|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Har en E39 sedan som jag är supernöjd med men nu behöver vi en kombi... Funderar på E39 03 eller 04 eller möjligen en E61. Har E61 04-05 samma motor+låda som min E39? Vilka kända fel finns på tidiga E60/61? Vad har ni för erfarenheter? Jag är lite tveksam till nivåreglering samt aktiv styrning, känns onödigt och ganska dyrt..vad har ni för erfarenheter på detta? | |
|
Jag personligen ör mer förtjust i E39. Tycker det är den sista 5 serien med riktig bmw look. Jag gillar även de nya mycket men tycker inte man har samma känsla när man kör dom. Dock får du ju en modernare bil såklart men se till att den inte är snålt utrustad isf, det är tråkigt i den bilen. Var det inte någon problem med ras ? men det kanske var i dieseln ? Tänker på han där i malmö som inte fick det på garantin. Aktiv styrning är skönt när du ska parkera osv, men jag gillar mer den klassiska styvheten i E39. |
|
| I senaste numret av total bmw finns en sådan jämförelse du söker. Kika där. | |
|
I detta test är 530 vs 530 iof och sedan. Men kan kanske vara intressant att läsa Länk Mvh Martin |
|
| Nivåreglering har ju alla E61 så det kommer du inte undan. Funkar bra men på en del äldre bilar förekommer att man har varit tvungen att byta kompressor då den drar in smuts och börjar krångla. | |
|
Hej Tack för alla tips. Det verkar som att nivåregleringen är kass och pajar på nästan alla bilar. Man ska köpa en som redan har ny kompressor om nu den nya håller bättre? |
|
|
hej igen. Hur länge fanns igentligen m54 motorn i E60/61? Är automatlådan som E39? Finns inte E60/61 utan nivåreglering? Just det..något spjäll rasade i motorn och total-haveri som följd. Sedan är ju högtrickpumpen kass på nyare motorn i 5-serien det har jag hört det är därför man vill ha m54 motorn den är ju toppen om man bara gör rent vevhusventilationen innan vintern kommer. Någon sa att det varit problem med elektroniken på tidiga E60/61 på grund av felkonstruktion vid avrinning av vatten stämmer det? Tacksam fö svar. |
|
|
Stora problemet med E39 är att de rostar - mycket. E61 klarar sig bättre. ------- //Lövet |
|
|
Så farligt är det inte med rosten på E39, min fars 13000milers maxutrustade 530iA Limo-01 fick dörrarna utbytta 2006 efter minimal spaltrost (så lite att den sista dörren upptäcktes vid inlämnandet) med reservation för att ha granskat den lika noggrant som då (med typ lupp) så är den rostfri 4½år senare. Jag hade valt E39 alla dagar i veckan precis som jag gjorde 2005 när fars bil köptes, det ska vara en maxutrustade E61 helst med M Sportpaket för en sådan skall vara tänkvärd tycker jag, se dock upp så inte panoramataket läcker på E61 vilket tyvärr är enda möjligheten att få taklucka på E61 (taklucka är ett grundkrav på allt utom snikbilar). Stephan |
|
|
Stora problemet med E39 är att de rostar - mycket. E61 klarar sig bättre. ------- //Lövet ------------- Generellt kan man förvänta sig att hitta betydligt mer rost på en äldre bilmodell än en nyare, sant. Att E61 "klarar sig bättre" kan helt enkelt bero på att de flesta av dessa exemplar inte haft chans att visa hur pass mycket och var de rostar ännu. Allt jag kan säga är att min gamla E39 anno -97 har noll rost idag - sanning med modifikation eftersom jag vet att bakluckan är utbytt på rostgarantin. Jag har aldrig någonsin varit med om att såpass gamla bilar med aktuellt miltal kan vara helt rostfria. Så jag har ingen anledning att instämma i uppfattningen att E39 är särskilt rostbenägna, snarare tvärtom. |
|
|
E60 finns inte med nivåreglering men detta är standard på alla E61:or. En del E61:or, bland annat min, har fått rost i ytterkanterna under rutan på bakluckan. Man kan se att lacken börjar bubbla sig om man lyfter på bakrutan. Jag fick min baklucka slipad och omlackerad på garanti. En del har fått helt nya backlucka. |
|
|
Jag köpte precis en E61:a 04 och ångrar mig inte en sekund. Vilken härlig bil. Jag var först inne på att skaffa mig en E39 då jag alltid velat ha en sådan. En kompis pappa köpte en när vi var i 18 års åldern och sedan dess har jag sagt att en sån här ska jag ha en dag :)). Nu blev det en E61 istället, mest pga av att dom känns som en nyare bil samt att dom är snäppet snyggare design mässigt :))) Hoppas du hittar en fin bil! Mvh Kristoffer |
|
|
Redan rost...låter som på min E39 men det fixade dom på garanti. Det är ju 12års rostkydd på E60/61 Så man man säga att följande fel finns på E61: *Läckande panoramatak *kompressorn till nivåregleringen pajar förr eller senare *rostar och bmw slipar numera på garanti och dom byter inte hela detaljer som förr *leder i framvagnen går åt hela tiden den är just nu mycket dålig på bilprovningen medans E39 ligger i absoluta toppen även fast den är så gammal läster just om någon som bytt momentonvandlaren på sin E61 som gått 10k mil. Låter ju helt sjukt att den skulle vara slut??? Håller den manuella lådan? |
|
|
Listan växer: *Läckande panoramatak *kompressorn till nivåregleringen pajar förr eller senare(dyrt att fixa) *rostar och bmw slipar numera på garanti och dom byter inte hela detaljer som förr *bilen "äter" leder i framvagnen *vanligt med lacksläpp vid infästning av backspeglarna. Ej garanti. komplettera listan ! |
|
|
Jag tror man får ställa det till hur många E61 som säljs också. Visst det finns måndags exemplar med rena skräck historier men ser man procent mässigt av hur många som drabbas av allvarliga fel så kanske det inte är så många ändå. Man får nog ibland ta vad som skrivs i forum med en nypa salt, visst det är grymt bra med forum o så men missförstå mig rätt. Skulle man läsa allt som händer med bilarna så vågar man ju knappt köpa sig en bil längre :). Om bilen man kollar på känns rätt med bra historik och allt så brukar det bli bra, men visst finns det alltid en risk med äldre bilar... Mvh Kristoffer |
|
|
En sak jag inte förstår. Hur kan det skilja så mycket på en bil som monteras lika på ett band typ ? Borde väl vara samma på alla, visst kan delarna vara kassa i tillverkningen innan man monterar dit dom, men rost på vissa o andra inte osv ? |
|
|
K2: Det finns gott om E60 som är lika gamla idag som E39orna var när de började rosta. ------- //Lövet |
|
|
Om ett antal bilar läcker från tak eller att kompressor för nivåreglering pajar på ett antal är det bara en tidsfråga innan man själv åker på eländet, det är ialla fall min erfarenhet. Man kan säga att kvaliten är så pass god att om finns en svag länk i en viss konstruktion så finns den så att säga på alla exemplar. På mina bilar jag haft hittils har det varit elände med standardfel och jag har åkt på dessa efter en viss tid. Min uppfattning hittils är att E60/61 verkar vara en bil med halvdan kvalite och kvalitetsbristerna verkar dyra att fixa. |
|
|
Jo visst kanske du kommer att stöta på eländet för eller senare men det finns ju många faktorer som spelar in när eller om eländet vissar sig på just din bil. Hur man kör, var bilen rullar(inland eller nära hav, varmare klimat), mycket grusväg eller endast asfalterade vägar. Framför allt tror jag det spelar in hur bilen körs dagligen. Ligger man och pressar den alltid, tar svängar i 50km + och inte är rädd om reglage och dylikt inne i bilen, skiter i att serva den osv... Som sagt, många faktorer som spelar in om felen ska uppstå eller inte. |
|
|
Att E60/E61 inte är lika dålig med rosten som E39 anser jag man kan konstatera idag när de första E60 faktiskt har rullat i 7 år. Flera senare E39 fick rostproblem redan efter 2-3 år. Har själv haft rost på bakluckan på två E39T då dom varit 4-4,5 år gamla. På min fd M5 så byttes baklucka, huv, en dörr samt att fågelbadet gjorde vid när den var 5 år gammal. ___ //Ulf |
|
|
Rosten på min baklucka kom ju efter bara drygt två år. En annan svaghet på E61 är gasdämparna till bakluckan. Så fort det blir lite svalare på hösten så går luckan trögt och vill inte öppna sig helt av egen kraft. Problemet försvinner under sommarhalvåret. Jag har bytt mina en gång på garantin och borde byta en gång till men bilen är leasing och ska snart lämnas tillbaka då jag får min F11. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.