|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
|
Kan man inte köra med odubbade på sommarn bör man inte ha körkort och absolut inte äga bil. Jag som TYVÄRR drabbades av krisen ekonomiskt så råd med nya sulor hade jag inte, så jag poppa ur dubben och kör med dem. Dom är snorhala när det regnat, så lite bredställ och däckskrik blir det med skit volvon. Men köra kan man och inte fan gnäller jag över simpla däck, lever än trotts jag "råkade" köra lite fort. |
|
| Det är nog ingen som påstått att det inte går att köra med dubbfritt. Problemet är vid paniksituationer och överraskningsmoment, det är då många olyckor sker och det är vid just denna situation som man vill ha så mycket väggrepp som möjligt. | |
|
Ismo : Det är inte svårt att hitta bättre begagnade sommardäck på blocket, med fälgar, bara gå ut på puben en gång mindre om året så har du fått dina avsevärt mycket säkrare däck. Sen förstår jag inte hur du visar tecken på att köra förståndsaktigt med dina odubbade vinterdäck när du ändå fortkör, ligger i bredställ och sladdar som en 18 åring med nytaget körkort. |
|
|
Bevis för att Ismo kan KÖRA bil, det är så det ligger till. Kan man så varför inte? Boldly goes where no BMW has gone before |
|
| Så länge inget oväntat händer kan jag troligen köra en bil från Ystad till Kiruna, utan fungerande bromsar... | |
|
Nu jämför du fel saker, dåliga däck och icke fungerande bromsar. Utan bromsar så lär du garanterat köra emot något, med dåliga däck ska det mycket till innan en olycka händer. Boldly goes where no BMW has gone before |
|
|
Med ditt resonemang kan man köra med sommardäck i full snöstorm också. Kan man så varför inte? "När ett bra sommardäck bromsar från 120 km/h på våt asfalt och snart står still passeras det av friktionsdäcket i 70 km/h." (citerat från fjärde inlägget i denna tråden) Personligen tycker jag skillnaden mellan att snart stå stilla och fortfarande rulla i 70 knyck vara rätt så stor. Speciellt om det är en stillastående kö som är hindret, vilket inte är helt ovanligt, speciellt inte vid kraftiga regnoväder där däcken presterar som värst. Tror nog det blir en rätt så kraftig olycka om man drämmer in i ett gäng stillastående bilar i 70 knyck. |
|
|
DavidT86, om du ligger i 100 istället för 120 i ditt exempel så står du still med friktionsdäcket också. Alltså, anpassa farten efter förutsättningarna. Visst skulle man kunna köra hyffsat säkert utan bromsar också... i 10km/h. |
|
|
BjörnB : "När ett vinterdäck ställdes mot ett sommardäck i ett bromstest susade bilen med vinterdäck förbi i 50 km i timmen medan bilen med sommardäck stannat helt. Båda bilarna kördes i 80 kilometer i timmen innan inbromsningen." Länk Tror inte det räcker med att gå ner till 100... "Men det är inte bara en säkerhetsrisk att köra med vinterdäck sommartid. Det sliter även på däcken vilket innebär en större kostnad för bilägaren." Dyrare och osäkrare, men jag är inte förvånad, tvivlar på att det är kostnadsfrågan som är problemet, snarare lathet och brist på ork att byta däcken. |
|
| Och hur tänker dom som åker med dubbade vinterdäck mitt i sommaren? Jag har en bil utan tak på sommaren vilket gör att man direkt hör dubbdäck - på väg till jobbet förbi Tensta/Rinkeby är det ett gäng idioter varje gång man passerar... | |
|
Kom åkande en varm sommardag i juni i min golf rullande in på macken vid lindhagensplan, länsman stod med ett helt fotbollslag, tur att jag just byggt biljud i hatthyllan. Men det var en jäkla massa år sen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.