AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
46.285

Bmw världens sämsta stereo anläggningar?

Sida 4 av 5
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
sirtobbe har du HK i din M3?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Av mängden bas ja... Men det är ju inte ljudkvalitet även om många verkar föredra det.
pa
90
patbon
BMW 530 2001
BMW M5 2002
bra och billig

Det finns ingenting som är bra och billigt

On
205
Onestorm
540iA Touring -01
525i -92
Ibland när jag klantat mig kan jag känna mig bra billig...

Bytte ut alla 5,25 element och diskanter, adderade en platt aktiv 8" sub från Excalibur (kommer ej ihåg modellnamnet exakt, men googla gärna...).

Mkt nöjd so far, vill/ska komplettera med ett fyrkanalssteg så småningom.
Fabrikat på element och steg diskuterar jag inte, det är upp till var och en.
Basen däremot var otippat bra, därför nämner jag namnet.

Byta huvudenhet?
Vi får se... Det blir en dubbelDIN isåf.

Gillar att spela starkt och rent, men bara för min egen skull.
Poppa för omgivningen överlåter jag till andra.

/U.
ma
7.450
marin849
Hade du separat slutsteg original?
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Hej!

Jag trodde att jag hade bra ljud i min E65:a med Logic 7 men när jag lysnade på Lexus Mark Levensons:s ljudsystem, så kan man glömma Logic 7 totalt!
Basen är otroligt djup och jämn, mellanregistret och diskanten är vass men distinkt och distorstionsfri utan att skruva på någon equalizer eller tonkontroll.
Lysnade på en vanlig CD och en DVD-CD SACD/HDCD.
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
menade DVD-Audio och inte DVD-CD...
Märkligt att BMW lägger ner så lite möda på bra billjud. I Harman gruppen ingår märken som Harman Kardon, AKG, Infinity, JBL och Mark Levinson. Med andra ord, under Harmans paraply finns resurser så det räcker till och blir över.

mvh/ Anders
On
205
Onestorm
540iA Touring -01
525i -92
marin849: Jepp, och jag tänker isåf. montera fyrkanalar´n mellan originalsteget och högtalarna, annars kommer det inget ljud.

Varför? Jag har testat, kom fram till det när jag letade signal till aktiv sub´en.

Jag sitter på en Businessanl. utan DSP.
jo
14
joskim
320dA Touring xDrive -11
Har en e91 -2011 med BMW Professional Stereo och Harman/Kardon -systemet.
Tycker detta spelar ljusår bättre än min tidigare bil (e91 -2009) som hade Prof. stereo och HIFI -systemet.

Harman/Kardon spelar såpass högt utan dist att det räcker för att förstör min hörsel mer... Dessutom är fördelen att man får en EQ i stereon att fixa till det där lilla extra! Relativt djup bas och mycket trevligt i mellanregister och diskant.

Logic7 "ljudbilden" som finns som av/på funktion i stereon tycker jag däremot dödar mycket av dynamiken i ljudet...

HIFI paketet är inte värt sina pengar, men Harman/Kardon tycker jag lever upp till de förväntningar jag hade!

Håller inte med att Audis ljud skulle vara bättre... Mycket bas kanske, men riktigt tråkig ljudbild för övrigt! Typiskt BOSE ljud skulle jag vilja säga =)
Verdi
Läste guiden Länk och undrar lite över min E91.

Jag har inga diskanthögtalare vid backspeglarna fram. Däremot har jag mellanreg i bakdörrarna. Men det kanske är std på E91?

Har inte kollat runt så mycket och är inte så ljudintresserad. Det enda är att det är ett markant "klarare" ljud än i min gamla E90. Men det kan ju vara att den är bättre/annorlunda inställd också.
ro
133
rolle10
335ci M Xdrive -11
Ja e jäkligt nöjd med ljudet i min nya e92 med Harman Kardon högtalare, vilket jag även va i min gamla e92-07 med stora högtalarpaketet osv.
Jag e ljudintresserad, dvs gillar bra ljud och är ganska kräsen, och hemma i vardagsrummet finns bara Referenceprylar till mitt ljud och bild.
Kompisens ljud i hans S5:a är okej, men mitt trivs jag så mycket bättre med.

Mvh: Rolle...

ma
7.450
marin849
Jag får ibland känslan (har ej lyssnat i detalj, bara haft hyrbilar, åkt med etc) att Audi och även en del andra märken har väldigt mycket bas i sina system. Mer än det ska vara alltså. Och kunderna gillar det tydligen.
Verdi
Just det, som en jämförelse så sög ljudet i min gamla A4:a nåt kopiöst. Grötigt ljud. Förmodligen för mycket bas. Svårt att höra vad folk sa på radion. Lyssna på ljudbok var svårt som f-n även om jag försökte pilla på kontrollerna.

Ja ni ser, man är ju ingen tonårskille som ska dunka eurodisco med maxad bas runt korvkiosken i Sveg direkt. :)
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Catch_me, jag har inte HK i min M3a, men man blir förvånad hur mycket bättre det låter från originalhögtalarna bara man kopplar in ett riktigt kvalitetssteg. Kör med ett dls ca41 på 4x70 rms watt till dörrarna och hatthyllan, delar vid ca 60 hz.

Din dröm -min verklighet.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Okey,Jag har HK och är myckey näjd med högtalarna det är basen jag har problem med..Ska nog koppla in en riktig bas..
er
9
erik_erik
320d -05 e90
Bollar ut en liten fråga som säkert redan blivit besvarad men har sökt runt i en massa trådar utan att bli riktigt klok.

I min e90 har jag prof HU med std-paketet, jag är ute efter att förbättra det på enklast möjligt vis.
Vad jag förstått är det HU som driver (4x15w?) allt? Stämmer det att det fram en filtrerat mellan subbarna och 4" i dörrarna medan det bak är full register?

Vad skulle ni ge för tips att på att rimligtvis billigt sätt fixa till lite bättre ljud?

räcker det med ett 4-kanals steg till org högtalarna eller ska man till att byta ut element, alt liten låda någonstans?

Mvh.
DI
31
DIRAVI
740iA -95
Sen är det ju skillnad på ljud och ljud.

Jag upplever att många (här) anser att det låter bra om det låter mycket, framförallt att man får mycket basdunk.

Lyssnar man på musik, och då lite mer krävande musik än modern dunka-dunka, då sorterar man snart ut ljudanläggningar som låter bra och som inte orkar fram.

Min E38 med DSP och Hi-Fi har ett betydligt renare ljud än många andra orginalanläggningar, och det blev ett klart lyft när jag bytte DSP-enheten från orginal Philips till den modernare Lear-enheten.
ma
7.450
marin849
Jag hade en V70 i 70 i mil i veckan.
Där kan vi snacka om kopiösa mängder odefinierad bas. Jag fick dra ner baskontrollen till minimum för att att slippa att det skakade i dörrarna och brummade i bilen när programledarna pratade (SR P3).

Visst, ibland är det ju roligt med lite dunka dunka men när även musik som INTE ska låta dunka dunka gör det, då är det nåt fel.
Ja
261
Jaymz
M140ix -18
Nu är jag ingen audiofil och lyssnar inte på klassiskt, men jag är grymt nöjd med HIFI Professional för att avnjuta hårdrock på hög volym. En sak jag är missnöjd med är avsaknaden av presets för equalizern, dumt att bara ha den med manuella inställningar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.