AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
46.284

Bmw världens sämsta stereo anläggningar?

Sida 1 av 5
Visa användare
234
tsdi
- Alpina B12 (E32)
- Dodge RAM Hemi
- Ferrari F430
- Audi R8 4,2
- BMW 750 E38
Måste bara höra vad ni andra tycker.

Det jag lyssnat på är:
Bmw X5 2004 med stora navin och hifi högtalare
Bmw 740 2000 med stora navin och hifi högtalare
Bmw M5 2001 med stora navin och 6 högtalare?
Bmw M5 1999 med DSP
Bmw 325 1993
Bmw 530D 2004 E60
Bmw 535D 2009 med största stereon
Bmw X1 med Harman Kardon
Bmw 328 E46 med buisiness
Bmw 320D E91 med Business.

Och som van Audi ägare måste jag säga att det är SJUKT jävla dåligt ljud i alla dessa bilar! Sämst är det klart i min 740 och min M5 jag har fyfan är dom döva på Bmw eller hör dom inte själva att det verkligen låter SKIT?

Jag vet att jag säger får mycket skit då bmw "fans" verkar älska sina bilar
mera än något annat. Jag gillar min M5a jag med men jag ligger inte med den...

Min mormor och morfars Ford Focus och polarens morsas Kia Ceed låter mycket bättre än samtligen anläggningar med undantag för 535D'n och M5'n med DSP
K2
348
K2
523i -97
Själv har jag lärt mig uppskatta den vilsamma tystnaden i min bil. Såpass att jag inte ens bryr mig om ljudet från stereon ("business-cd"), brukar ha ljudet såpass lågt att det inte stör körupplevelsen och då låter det rätt ok.

Ska man ha rejält med kräm i basen krävs rätt omfattande åtgärder i en sedan eftersom kupén är så väldämpad, det är mer eller mindre meningslöst att göra som man brukar i andra bilar dvs att sätta en fet baslåda i bagageutrymmet. Byta original högtalarelement mot bättre och sätta in en bra stärkare har jag funderat på men inte orkat ännu. Kanske kommer.
Det är tyvärr en av nackdelarna med BMW skit ljud däremot AUDIS Bang & Olufsen är bland det bästa som finns.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

tsdi: tror det är ganska få här inne som kommer att försvara BMW's ljudanläggningar...

Har själv DSP i min 530 och det låter OK men absolut inte WOW. Har haft Hifi i en annan E39 och det duger att lyssna på nyheter, sport och lite allmänt slölysnande.

___
//Ulf
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Har ett handbyggt Genesis dual mono liggandes, som ska monteras in för att driva framsystemet är det tänkt. Någon som vet om proffessional stereon i e90 har lågnivå ut? Samt tror ni bmw hifi högtalarna i framsystemet pallar 2x100 äkta RMS watt i 6ohm ?:) Detta pga av att det låter crap på låg volym helt utan bas, men helt ok på högre volym idag. Går dock inte att jämföra med B&o i Audi.. Mvh

BMW CS #07491
Kan inte mer än hålla med. Haft en del bilar och sämst med råge är min M5 när det kommer till ljudanläggning. Konstigt att dom har kunnat se förbi det, BMW ska ju vara kvalité ut i fingerspetsarna.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Har Logic 7 i E60'n nu och är mycket nöjd med ljudet. Bättre än A4 och A5'ans "billiga" B&O system. Audi A8'ans B&O är svårslaget, men kostar också en slant mera.

Hämtar en E61 LCI på fredag med Induvidual High End System, som enligt en del tyska tester slår B&O anläggningen i A8'an ! :-)
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Jag är extremet missnöjd med ljudet i vår e39 525. Buisness stereo förvisso, men hade en Clio från -03 som hade betydligt bättre ljud, även vår a6:a från -95 med original högt låter bättre.... Pinsamt tycker jag.

Mvh Martin
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Den sämsta jag hört är Buisness i en E46.
Låter som en gammal klockradio.
Däremot är jag nöjd med DSP.en i 530.

Byta upp sig? Till vad då?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Duger länge i E39, men E36 compcten ska två högtalare av 6 högtalare bytas ut de där bak.
Man behöver inte åka omkring och spela för hela stan och höras på flera 100 meters håll. :) Dessutom är det ju trevligt att kunna samtala också :)

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Först och främst så är det två skillda världar att jämföra ljudsystemet pre- och post Chris Bangle-bilarna.
Z8 var väl den första som fick "centralbaskonceptet", om jag inte minns fel, och sedan dess har E8X, E9X, E6X etc haft betydligt bättre förutsättningar (och tillgänligt know-how inom området9, jämfört med sina nobla föregångare E46, E39 etc.
När Harman-gruppen var med och pillade in Logic7-systemet i den första 7-serie E65 så höjde man nivån från köksradio delux till lyssningsbart.

Ang topic och Ådi; mina öron tycker inte att Audis billigare B&O (A4 B8 och A5) låter bättre än Logic7 och nuppåt i E9X/E6X.
Polaren hade en A4 B8 med B&O, och visst, det går att få den att låta lite showigt och "BOSE-aktigt", men det blir lätt lite hårt och komprimerat när man skruvar upp, speciellt diskanten.
Kretsarna som begränsar frekvensomfånget vid högre ljudnivåer är väl bra för att de skonar elementen, men i mitt tycke klipper de in lite omotiverat ibland.

Det dyrare B&O i tex A8 är en helt annan femma, där sitter elementen i slutna lådor, och både element och elektronik håller en annan nivå, naturligt om man jämför prislapparna.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Beolab > Ja, om du vill steka ägg på talspolarna (eller det som är kvar av dem) så! :)

Att koppla ett dualmono till de elementen är ungefär som att sätta en Koenigssegg-motor i en Amazon 62a.

Nej tyvärr, HU har ingen lågnivå, det kanske går att löda fram, men jag har inte läst om någon som gjort det. De flesta använder en högnivå-konverterar, med blandat bra resultat.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
HFR: sitter det ett separat slutsteg eller integrerat i huvudenheten på Proffessional stereon? Vad Är det som skiljer Buesniss Vs Proffessional enheten igentligen? Finns det något spec? Oftast brukar det vara lättare att spräcka en högtalare om du har för låg effekt genom att dom distar sönder. Så om man inte blåser på max jämt kanske dom håller tills att man sätter i DLS UP6:or alt Amega lr dyl.. Mvh

BMW CS #07491
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jag tycker inte de är så dåliga som många här påstår. Jag har haft en hel del BMW och har faktiskt varit nöjd med ljudet i de flesta. Jag undrar om alla vet hur man justerar bas eller diskanten på vissa stereo som Professional eller Business. När man gör det då blir ljudet genast bättre. :)
ar
457
argungu
118i -20
Är stereon bra ska man inte behöva joxa med bas- och diskantkontrollerna...

I min 120i -05 satt en businesstereo som jag tyckte lät helt OK.
I nuvarande 320i sitter det en professional som låter sämre.
Det är tunnare och burkigare ljud. Vad kan det bero på?

/Erik
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Är själv nöjd med DSP i E38:an, X5 är sämre...
Men vill jag njuta av musik, då går jag in o sätter framför 2kanals anläggningen...

Värdesätter motorljudet högre i både 750:in och X5:an, men framförallt i M5:an

Mvh Jocke W
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Min E38 med DSP hade rent förfärligt dåligt ljud orginalskick. Nästan alla försök att lyssna på musik resulterade i rent fabulösa mängder distorsion. Vad som var riktigt förvånande var desutom hur ohemult dyr detta tillval tycks ha varit. Så jag kan bara hålla med trådskaparen. Lyckligtvis har jag utfört ganska omfattande åtgärder och fixat till det på min.

Min MB (sh!) W220 med Bose-system är milsvitt bättre och min tidigare och med E38-an jämnåriga W140 hade ett standardsystem som igen var klart bättre än E38-ans.

En sidoobservation är att det verkade som om amerikanerna begrep att skapliga ljudanläggningar (dvs med bra, eller iaf mycket, bas) säljer fler bilar redan i mitten av 90-talet och jag har kört hyrbilar där som i övrigt har varit rent skräp men med riktigt skapligt ljud, redan då och till denna dag.

Det verkar som det tog Bayrarna nästan ett decennium mer än amerikanarna att begripa att det krävs annan skönsång än den från motorn för att förföra presumtiva köpare. Undrar varför? Kan det ha varit de i Tyskland tills nyligen allt förhärskande kassetbanden med smäktade ompa-musik?
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Beolab>
Håll isär begreppen Radio Business/Radio Professional med vad högtalarpaketet heter.
Vad som står på huvudenheten (Business eller Professional) har inget med ljudkvalité, ev slutsteg eller högtalare att göra.

HU finns i tre varianter:
-Radio Business
-Radio Professional
-Radio Professional inbyggt i Navigation Business/Navigation Professional

Radio Professional har förutom MP3-funktionalitet, en större display och är pga detta ett nödvändigt tillval när man väljer ett högtalarsystem över Hifi 676.
Detta pga att Hifi Prof 677 och över innefattar EQ, som kräver Radio Professionals större display.

Så som exempel, i E9X kan man ha följande radio/högtalarkombinationer (räknar inte med navi, men ni fattar vad jag menar)

-Radio Business + Std högtpkt
-Radio Business + Hifi 676
-Radio Prof + Std
-Radio Prof + Hifi 676
-Radio Prof + Hifi Prof 677
-Radio prof + individual 752

Så på frågan om du har separat slutsteg, så krävs det att man vet vilket högtalarpaket du har, för att kunna svara på frågan.

Har skrivit lite om de i Länk

mvh
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Ledsen om jag var otydlig. Det sitter en radio Prof + Hifi alt Std högtalare är inte riktigt säker? Hur kan jag lättadt ta reda på om det är HiFi eller STD? Har enbart Hifi högtalar pkt o uppåt slutsteg isf? Mvh

BMW CS #07491
fl
43
flumm
330ci -02
usch ja riktigt uselt ljud. har alltid kört orginalhögtalere i tidigare bilar och det har räckt gott o väl. mestadels volvo.
men nu känner jag att jag nog får sätta i nått annat. finns det nått mer än rainbows högtalere som är plug n play? är de värda slanten de kostar.

stora naven är jag inte speciellt nöjd med iheller. seg o sen kan man inte få fram låtlistor från cdväxlaren.
Roffa1
Jag är mäkta imponerad av min: Radio Prof + Hifi 676, den återger allt från högsta ton till djupaste bas på ett utomordentligt bra sätt. Har en del tidigare erfarenhet från div, tävlingsbyggen och jag tycker nog att Hi-fi 676 är en värdig utmanare till dessa avancerade byggen. Den enda som ej håller högsta tävlingsklass är väl basen, om man nu måste ha riktigt tung-gung bas inkl 60kg baslådor;-)

Konstigt nog så återger ej Pro-log7 samma välljud som hi-fi 676 (enl mig) har testat båda systemen med samma cd-skiva. Upplevde ljudet som vassare/hårdare i pro-log7.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.