|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Oftast slangen som fäster under oljeburken som är dålig, räcker med att skära av 1-1,5 cm på den så den blir "färsk". Sedan dit med nya slangklämmor. Nere vid pumpen är det skruvgängor med gummipackning men de brukar vara bättre. Ang ljudet så är det troligtvis pumpen som är dålig. Det är väldigt enkelt att byta den och en beg kostar runt tusingen. Bildelsbasen har miltal på sina delar så leta upp en med lågt. |
|
|
Ljudet försvann när jag omedvetet luftade systemet (fulla rattutslag). Dock är det på tok för lite olja. En bekant som jobbar på verkstad tittade på oljan och tyckte den kändes väldigt tunn och han tyckte nästan den var lite gulaktig... Han misstänkte att någon hällt i billig budgetolja. Känns som det nog borde göras ett fullständigt oljebyte, man har ju ingen koll på vad tidigare ägare gjort eller vad verkstan gjort. Pratade med firman idag som gjort inspektionen, tydligen var det en sommarjobbare som gjort inspektionen. Han sade att de borde ta in bilen och göra en helt ny inspektion. Men vad annat ska han säga? Suck. Han hade inte heller sett till någon plastskyddskåpa. Men den ska de då få se till att fixa också. Men jag har bränt hela helgen plus x antal timmar på detta nu. Det var ju för att slippa det som jag lämnade in den, man blir GANSKA less! |
|
| CHF är tunn som vatten och ska så vara. Det var anledningen till att jag bytte från ATF, pga de mycket bättre vinteregenskaperna hos CHF. | |
| Och det finns inget som helst samband mellan oljekvalitet och viskositet, varken gällande hyrdaulvätska, bromsvätska, motorolja eller växellådsolja. Majoriteten av alla högpresterande oljor idag (PAO/esteroljor) är väldigt tunna men skyddar överlägset bra ändå. | |
|
ÅH NEJ!!! Har just pratat med verkstaden. "De hade en jättebra olja som funkade lika bra som CHF, en ATF-olja som... bla... bla...", där avbröt jag. "Du vet väl att man inte under några omständigheter får blanda dem?" Om jag nu har blandningen i systemet, vad händer? Om bilen bara står, tar det stryk ändå? De hade ingen tid förrnän nästa vecka... Vad gör jag? |
|
|
Har de blandat ATF och CHF11s vet du med stor säkerhet två saker: Varför du fått oljud i systemet och att verkstaden är inkompetent. Gör dig själv en tjänst och åk aldrig dit igen efter att den här historien sett sitt slut. Är det blandat måste du skölja ur hela systemet vilket tar en stund. Exakt vad som sker vid olika blandningar vet jag faktiskt inte, men man kan tänka sig diverse skador och packboxar som börjar läcka. Att du fick oljud efter två dagar är ju inte något friskhetstecken. Ju längre tid det varit fel vätskor desto större lär riskerna vara. |
|
|
Verkstaden hävdar att de inte vet om de blandat eftersom de inte fått tag i sommarjobbaren som gjorde jobbet. Kan jag på något vis ta rätt på om det är en blandad olja i systemet? |
|
| Jag menar de kan ju komma överrens om att han "inte fyllt på". | |
| Men har de det är det ju garanterat ATF. Så mycket är ju säkert helt klart. | |
| Jag har dock inte någon sådan vätska på min räkning. Får hoppas de missat kolla detta bara... | |
|
Det här håller på förvandlas till min personliga blogg verkar det som... Nu har jag varit på verkstaden och tvingat till mig en tid imorgon. Funderar fanimej på att sitta med när de gör servicen. Och kåpan har de slarvat bort. Men de antydde nästan att det var jag som hittat på att den satt där när de fick den. "Då borde den stå här någonstans..." Att jag som knappt kan något ska måsta stå och läxa upp dem. Killen sa dessutom, "jag har jobbat som hydrauliker i 15 år"... Ja då borde man väl veta om man bör mixa oljor eller ej. Han hävdade bestämt att det inte kan påverka packningar osv när den bara står men han sa att det kan bli problem att den inte blandas som den ska. Hursom, tack alla som svarat här, utan er hade jag verkligen haft noll koll. Nu hade jag faktiskt kött på benen och kunde till och med överbevisa honom när han skulle visa att det skulle vara ATF till bilen. BMW:s register visade CHF. |
|
|
Nu fick de tag i sommarjobbaren och han har av allt att döma fyllt på servooljan. Med ATF enligt verkstadens spec då. Suck. Däremot var han helt säker på att han inte monterat lös någon kåpa under motorn. Firman menade att "eftersom kåpan inte finns här så kan vi ju inte monterat lös den". Fick svära lite men tillslut gick verkstaden med på att beställa efter en ny från en skrot söderöver. Det känns fan som "Macken" det här. Tar emot bara att behöva ta in bilen dit igen även om det nu är för att försöka rätta till saker. Måste dessutom in igen senare för att montera på kåpan. De har också bytt olja i bakaxeln och nu vet jag ju inte om jag vågar lita på att det är någonting rätt gjort där heller. Kanske har luft fulla systemet? Servooljan var då inte luftad iaf. Men nu behöver jag lite hjälp iallafall: Men vad fan gör jag om jag nu låter dem fixa bilen, byta servo-olja och sen flyger styrväxeln om ett halvår pga slarvigt oljebyte nu eller liknande. Kan jag ställa dem tillsvars? Ska jag tvinga dem skriva på ett papper där de erkänner att de gjort detta fel och ansvarar för eventuella följder? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.