AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.440

Får ett Jävla tryck i kylsystemet och kokar..

Sida 1 av 2
r3
41
r3zz1
bmw 525i 1988
TJa har har bytt kamrem o topplocks packning o lite sånt, nu när jag startar upp bilen och ska lufta kylsystemet så gåre inte , har ställt mig i backar osv men utan bra resultat,

Jag har fyllt på med vätska i både luftnignshålet och satt fläkten på full värme osv.

bilen kokar inte på ett tag men kylarslangarna blir stenhårda och efter ett tag så rinner det ut från locket till kylaren, packningarna är hela.

varför blir det sånt tryck ? vad ska man kolla upp ?

har tagit ur termostaten redan. snabba svar tack .

När man väl får bilen och inte koka då blir det ett jävla tryck i slangarna ist. dom blir stenhårda och varma, om man då släpper ur luften så pyser det bara ur luft o knappt vätska. eller kommer det ur vätska med massa luft.
det ska ju komma ut ren vätska utan bubblor.

Blir toppen lätt skev eller spricker den lätt ? kan topplocks packningen gå sönder lätt vid byte ?
Visa användare
13
rtg
525i Touring -92
Vattenpumpen?? Jag hade nästan samma fenomen på min och det visade sig att skrovelhjulet i plast på vattenpumpen hade gått av!
r3
41
r3zz1
bmw 525i 1988
okej njaa tror inte det är det.. när jag köpte bilen kokade den också så jag plocka ner vatten, då jag fick höra att det kunde va pga det du säger ,men impellern är av stål/järn :P

Luftade den då och då funka den tills jag sköt två vipparmar och va tvungen att riva toppen o allt.
Visa användare
13
rtg
525i Touring -92
Ok, var bara en tanke ;-) Men annars tycker jag det låter som om det vore toppen, kanske ngn bättre vetande kan svara bättre på det! Inget kul alls när man har dessa problem på sina fina bilar ju :-(
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Blev toppen planad när topplockspackningen bytades? Är toppen skev så
åker packningen igen.

mvh stefan
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Hur står tempmätaren när den trycker ut vattnet?
Trycker den ut vattnet när du kör eller bara när du stannar och står på tomgång?
r3
41
r3zz1
bmw 525i 1988
Nej jag planade aldrig toppen bytte packning bara.
temmätaren står mellan kl 12-14 mellan mitt sträcket och snäppet till höger där i mellan . den trycker ut vätska både stillastående och vid tomgångskörning.
Tror det börjat läcka under expanstionskärlet nu :/ det droppar därifrån.

Bli ett jävla tryck iaf. ska pröva tömma motorn och kylarn helt och köra med vattenslang så det spolar runt vatten i motorn och sedan fylla igen o pröva.
funkar inte det får jag ta komp prov .

mer tips ? :D
th
95
the_keper
Bmw 520 e34 års 92
fyller du på vattnet på behållaren som sitter mot torped väggen eller fyller du på direkt i kylaren.

Igensatt kylare? Om du sätter handflatan i mitten på kylaren när motorn är varm; är det då kallt i mitten av kylaren är den igensatt och du har därför problem med genomströmningen.
r3
41
r3zz1
bmw 525i 1988
hmm okej :P jag har kärlet ihop med kylaren. fyller i luftningshålet och där maan ska fylla.

okej ska ta bort kylaren helt och spruta igenom vatten o se om det strömmar ut i alla hål.
th
95
the_keper
Bmw 520 e34 års 92
oki en sån luftar du vell inte i en backe det är vell luftskruven som siter bredvid locket.

Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Jag tror att krikas spår är det rätta. Toppen är inte tät.

Göran

FWD - Nej tack!
r3
41
r3zz1
bmw 525i 1988
okej får ta o göra ett komtest o se vad det visar. Vart sitter pluggen på motorn där man kan tömma all kylarvätska ?
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Är det inte enklare att kontrollera om det är avgaser i kylvattnet på en
bilverkstad, dom flesta verkstäder har sådan utrustning. Kan inte kosta
många kronor.

mvh stefan
r3
41
r3zz1
bmw 525i 1988
hmm okej, men om man tar komptest o det visar dåligt på en cylinder kan man inte då se om det är problemet ? eller är det bättre at kolla om det finns avgaser i kylarvätskan `?
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
En fråga varför planade du inte toppen om du ändå hade bort den? Imo rent idiotiskt att inte göra de kostar en kaffeslant typ...
r3
41
r3zz1
bmw 525i 1988
Kan någon säga mig vart man exakt släpper ut kylarvätskan på motorblocket ? skall tömma allt idag o börja om en sista gång , sen åka förbi en verkstad imorn i göra komptest och kolla om det finns avgaser i kylarvätskan.
r3
41
r3zz1
bmw 525i 1988
Jaa för jag har inte behövt plana någon topp förut.
va kostar det o plana ett topp då ? och vart i sthlm gör dom det ?
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
När en topplockspackning går sönder så är det i regel för att ytorna inte är
riktigt plana. Har själv aldrig bytat en packning utan att plana toppen.
Kostar omkring en tusenlapp att plana den, aluminium är känsligt för hög
värme .
r3
41
r3zz1
bmw 525i 1988
min topplockspackning gick aldrig sönder... jag var tvungen att ta bort toppen för att kunna ta ur vipparmsaxlarna. och då passade jag på att slänga i en ny packning.

och du säger att det kostar so lite fikabröd ? tss långt ifrån då :P 800 tar dom påbroms o toppservie lr va dom heter i segeltorp.

Eh vi får se hur det blir.
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Om den kokar innan tempmätaren är på rött kan det vara otätt kylsystem som hindrar att det blir övertryck (och höjer kokpunkten)
Om expansionskärlet inte är tätt kan det vara problemet, alternativt kass kylarlock.
Jag rev toppen på min gamla 528 av samma anledning när det i själva verket var otätt lock/kärl.
Mitt tips är alltså att kolla lock/kärl först.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.