AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.147

servon slirar

Sida 1 av 2
hej , har börjat få problem med servon, den låter nämligen rätt så mycket när jag rattar. ett rätt kraftigt läte, typ slirande ljud. desto mer jag svänger åt ett håll desto kraftigare låter det. jag har bytt servo olja men hjälper inte.
Det rör sig om en e39 528 97-.

Skulle vara tacksam om någon vet vilken del till servon som behöver bytas ut. thx :)

N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Har märkt av precis samma grej idag på min bil. 523i från -00. Jag vill också ha ett svar på detta.
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Det "lustiga" är att jag hade bilen på Inspection 1 i onsdags med diverse oljebyten, sedan två dagar senare börjar servon skrika. Kan det vara ett sammanträffande?
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Och om det nu skulle vara fel vätskenivå/fel på pumpen/fel på servoväxlingen (visst hette det så) borde de inte upptäckt det på inspektionen om den gjorts korrekt?

Finns det fler möjliga fel (hittade de varianterna när jag sökt runt ett tag)?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Steg 1:
Kontrollera servooljenivån i behållaren.

Steg 2: Fyll på med rätt olja, (OBS! viktigt med rätt olja, det står på oljebehållaren ), om det behövs(i oljelocket sitter en sticka för att man lätt ska se nivån).

Steg 3:Checka efter läckage om det är låg nivå i burken(eller att det svettas lite runt någon slang/klämma).Kolla om det går att dra åt någon slangklämma evtl byta till en ny slangklämma..
Kontrollera under bilen med evtl borttaget plastskydd om det finns något läckage runt styrväxel t.ex..

Steg 4:
Om det inte verkar vara något väsentligt oljeläckage någonstans(t.ex i någon slanginfästning) och oljenivån är ok så finns en viss risk ändå att ett byte av servopump behövs, i VÄRSTA fall så kanske man måste se över styrväxeln trots att inget synligt oljeläckage märks(dyrt om man måste byta den).

Men en lite missljudande servopump innebär ju inte att man måste byta pump direkt, den kan gå länge med ett visst missljud.

Kan vara lite oljestänk på drivremmen likaväl som gör era ljud, då kan man byta rem evtl rengöra... kontrollera/byta spännarhjul etc..för att bli av med missljudet.
Men det kanske för er är det bästa att åka in till någon verkstad för kontroll mera ordentligt.
Det behöver inte bli dyrt alls..
Men som sagt det finns en del alternativ på fel i era situationer, allt från billigt till relativt dyrt(tänker på om det är servopump eller styrväxeln som måste bytas alt. renoveras av någon verkstad.

Finns dessutom en del "packningstätningsprodukter" på marknaden som kan hjälpa angående läckage i packningar etc. så att man slipper byta dyra prylar i "onödan".
Typ Omega med lämpligt nr(kommer inte just nu ihåg exakt nr för tätning av servosystemet).

Skrotarna har ju en del servopumpar och med lite tur även styrväxlar att inhandla för en betydligt humanare kostnad OM ni nu måste börja byta lite dyrare mekaniska enheter..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

He,he...förhoppningsvis har iaf trådskaparen hittat sitt fel :)
1 år är ganska så lång en tid ;)

Mvh Janne.
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Jo såg att det var postat ifjol först idag... Sorry, hittade länken via google och läste bara månad och dag.

Nu tröttnade jag tillslut på BMW:s bristfälliga handbok. Det enda som står i den om servon är att om den börjar krångla ska den in på verkstad. Hittade inte ens var fan man kollar vätskenivån. Gick på biltema o köpte Haynes Gör-det-själv o hittade det jag ville ha direkt.

Kollade vätskenivån och det var på tok för låg nivå, stickan når inte ens ned. Till detta hör ju då att jag hade in bilen på Inspection 1 i onsdags. En av punkterna där är att kolla nivån och byta/fylla på vid behov. Detta har ju alltså inte gjorts trots att punktlistan är ifylld att det ska vara gjort. Nu kan jag inte lita på att inspektionen gjordes korrekt. Fan vad irriterad jag blir nu. Dessutom har inte han som utförde inspektionen signerat den, vilket jag ringde upp dem och påpekade igår (innan sliret började), de sa kom in på onsdag då han jobbar igen så ska han fylla i. Fan att jag inte tänkte på det när jag var på verkstan och hämtade bilen.

Dessutom ser vätskan inte direkt fräsch ut (inte för att jag vet hur det bör se ut) när jag tittar ned, ser brunaktig ut när jag tittar ned i burken. Fuktade ett papper med oljan, då såg den dock näst intill genomskinlig ut på papperet. Har hört att den bör vara grön...

Det positiva är att jag förmodligen bara har för lite vätska, det negativa är att jag inte vet vilken jag ska ha, den måste stå tills verkstaden kan kolla på den och att jag betalt för en inspektion som bara kan ha varit oljebyte plus nollning av indikatorerna.
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Jo, sedan är också hela burken med oljan jävligt grisig, så det skulle kanske kunna vara läckage där direkt i anslutning till behållaren.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja...vet om att just locket brukar läka en del på vissa E39, sitter ingen packning där som original(vad jag vet)..

Kan ju hjälpa om man sätter dit en passande packning själv.

Oljan som ska vara i bl.a min vagn(E39 523i-97) heter Pentosin CHF 11S.

Troligen den oljan du också ska ha, men OBS! kontrollera absolut före du pyttsar i.
Eller som du skriver kör in på verkstaden för check(brukar iofs annars finnas ett märke på locket på sort).

Mvh Janne.
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Åh gud vad less jag håller på vara.

Jag lämnar in bilen på verkstad just för att jag inte kan något och ska slippa ta rätt på hur man gör och behöva göra det själv. Så blir det ändå så här så att det ska sluta med att jag först sitter i timmar på nätet o letar info, sedan får fara o köpa bok för att ta rätt på hur man gör, köpa olja o fylla i själv i alla fall.

Hursomhelst ännu en gång tack för alla svaren, det känns lite bättre iaf när man kan få hjälp och stöd och tips från er här.

Angående inspektionen också... När jag kollat i Haynes om allt som borde gjorts tvivlar jag starkt på att de verkligen gjort allt vilket detta också kanske bevisar.

Luftning av servon i samband med påfyllning...

Ska locket vara av när man vrider ratten till maxutslag åt båda håll? Ska motorn vara på? Hur går luftningen till?

Kan det vara så att de faktiskt bytt servovätskan men glömt lufta och när jag kört och vridit ratten så har luften kommit upp och därav nivån sjunkit?
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Här var en jättebra tråd på ämnet med servo-oljan: Länk

Har dock fortfarande en del problem.
Jag vill vara absolut säker på att jag inte häller ned fel olja i systemet. Jag har den gröna lappen, bilen är svensksåld, vilket borde betyda grön CHF-olja.

När jag tittar i burken ser det dock mest brunt ut, en olja-på-vatten-liknande yta. Doppar jag sedan ett vitt papper i oljan så ser det varken rött eller grönt ut, snarare genomskinligt... WTF?

Några tips? Blev mest konfunderad nu. Eller ser den gröna oljan genomskinlig ut?
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Finns det någon oljeexpert här som vet?
Pentosin CHF-vätskan är genomskinlig och svagt grönaktig när den är färsk. 11s är ljusare i färgen än 7.1 om jag minns rätt. Fabriksfylld är alltid 11s, men jag kör 7.1 på rekommendation från verkstaden eftersom jag bytte från original ATF. Har fungerat perfekt i 8 år nu.

Är den brun eller andra nyanser så är den antingen felblandad (tidigare ägare eller verkstad som slagit i ATF) eller för gammal/uttjänt. Då är det läge att byta.
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Har för mig det stog CHF 11s på locket. Ska kolla igen idag. Kan förklara varför det inte blev någon färg på papperet.

Men missfärgad yta, då bör jag byta oljan helt då?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nja, missfärgad yta ?...
Lite svårt iofs här via nätet och se hur pass missfärgat du menar, men om det står CHF 11S så fyll upp och hör om missljudet är borta...
Kör sedan som vanligt, just servooljan anser JAG inte vara direkt livsviktig att byta annat än om det är fyllt i fel olja tidigare såklart...
DÅ ska man göra det direkt och sedan hoppas på att det evtl läckage/missljud som är inte blir värre iaf.

Ok, ska du vara helt 100% säker så är det ett komplett oljebyte som du måste göra, annars som sagt>>> fyll på rätt olja och kör.

I min burk är den nu svagt brunfärgad(aldrig bytt, och bilen har nu rullat drygt 22000mil), dvs jag kör som jag tidigare skrev på Pentosin CHF 11S i min E39:a och jag är helt säker på att det är kört på den oljan ända sedan dag 1.

Men ny Pentosin CHF 11S är som sagts tidigare svagt grönfärgad.

Mvh Janne.
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Idag och igår när det är varmt ute och efter att jag i förrgår rattade fullt utslag fram & tillbaka så har slirljudet plötsligt försvunnit. Kanske det bara kommit luft i systemet som jag omedvetet luftat ut?

Ska man normalt sett höra en liten ljudskillnad (dock inget slir längre) när ratten är rak kontra maxläge/vriden?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

He,he...jag blev nu nästan själv sugen på att byta oljan när jag såg att min olja inte var grön längre.
Dvs oljan är nu lite sliten i min vagn, och kanske jag ska revidera min uppfattning om att oljan inte måste bytas annat än om fel olja pyttsats i :)

Jaja...

Mvh Janne.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Normalt ska man inte höra någonting speciellt högt surrande när man använder servon, men om man tydligt hör ett "surrande missljud"(som man tydligt störs på) eller liknande så kan man misstänka att servopumpen inte mår så "jättebra", eller såklart att oljenivån är för låg då t.ex...

Något litet ljud ska man dock höra även fast allting är ok, men ingenting som märkbart överstiger motorljudet iaf...
Jaja...svårt att beskriva i text vilka missljud/ljud man kan tillåta, men om servopumpen låter "mycket" i något läge då är det dags att göra någonting..

Mvh Janne.
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Tack för svaren igen.

Ja min har gått 29000 och jag skulle inte vara förvånad om den aldrig är bytt. Däremot är den säkerligen påfylld med tanke på hur grisig burken är och hur mkt som måste sipprat ut. Sökte i OKs datasystem vad jag ska ha till min bil och de föreslog två ATF-oljor. Dvs om man som vanlig okunnig lekman går in på OK och frågar så fyller man garanterat på med fel olja om de inte har kunnig personal som stoppar en.

Sedan ytterligare grejer jag märkt nu när jag krupit lite under bilen. Jag hade vad jag minns en skyddskåpa av plast under bilen men den är borta nu efter inspektionen. Klåparna har glömt montera tillbaka den innan de sänkte ner bilen.

För visst har man som standard en/flera skyddsplastkåpor som sitter under motorn och växellådan typ. Eller har jag drömt att det satt där???
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, på min vagn sitter en plastkåpa där under, från kylaren s.a.s. och bakåt en bra bit, ...troligen ska det sitta en på din vagn där också.

Mvh Janne.
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Åh, ja då får jag bara hoppas att de inte lyckats slarva bort den. *SUCK*

Skulle alltså behöva en inspektion nu för att se allt de ställt till med sin "inspektion*.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.