|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
| Någon som känner till någon bra och billig billjudsmonteringsfirma i Malmö/Lund-trakten? | |
|
världens sämsta är väll att ta i tycker jag, finns det som låter mycket sämre och bättre med för den delen men har dsp i min och tycker det duger fint åt mig iaf=) |
|
|
Hasso: Är det Hertz 5,25" tvåvägs med diskant du monterat i E39 Touringen? Hur funkar det med diskanterna där? Orginal finns ju ingen diskant alls bak (ljudet kanske tom är lågpassfiltrerat från originalstereon??) |
|
| Kan bara hålla med om att ljude i den BMW jag haft E46 touring var kass . Har tidigare haft Både Volvo och Vw där Volvo iaf låter helt ok . Audis B&O är även helt ok men det är inte alls samma i de mindre modellerna som i A8 där det är riktigt bra . man får vad man betalar för i AUDI. | |
|
Ordet sämst räcker inte tycker jag,ärligt idag när jag lyssna på radion så spelade dom ett av mina favo låtar och självklart vill man höja volymen lite men nej det går ju inte...Helt kass ljud så jag blir bara förbannad..Varför har man 10st högtalare i en bil när man inte kan höja volymen och lyssna på en låt med lite tryck i?Högtalarna klarar ju inte av tryck.. Bekant till mig har en 2000år mod Corsa med 2 högtalare fram 2 bak kan lovade att den slår den super dyra tillvalen med 10 högtalare... Så nu har jag pratat av mig mvh |
|
|
Var inne hos en ljudbyggare här i stan och hans tips att få bättre ljud i min E38 som har "hifi högtalare tillvallet" är att installera en baslåda med slutsteg. Det skulle tydligen bara kosta ett par 2-3 tusen i material någon tusenlapp för en snygg installation i bagagerummet. Sedan kan man sänka de låga frekvenserna i equalizern så att orginalhögtalarna slipper jobba så hårt med basen. Eftersom jag tycker att diskanten låter riktigt bra i min behövs ingen ändring i övrigt. Sen kan subben och slutsteget ta hand om dunkandet när man drar på volymen... skulle jag inte vara en så inbiten orginalfanatiker så hade jag nog gjort det men just nu tvekar jag. Vill inte få en korvkioskstämpel på min fina E38 genom att dunka fram genom stan, motorn har musik nog med rutorna nere i alla fall. Annars är det dödstyst i kupen :-) BMW 4 Life |
|
|
Hur menar du med sänke låga frekvenserna?Jag har top HIFi varianten med 10 högtalare.. Sänker jag basen typ säg strax innan minimum och låter treble vara på mitten för att testa hur mycket jag kan höja..höjer man fortfarande lite för mycket då börjar ju högtalarna ge sig direkt a du vet högtalarna klarar inte av trycket...Låt oss säga att man skaffar ett steg samt bas hur ska man ställa equalizern? nån som har gjort det och fått bättre ljud på det sättet? mvh |
|
| hm, om jag drar ner basen kan jag spela obehagligt högt innan det börjar haverera. hur högt spelar ni egentligen?? | |
|
Basen som du hör i musiken är ju de låga tonerna/frekvenserna. När du ökar effekten/ljudvolymen får du distortion eftersom orginal högtalarna inte orkar med utan bottnar. Om du sänker "basen" dvs drar ner den blir det mindre bas dvs ingen distortion när du drar upp volymen. Men har man ett slutsteg och en bashögtalare i skuffen är det ju lungt. Ju bättre grejer i skuffen dessto mer "tryck" i musiken får du och BMWs orginalhögtalare tar hand om diskanten och lite till. Det var hans förslag om jag vill behålla allt orginal men få tryck i musiken. Jag förstår inte heller catch_me vad du menar med att högtalarna inte klarar av trycket, trycket ska ju produceras av det som man eventuellt köper och installerar i bagagerummet...precis som marin849 så kan jag spela obehagligt högt om jag drar ner basen, mina öron säger ifrån innan högtalarna gör det när det gäller diskanten. Jag har visserligen bara 0676 HIFI Lautsprechersystem utan DSP eller nåt extra men det är väl 10 eller 12 högtalare och de funkar fint till de medelhöga och höga tonerna. BMW 4 Life |
|
| Jag menar egentligen samma sak som ni :)) Jag var förbi MDS igår där sa dom faktikst samma sak,ville helst låda där bak men det lutar åt de hållet | |
|
har en fråga till HFR såg att du skrivit om antal högtalare i BMW e90 har en nyinköpt e90 du skriver att det finns högtalare i tak var sitter dessa? du skriver även under stolar kan jag se dom utan att ta bort sätena? hör inget ljud under stolar. Min uppfattning är att jag har en i var framdörr och två i hatthyllan. hoppas att jag har fel. har -radio Prof+std frågar för jag vill uppgradera mina högtalare, så steg ett är ju att veta antal högtalare i bilen. |
|
| Hejsan har en m5 e39 med största ljudpaket jag är sjukt nöjd med ljudet | |
|
g.o > om du har en E90 (sedan) med standard högtalarpaket så har du en 4" mellanregister i vardera framdörr, 2st 4" mellanregister i hatthyllan samt en 165mm bas under vardera stol. Basarna sitter med integrerade plastdistanser i ett hål som är avsett för Harman/Beckers 217mm-element. Om du hissar upp sätet maximalt så kan du känna ett metallgaller under resp. stol. Att radion är professional spelar ingen roll för elementen. den enda E9X-kaross som har något element i taket är E91 (touring) med högtalarsystem 677 (sedermera 688) eller 752. |
|
|
Tack för svaret HFR. Är det någon som har bytt sina originalhögtalare i sin e90 ? om isåfall ja var det värt det? jag lutar åt att sätta in Blaupunkt THc132 i dörrar och hatthylla. förslag någon om bashögtalare under stolarna? |
|
|
Jag har testat med att byta högtalare i min e91, basarna under stolen spelar hyfsat om du ger dom mer effekt! Dörrhögtalarna blev så klart bättre ljud i när jag böt till Focal och kopplade in ett slutsteg. Huvudenheten känns just nu som största hindret till väljud.Finns 2 sätt att fixa det: ljudprocessor eller ny huvudenhet! Tex. denna: Länk Har ingen erfarenhet av den! Har köpt en Audison Bit One ljudprocessor men ännu inte installerat den. |
|
| Dom där Chinaenheterna som är (snyggt) designade för att smälta in bra i bilen, har de någon ljudkvalitet? | |
|
Här kommer lite mer info om Kinaspelaren: Länk |
|
|
Är riktigt nöjd med Logic7 systemet i min bil måste jag faktiskt säga, men å andra sidan har jag inte så mycket erfarenhet av andra bilars ljudsystem så jag har ingen referenspunkt. Standardinställningarna var rätt kassa dock, men när jag körde in dessa inställningar blev det riktigt riktigt bra. Länk |
|
|
Jag hade skippat kina-varianten. Om du redan har en bit one så kör på den. |
|
|
Mitt recept på bra ljud i E46 är att klippa bort lite plåt ur hatthyllan så du släpper in ljudet i kupen. I min M3a finns det färdiga hål som var utsågade från fabrik. Jag har en låda med en tolva och ett grymt steg på 1500 rms watt. Det låter RIKTIGT bra. Inget original ljud oavsett dsp, hifi, logic etc kommer ens i närheten. /Tobbe Din dröm -min verklighet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.