|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
|
Är riktigt missnöjd med ljudet i min e60, hade orginal i min volvo 855 T5-R från -95 o det va mkt bättre. Förstår inte vrf bmw har sån skit enhet i en bil som håller så hög klass på allt annat. Sen så verkar det va många som har problem med stereon i sina e60, även jag... Har svårt att läsa skivor mm.. |
|
|
Nu är jag inne på min 3e bil med samma system. Dvs en E39 M5a. Har tidigare ägt M5 E39 samt 740ia E38 facelift. I ALLA 3 av dessa bilarna har stereon helt sagt upp sig. I denna M5an redan efter några veckors ägande. Så jävla trött på det här pisset. Nästa bil får bli en kompressor benz med Harman Kardon! |
|
| Var det samma märke på alla tre? | |
Karl-Hilding |
I somras trodde jag att en hel orkester hade tagit plats på grannens uppfart. Gick dit och kollade. Han satt i sin Merca C180 -10 och njöt med en CD-skiva av Nisse Hellberg. Båda framdörrarna öppna på vid gave. Lät grymt bra! Efter en stund så drog jag i exakt samma CD i min 530. Lät inte alls av samma kaliber. Tr att han inte hörde det... Ändå är 530.n extrautrustad med HiFi-system Professional DSP. Har slagit av Surround och Theater som jag bara får ont i öronen av. Kalibrerat EQ för bästa ljud men ändå bara skit tycker jag. Har inte frågat vad det är för stereo i hans Merca. Får väl ta och göra det. |
Karl-Hilding |
EDIT!!! Gavel och Tur! |
|
Harman Kardon tror jag, i Mercedes. Mercedes hade också ett klent ljud men kring 04 hände något, antar det var samarbetet med Harman Kardon som gjorde att det helt plötsligt började låta väldigt potent. Jag har aldrig fattat hur BMW med heder kunnat ta svindyrt betalt för något som låter klenare än en transistorradiio i köket. Hur fan har man ens ORKAT göra ett så dåligt jobb på den fronten? Och sedan komma med en så lam ursäkt som att "det inte ska spelas dunka-dunka". Att det bara är gamla farbröder som lyssnar på dragspel och nyheterna, som kör BMW? Om man har en stereo som ger lite för mycket bas, så kan man ju vrida ner basen. Det omvända gäller inte: har man en stereo som ger för lite ljud så har man ingen valfrihet. Skillnaden är valfrihet. |
|
|
Vad ni klagar på HK ? Nu har jag förvisso bytt huvudenhet, men mitt HK-system i 323:an från -98 håller riktigt bra klass även idag. Jämfört med de flesta andra bilar innan -04 är det rätt grymt faktiskt |
|
|
Apropå ljud i e60 med business stereo. Jag anser att mitt ljud är bra efter modifikation som följer. Och jag kan spela FULL volym utan att högtalarna låter illa. Jag har: Lött in grova kablar direkt på basarna under stolarna och dragit till bagageutrymmet till en hög-låg-omvandlare från Biltema (billig). Satt in ett JBL monosteg med >tillräcklig< effekt :) Satt in en JBL 12" baslåda i bagaget. Man kan inte koppla på hatthyllehögtalarna då de är frekvensdelade. Jag frekvensdelar ganska högt (vet inte frekvensen) för att slippa basmummel. Jag har ställt gain vid full volym så att basen ger bra tryck utan att störa. Resultatet är riktigt bra, jag kan köra med lite bas i originalhögtalarna, basen kommer från lådan. Man får ändra basen i idriven om man byter från radio till aux. Men kanske kan man koda in så att man har separat bas/diskant vid aux? Jag är fullt nöjd med stereon nu. Jag har även som sagt installerat aux. MVH Niclas ***bmwcs 2202*** |
|
|
Jag har just bytt från en Saab 9-5 (2004) med största originalljudet (Saab AS3 aka Harman Kardon). I E61'an har jag nu Individual Audio (752) och herregud, vilken skillnad. Jag var kanon-nöjd med HK-ljudet i Saaben men detta är en annan liga. Bytt från Saab till BMW |
|
|
Det är fantastiskt hur dåligt ljud det kan vara i en bil som kostade såpass mycket ny. Jag som lyssnar mycket på radio i bil sätter automatiskt igång stereon när jag börjar köra......i Alpinan stänger jag alltid av eländet efter en kort sträcka. Ljudet är t.o.m något sämre än E60 std-system vilket jag knappt trodde var möjligt. Tur att Audins låter kanon med Sony-stereo och org.högtalare. |
|
|
För alla som tycker originalpaketet låter skit i BMW! Det finns bättre grejer, men man måste betala för det... Länk |
|
|
Är ny ägare av en 120d 2013 ( f20) med hk systemet. Är mäkta nöjd med ljudet inne i bilen, låter bra med ett okay bas tryck. ( för de extra tusenlapparna).. Dock så låter det skit utanför bilen, det låter som basarna slår igenom och är påväg ur sina fästen, det är inget rassel eller skrammel.. Men inne i bilen låter det kanon bra? Har byggt en del ljud i min ungdom och tycker mig veta vad bra ljud är.. Men detta fenomen är nått nytt.. Någon med samma symtom? //Kalle |
|
|
Vildagnu, det är väl inget att oroa sig över? :) Har ingen aning om vilken baskonstruktion BMW har tillgripit, men det kan ha med det att göra. Låt säga att man har en sluten konfiguration men "kontrollerat" läckage genom akustiska resistanser för att minska eventuella impedanspucklar och få jämnare avrullning mot lägre frekvenser i kombination med en bashöjande "Linkwitztransform" etc... Då skulle nog detta fenomen kunna uppstå som du beskriver. :) Är förövrigt supernöjd med ljudet i vår E70 som har premium-paketet. Djup bas och perfekt stereobild. |
|
|
Haha bra där Martin.. Tror snarare det är rullningen över fluxkompensatorn som påverkar elektronernas vändnings radie i most bussen som styr läckaget i frekvensvågorna ur bas lådan.. Vet att detta är ett lyx problem.. Men det känns inte premium i rektums slutmuskel. Utan faktum är att det låter som ett amatörbygge utanför bilen. Kan inte i min vildaste gnu fantasi tänka mig att HK bygger ett system som låter så bedrövligt utanför bilen. Fan man skäms ju.. :) //Kalle Ps: om man ställer en fråga, kan man verka dum i fem minuter. Om man aldrig ställer en fråga kan man vara dum hela livet! |
|
| Kalle, vänta bara snart kommer BMW med en modell som tar dig tillbaka till framtiden också. Med Christoffer Lloyd som chefsdesigner... :) | |
|
Måste ju säga att ja gillar debatten om att de blir skillnad om man höjer å sänker basen i en bmw stereo, och att de är dåligt ljud för bmw bygger ljudvägsdämpade bilar.... Lite fel för det är ju det som är en av huvudsakerna när man ska bygga ljud att bilen ÄR bra dämpad så att ljudet går in i kupen å inte stannar kvar i dörren å skramlar å bullrar utan att ljudet går in i kupen med en klar definitions bild på ljudet annars blir de just en grumlig/burkig ljudbild.. Enl mig för skitpengar om man jämför vad bmw tar för sina värsta system så kan man enkelt byta ut alla högtalare till vettiga tillverkare tex DLS (som utvecklar högtalare och gör de jäkligt bra)(bmw utvecklar och bygger bilar och gör de jäkligt bra) Jag valde reference rm6.2 systemet bak i hatthyllan och RA5 systemet i framdörrarna med CA41- 4 kanals steg, dämpade upp dörrar och hatthylla med asfaltsmatta och dämpskum å alla undrar nu vart jag gömt baslådan och undrar vad jag har för Galet Bmw-system i min bil :) Är inte ute efter dunka dunka ljud även om ja kan spela för både grannar å grannarnas grannar nu :P utan ett fullvuxet hifiljud-system. Nu för tiden så njuter jag t.om till nyheterna på P3, Å allt detta inkl kablar å högnivå/lågnivå omvandlare för under 10K. Mvh Jonah |
|
|
BMW har ju tyvärr riktigt kasst ljud. har en 320d -05 och det ljudet är verkligen riktigt kasst. cd-växlaren tar inte ens brända. så det blir att slita ut allt piss och slänga i bra grejer istället. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.