AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
46.291

Bmw världens sämsta stereo anläggningar?

Sida 2 av 5
Beolab: Sitter det diskanter vid ytterbackspegels fästena har du HiFi 676. Saknas det galler där har du inga diskanter, vilket innebär standard högtalarsystem.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Ok, är det de ända som skiljer mot standard? Sitter det slutsteg trots standard högtalare?

BMW CS #07491
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Ok, är det de ända som skiljer mot standard? Sitter det slutsteg trots standard högtalare?

BMW CS #07491
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Trots att jag är en sann BMW entusiast måste jag hålla med om att ljudanläggningarna i BMW inte låter speciellt bra jämfört med konkurrenternas. Ljudkvaliten är nästan samma på min E28 med tidsenlig stereoanläggning med 4 högtalare + en liten förstärkare som är nästan lika gammal som bilen och E34 med stereo + 6 högtalare. Dvs inte mycket har hänt där mellan -85 -92...båda har orginal allting.

Min E38 har hifi 676 högtalare, det är väl (10-12 stycken om jag räknar med alla diskanterna också?) höga toner och klassisk musik låter faktiskt jäkligt bra och rent och klart även om man spelar mycket högt.

Men så fort jag försöker spela min favoritmusik som techno, house med mera går det åt helvete och jag får sänka ljudnivån till samtalsnivå för att distortionen från alla basljud ska försvinna men då varken hör eller känner man speciellt mycket bas tyvärr.

Men å andra sidan har jag precis som någon annan i tråden lärt mig att köra i tystnad med endast den väldämpade motorsången som musik. Går faktiskt att höra V12:an om man gasar över 3500 rpm och lyssnar noga. Det duger förvånnansvärt bra då ljudet är fantastiskt. Andra fabrikanter måste ha bättre stereo då däras bilar inte kan sjunga som BMW utan vässnas mest.

BMW 4 Life
Beolab: Vid standard högtalare finns det inget externt slutsteg utan alla högtalare drivs a Stereon (Business CD / Professional CD enheten).
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Ok, tack.. Tänkte lämna in bilen till Backes lr bilsportsgaragets ljudbyggare så får dom installera och ta på sig ansvaret för bra ljud samt dölja slutsteget.

BMW CS #07491
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
tsdi. håller med dig fullständigt !!!
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Har B&O i Audin, låter mycket sämre gemfört med min tidigare HiFI-PRO i 333:an. BWW har ju riktigt bra ljud i sina bilar nu för tiden om man betalar lite för det.

Standard Stereo är ju inget man kan räkna med. och man bör inte gnällla heller om man bara har det. Man får det man betalar för :) Och inget är väl tydligare än detta när det gäller just ljud.

Mvh
Kristian
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Det tycker inte jag, jag har professional system i min E91, har även haft i E90, i E46 hade jag Busniness och även den tyckte jag lät riktigt bra. Ni kanske inte kan med att ställa in ljudet rätt? :)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
HiFI-676 och standard stereo har samma artiklenummer på högtalarna i taket på en touring, dessa ska jagh byta ut idag mot nått bättre.
Däremot TOP-Hifi har "tyngre" högtalare om man kollar i reservdelslistan

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Hur många är det som förväxlar ljudkvalitet med mängden bas? Den stora bristen i BMWs stereor är den totala avsaknaden av djupare bas, och höjer man basen är det fel frekvens som höjs. Men övriga registret låter rätt OK även i business tycker jag, på en fin inspelning med tonkontrollerna i mitten ev något minus på bas för att undvika burkbasen. Utan basen blir totalen naturligtvis kass ändå så där måste det kompletteras (sen kan man byta övriga högtalare och montera slutsteg som steg 2). Tycker att väldigt många andra bilar har alldeles för mycket bas, helt på bekostnad av ljudkvaliteten i andra register. Där måste ju allt bytas för att kunna få ut nåt vettigt!
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Jag kan inte heller riktigt förstå kritiken.

Har H-K i caben och tycker det låter helt ok även med lite volym på. Nu är en cabbe inte den optimala ljudstudion på nåt sätt men nog fasen duger det.

I 745:an har jag professional med vad nu det kan tänkas innebära av antal högtalare och annat men nog låter det bra. Har vad jag vet inget hörselfel :-) så jag kan bara undra vilka krav man ställer på sin bilanläggning?

Självklart går det att få bättre än vad som erbjuds från BMWs egna hyllor men nu är väl inte bilen, oavsett märke, den optimala platsen att lyssna på musik.

Annars kan man ju som sagt stänga av och bara lyssna på motorn :-)

Hemma i stugan har man ju andra förutsättningar och möjligheter.

Niklas

Fransosen
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
+1 på det marin 849 skriver. Första problemet är frekvensinställningarna.
Prova tex att köra en extern ljudkälla med inbyggd EQ (tex en MP3-spelare/iPod), även Business låter lite bättre om man labbar med 80hz-området istället för 150-200hz-bandet som BMWs HU verkar justera.
Antagligen är detta gjort med avsikt för att inte överbelasta den klena inbyggda förstärkaren. Lägre frekvenser kräver mer effekt om man ej vill förstöra grejer.
I E46 med H/K saknas ingen lågbas i alla fall: Länk

Tonkontrollerna är mycket bredbandiga. Baskontrollen har svagt avtagande påverkan ända upp till kanske 1 kHz. Om det då fattas lite under 100 Hz och man försöker åtgärda det med tonkontrollen på HU så blir det för starkt över 100 Hz.

Min erfarenhet är att standardsystemen låter ganska illa. I t.ex. X1 med standardsystemet är det inte så kul att lyssna på musik. Med Alpine-uppgraderingen blev det ok.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Adelson > intressant mätning, vilket instrument är använt? Mic vid förarstolen? Musik eller rosa brus? Tonkroller raka? Är det E46 sedan?
Hade varit intressant att göra ett sådant svep på respektive OEM-anläggning.
Mikrofon 10 cm framför passagerarstolens nackskydd. E46 sedan. Bas 0 diskant +4. Jag skruvade upp diskanten bara för att det gav en rakare kurva. Så har jag inte i vanliga fall. Kurvan bör visst vara lutande mot höga frekvanser för att det ska upplevas neutralt i den bullriga miljö som en bilkupé är.

Tyvärr har jag ingen kalibrerad mikrofon, men den verkar inte ha några stora avvikelser, att döma av de mätningar jag har gjort. Möjligen beror en del av avrullningen i högsta diskanten på mikrofonen.
I övrigt har jag använt bärbar dator och ett gratisprogram som spelar upp ett sinussvep och mäter samtidigt. Eftersom jag inte har någon aux-ingång på E46an så brände jag svepet på en CD. Jag har mätt i en X1 också och där var det bara att koppla in sig på aux-ingången.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Vore intressant att skicka en "impuls" i kupen och mäta kupens dämpning och resonanser för olika frekvenser.
Intressant diskussion.

Hmm, man skulle kanske mäta lite när det blir varmare ute. Har ett gammalt Clio mätsystem (kalibrerat) som klarar bla impuls (step), MLS, RTA och Sinus.

mvh/ Anders
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Eftersom Huliganen levererar ett kraftfullare ljud än original spelaren så böts 25Watts högtalarna i taket ut med Hertz 5,25 från Netonnet igår kväll.
Resultatet blev ett mera fylligt ljud i hela kupén samt något högre bastryck.
Dessutom så jobbar originalsubben mera med Huliganen, den har jag nog aldrig hört tidigare , det rumlar rejält ovanför batteriet.
Dock kan man inte trycka på för fullt med Huliganen, då låter det inte bra, men det beror nog mera på Huliganen än högtalarna.
Men men med rätt grundljudnivåer för volyminställning på de olika spelarna i undermenyerna så funkar det kanonbra

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Kan bara hålla med om att ljudet i samtliga BMW är katastrofalt och icke värdigt. Inte ens E46 HK-system imponerar på mig. Verkligen uselt BMW!

Det värsta är att det kostar inte många kronor att få till ett hyggligt system i en bil eftersom brusnivån (andra ljud) är relativt hög. Tyvärr är man för lat för att fibbla med byte av högtalare och man vill inte byta ut huvudenheten förstås (ser inget bra ut).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.