AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
4.996

Är denna 850 -91 något att kolla vidare på?

Sida 1 av 2
Mx
42
Mxrush
E39 540IAT -98
Hej!

Någon som vet något om denna bilen? Har för mig att den varit till salu en längre tid! Tveksam mätarställning?

Något att kolla närmare på?

Mvh
Mx
42
Mxrush
E39 540IAT -98
Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Vet inget om bilen, men den ser fin ut.

AC-systemet verkar vara konverterat från R12 till R134a enligt bilden på ena stötdämpartornet: Länk

Mvh
Tveksam mätarställning? Du vet inte vad den rullat eftersom den är USAimport, enklast är att göra en carfax på den och se vad det säger. Det kan det nog vara värt, intressant bil om den är fin och rullat i en bra delstat typ California.

Stephan

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej!

Att köpa E31 kan vara en smärre överraskning om man inte gör en rejäl undersökning före( samt att det är inte lätt att veta vad man bör kolla efter.).

Bilen går som en dröm och har sköna linjer som få, likväl så attraheras en mängd människor av bilen men som inte vet vilket underhåll den kräver för att hållas fräsch.

Texten i annonsen är fåordig och s.k. samlarbilar brukar ha en utförlig annonstext samt tillhörande dokumentation för att verifiera bilens historik.

Det jag tycker mig kunna utläsa av bilderna är, bilden där vänster bakskärm och övre delen av hjulet syns. Kolla vid skärmkanten där den är vikt mot innerskärmen. Ytan där är väldigt ojämn och har flera olika "steg" i underlaget. Det är antagligen ojämnt lagt spackel som inte slipats ned till en jämn ytan utan det som varit viktigt är att lacken på skärmen ska bli bra (där det syns), (man får vad man betalar för när det gäller lackering bland annat).

Bilden där höger framdörr är öppen och passagerarsätet fram syns, låt blicken följa den gummilist som sitter i ovankant av sidokjolen till där den börjar emot bakersta delen av framskärmen, ej den gummilisten med kromade linjer som sluter an emot passagerarutrymmet.

Vid vinkeln där man ser en liten, liten bit kaross, där kan man ana lite brun-orange ovanpå det vita. Min egen bil har enbart bilens färg i den hörnan. Min gissning är att det är någon form av korrossion. Kan vara skit som sedan den kommit färg över, för att komma åt där bakom för en lackerare måste dörren demonteras och det är ett smärre h-vete att återmontera en dörr korrekt på en E31a. Sedan kan man även se i underkant, i framkant på passagerardörren, där kring dräneringshålet. Det är relativt skitigt. En entusiastbil har inte smuts där, den är renskrubbad med tandborste och avfettning i varje kaross-skarv runt hela bilen 2 gånger.

Det som är positivt är att bilen är konverterad till R134C, det är en kostnad på minst 10kkr.

Jag rekommenderar inte bilen om du vill ha det man kallar en entusiastbil. En sådan håller ett visst skick och betingar med säkerhet en annan prisnivå också.

USA-import är vad den är.

Lycka till i billetandet!

Asken

Mx
42
Mxrush
E39 540IAT -98
Tack för svaren! Nej någon entusiastbil letar jag inte efter, snarare en sommarglidare! Ska kolla närmare på det ni nämner! Tipsa gärna om någon annan bil! MVH Erik
Visa användare
133
Dressa
850i -91
jag har en trevlig 850-91.calypsoröd,csi vinge,svart inredning.18"med 235.bytta och genomgångna toppar samt ny kylare.enda kända felet är pixelfel i färddator.mycket nytt och bytt,bromsar,ac,kylare,trimchip,stor olje+filter service både motor och låda+bakaxel.

har ståt avställd i garage senaste 3 åren pga bristande intresse.tvekar hit och dit ibland på att sälja.

DRESSA
Mx
42
Mxrush
E39 540IAT -98
Hej Dressa!

Blider och miltal vore intressant? Pris?

Mvh
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Många gånger har jag sneglat på E31, men precis som Asken var inne på så måste man ha rätt förutsättningar som garageplats, pengar, pengar och pengar. Och så gäller det förstås att hitta rätt exemplar.

Förresten, varför har du (Asken) valt att behålla 91:an när du har en 95:a? Skiljer det så mycket eller är det bara separationsångest? Varför inte sälja båda och köpa en CSi ...
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Mixtus: När man väl suttit och kört en v12 då inser man helt plötsligt att det blir inte så mycket bättre än såhär helt enkelt. Hittar man bara ett exemplar som är väl omhändertaget blir inte ägandet så blodigt. Det är när man måste fixa det föregående ägare inte skött det blir dyrt. När man väl kommit i nivå är det bara smått underhåll som gäller. Varför behålla 91an när jag ahr en 95a. Ja, den ena har varit med mig sålänge och är nästan färdigrenoverad, det har varit rullande renovering i 5 år. Sen blir det entusiastbilsförs efter den blivit genomgången av en besiktningsman och då kostar den nästan inget i drift... 95an var så fin så den kunde jag inte låta bli. Helt genomgången. Har iofs inte kört den på 2 år av olika skäl men nu ska det besiktigas nästa v så är vagnparken i full dirft:)
Mvh
Asken
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Jag har en gammal bild på den röde och den är precis hur snygg som helst. Däremot tror jag inte att jag har sett den gröna på bild. Vad är det för färgkombo på den?

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Aha, svart nappa. Nu såg jag. Snyggt!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Mixtus: Bilder finns på mästerfotografens hemsida Länk under motor 2010 o 2008 v12 vore ngt för dig, det enda man har kvar när man gjort 3 5 och 7serien.
mvh
Asken

BMW. Från de bästa, till de bästa!
Visa användare
133
Dressa
850i -91
Länk länk till bilen,en bekant till mig hade den innan och han har lagt ut bilderna,,vingen fanns dock inte då...miltal,lite osäker men hade gått 14000 när han köpte den,18000 när jag köpte den,,runt 20-21000 nu skulle jag tro.,,då den är att ses som lite pyssel bil pga att den har stått så länge så är priset runt 35000kr.startade den härom veckan och det var ingen tvekan då :) ..eller byte på nåt annat skoj??kanske har lättare att släppa den då.ska köra ut den och ta lite bilder..kanske åker en sväng också :)

DRESSA
Visa användare
133
Dressa
850i -91
större och bredare fälgar nu än på bild..

DRESSA
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Ännu bättre: jag har gjort 1-, 3-, 5- och 7-serien!

Så, vilken säljer du? Den röde eller den gröne?

;))

Kikade på bilderna och det var en ren njutning. Båda färgerna är mycket snygga, var och en på sitt sätt.
Mx
42
Mxrush
E39 540IAT -98
Dressa: Hur är det med bulor, rost? interiör?

Det enda jag har att byta bort är en crosshoj jag har till salu. Skulle kunna lägga 5 mellan om bilen är i skapligt skick!

Annars kanske du kan vänta tills jag fått hojen såld.

Länk
Mx
42
Mxrush
E39 540IAT -98
Dressa: Bilen var belagd med körförbud enligt länsförsäkringar, vad beror detta på?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Mixtus: Har du även gjort Xserien? V12 is a gentlemans ride, the only way to ride:) Tror faktiskt inte du vågar köpa en av mina tolvor, då vill du bara köpa den andra med, behöver ingen CSi, har åkt sånt så det räcker:) Du har PM
Mvh
Asken
Visa användare
133
Dressa
850i -91
kan bero på att den är som jag skrev avställd sen 3 år tillbaka,

DRESSA
Mx
42
Mxrush
E39 540IAT -98
Gissade att så kunde vara fallet!

Kolla inlägget jag gjorde 20:49!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.