett steg framåt om det är så att man bara tänker behålla bilen ett eller två år. Men nog är det väl så att marknaden inte är lika importfientlig, eller? | |
|
För i första posten står det: "Hur tror ni marknaden är idag för att köpa hem en nyare (årsmodell 2009/2010) av en "dyrare" BMW modell för att SÄLJA här?" __________ Mvh Grelle |
|
| Sant. Min kommentar var mer allmänt hållen och syftade på import i allmänhet. | |
|
Okej, jag förstår din poäng. __________ Mvh Grelle |
|
|
Är det någon som faktiskt har privatimporterat bil från Tyskland det senaste året? Hur har ni då gjort med försäkring innan bilen blir inregistrerad? Det verkar ha blivit väldigt mycket mer byråkratiskt och omständligt. Man kan skaffa en importförsäkring hos t ex If som gäller i 30 dagar, men dock endast 7 dagar i Sverige(!). När man har kör in bilen i Sverige måste man skicka in alla papper i original till Transportstyrelen för att göra en Ursprungskontroll, vilket kan ta 1-2 veckor innan man får svar på. Man får sen ett ärendenummer med vilket man sen kan beställa tid för registreringsbesiktning, vilket kan ta ett par veckor... Om jag förstår allt det här rätt står bilen under den tiden med endast trafikförsäkring. Alltså helt utan skydd för stöld, inbrott eller skadegörelse. Verkar helt vansinigt. Hur har ni andra som importerat löst detta? Blundar ni och tar risken, eller finns det något annat man kan göra? |
|
|
Importförsäkringen jag skaffade var en helförsäkring. Den gäller sen tills bilen har fått svenska skyltar eller max 30 dar. Det där med 7 dagar i Sverige är att du får bara KÖRA bilen i 7 dagar efter införsel till Sverige. Sen får du låta den stå till det är dags för regbesiktning. Men importförsäkringen gäller hela tiden! Tyvärr har mitt ärende dragit ut på tiden så jag måste fixa nån slags garageförsäkring till min när importförsäkringen gått ut... |
|
|
Hmm, när jag frågade If sa det att bilen efter 7 dagar i Sverige endast har trafikförsäkring, alltså är oförsäkrad om den står i garaget, så det är inte bara när man kör. 30 dagar gäller utomlands tydligen, men så fort man kör in i Sverige gäller 7 dagar... Mycket konstigt. Varför har ditt ärende dragit ut på tiden? Är de så långsamma, eller är det något annat som spökar? |
|
|
Jag tog länsförsäkringar för min importförsäkring och där gällde den som helförsäkring i 30 dar. Tydligen var min bils chassienummer registrerat i Rumäniens bilregister trots att bilen alltid varit tyskregistrerad. Dock var den en gång servad hos BMW i Bukarest. Gissar att nån tidigare ägare tillbringat viss tid i Rumänien och då varit tvungen att rapportera att han körde en tyskreggad bil där. Problemet nu är att Transportstyrelsen har iom ursprungskontrollen frågat Rumänska bilregistret om de har något emot att bilen reggas i Sverige men inte fått nåt svar. Och när jag pratat med TS så säger de att de måste få ett svar innan bilen kan reggas här... SUCK... |
|
| Ajdå, låter jobbigt! Vad fick du betala för Länsförsäkringars 30 dgrs helförsäkring? Ska prova att ringa dem genast! Fan vad glad jag blir om det funkar! | |
|
Håller till att börja med på att hjälpa en man att importera en MB E500 -10 från Tyskland och har inte importerat sen -07 och tänkte bara kort stämma av några punkter med er som gjort det nyligen: 1) Kostnad för ursprungskontroll är kr 700,- Registreringsbesiktning kr 1.500,- Vägning? 2) Hur lång verkar handläggningstiden vara för ursprungskontrollen just nu? Vi talar här om en Jahreswagen där Daimler Chrysler AG är enda ägare så själva kontrollen borde vara lätt jmf med en äldre bil som jag läste i tråden ovan "fastnat" i handläggningen för den varit i Rumänien nångång. 3) Nån som har koll på vilka besiktningsanläggningar som verkar ha kortast väntetider just nu, finns själv i Uppsala. 4) Läste om försäkringen ovan. Har ni tecknat den från datumet när bilen transporteras från Tyskland, tar hem bilen på en transport. Tidigare använde jag några gånger IF för att ha en extra transportförsäkring om något skulle hända biltransportbilen som ej omfattades av transportörens försäkring, sen åkte jag till Länsförsäkringar och tecknade en dagsförsäkring på kr 200,- för att åka till Märsta och besiktiga bilen. Nu verkar även Länsförsäkingar ha en bra försäkring alltså? 5) Vilken tid har det tagit för er från det att bilen anlänt er till att ni fått bilen registrerad och fått reg.nr? Euron har ju blivit ännu billigare nu efter valet, så det är nog läge att passa på. Valutaskillnaden gjorde nästan 4000 kr på denna bilen, bara jmf med förra veckan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.