|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Jag slutar aldrig att förvånas över alla bilar man ser i trafiken som rullar med odubbade vinterdäck. Däcktester har visat att dessa kan vara rent livsfarliga en varm sommardag då gummit mjuknar. Fattar inte folk att det inte existerar däck som fungerar att använda året runt i vårt nordiska klimat? Har man inte råd att köpa riktiga sommardäck bör man inte ha bil överhuvudtaget. Synpunkter på det? :) /Masten | |
|
Rent slarv/okunskap/skiter i vilket, i de flesta av fallen. Boldly goes where no BMW has gone before |
|
|
Har du egen erfarenhet av detta Masten? Tycket inte varma sommardagar är problemet.. Då man märker det är när det är blött ute. Åker med det på 523:an. Men fortfarande mindre hala än kalla Federal SS-595:or på M5an när det är torrt, o när de e blött ska vi inte ens tala om ;) |
|
|
Håller med om att det är konstigt...men det värsta är väl att lastbilar/bussar kör med sånt skit hela året...och det fullt lagligt!!! Där kan man snacka om livsfarliga fordon emellanåt...sommardäck mitt i smällkalla vintern....hmmmm Frasse |
|
|
Vinterdäck på sommaren jämfört med sommardäck ger väl ungefär samma negativa resultat som friktionsdäck jämfört med dubbdäck på blankis. Och konstigt nog så kör en del människor ändå med friktionsdäck på glansis. Så vi människor är ibland litet ologiska och konstiga. Själv skulle jag ogärna åka på friktionsdäck på vintern men kör alltid "slut" på mina gamla vinterdäck på sommaren. Jag antar att jag ursäktar mitt beteende med samma uridiotiska argument som dom som väljer friktionsdäck på vintern gör. "Jag anpassar min hastighet efter trafiken, väglaget och dom däck jag har" Tänk om alla resonerade så och dessutom lyckades leva upp till det. Då skulle det aldrig inträffa en enda trafikolycka. Per L |
|
|
Jag kör med friktionsdäck emellanåt på sommaren. Jag tycker det är sjukt underhållande att köra med friktionsdäck på M5an iallafall! Släpper mjukt kontrollerat och sparar kraftöverföringen!:) Mvh. Richard |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Å hur tänker dom som kör med dubbade däck på sommaren, man slutas aldrig förvånas, har nog hört en handfull i Örebro under sommaren. Gissar att många kör slut på sina halvdåliga odubbade däck för att köpa nya till hösten och spar några kronor på sommardäcken. Men särskild förnuftigt är det ju inte säkerhetsmässigt, stoppsträcken brukar ju bli längre och det är ju aldrig bra. deejaywasp: Federal SS-595 hade jag på min 60hkr Seat de funkade utmärkt i alla väglag tom vid - grader med frost. (185/55/14) De enda billiga asiatisk däck som jag rekomenderat och varit helnöjd med av de jag provat. Fast på en högprestanda bil kanske de inte gör hemma, men för normalbilisten funkar dom säkert utmärkt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Odubbade vinterdäck, det finns väl även "året-runt-däck" som är mer blandade för att vara lika usla både på vintern och sommaren. Ett riktigt odubbat vinterdäck är ju bara dåligt på sommaren, så att säga. |
|
|
Hasso: SS-595 är jag otroligt nöjd med o de funkar bra även på M5:an bara de får upp lite temp. Kommer verkligen köpa dessa igen och rekommenderar dom alltid till vänner o bekanta. |
|
|
Att köra dubbat på sommaren är förstås väl utmanade. Dubben är ju lätta att ta bort om man vill köra med "dubbdäck" på sommaren. Fast bra är det förstås inte i alla fall. Sedan är det skillnad på däck och däck också. Till min 3.0S köpte jag en gång "märkesdäck" (Bridgestone) som å torr asfalt faktiskt hade ännu sämre fäste än urdubbade vinterdäck. Per L |
|
|
Per L - Varför skulle det vara idiotiskt att köra med friktionsdäck på vintern? Jag har aldrig haft dubbdäck (jo, en kort period, innan de blev stulna, räknas knappt), och har aldrig råkat ut för något och ändå så är jag yrkeschaffis på fritiden (he he). Ska tillägga att efter att jag blev av med dubbdäcken så körde jag resten av den vintern på sommardäcken. Otroligt korkat och omdömeslöst, ta mig ut och skjut mig-dumt. Men som ung förare så tänker man sällan i längre banor. Jag gör aldrig om det! Boldly goes where no BMW has gone before |
|
Njuren |
Min synpunkt blir väl att jag är överraskad av AMS test - det lät inte bra, får tänka om på andra bilen som har friktion. Lika viktigt faktisk som att hålla gällande hastighetsbegränsning. |
| Att ha bra däck som är anpassade för aktuell årstid anser jag är mycket viktigare än att hålla hastighetbegränsningen. | |
|
Min egna åsikt är hastighetsbegränsningarna i Sverige är alldeles för lågt ställda. En av de lägsta i Europa, samtidigt som vägarna är faktiskt helt OK, svenska motorvägar tål faktiskt betydligt mer än 110/120 km/h. Det måste ligga något annat bakom, inte är det pga säkerheten. Boldly goes where no BMW has gone before |
|
| Visst har vi många fina vägar, men vi har alldeles för många som inte vet vad backspeglar, blinkers och lagom avstånd är, även på motorvägar! | |
|
I Sverige innebär begreppet "köra försiktigt" detsamma som att slaviskt följa rådande hastighetsbegränsning. Så länge man inte överträder hastighetsbgränsingen är det således acceptabelt att köra med slitna friktionshjul under sommaren, skriva sms/mail i bilen och äta frukost. Någon skrev ovan "Jag anpassar min hastighet efter trafiken, väglaget och dom däck jag har Tänk om alla resonerade så och dessutom lyckades leva upp till det. Då skulle det aldrig inträffa en enda trafikolycka." Bra, se då till att parkera din bil för gott under sommarhalvåret så du inte fläskar in i bakändan i 50km/h när vi andra står stilla. |
|
|
När jag köpte min nuvarande bil (325i e90), satt det 16" & 205mm breda friktionsdäck på. Grymt dåligt fäste på blöt asfalt, men på torr funkar det skapligt. Ganska underhållande faktiskt. Bilen känns övermotoriserad med dom på. Den gula triangelt blink till titt som tät :-) Nu sitter det riktigt feta sommardäck på (275/30-19" bak;). Bilen ligger som klistrad på vägen, men upplevs också som betydligt klenare/slöare nu :( //MArin |
|
|
kör själv med ojämt slitna däck runt om för jag inte kollade upp vilket däcktryck jag hade i tid. likförb*nnat har jag mycket bättre fäste än många andra bilar jag kört i sommar, blöt som torr asfalt. sjuk skillnad på märke och mönster? här är mina däckmönster, mitten är nästan slät då utsidan har 4 mm kvar. Länk får inte planing i första taget heller då man provat sig fram mer och mer. hade 2 av mina sommardäck (då nya) fram i vintras 3 mil för jag fick punktering. gick nästan inte att köra. hade 30-40 för att hålla mig på vägen. kunde lätt köra 90-100 på 70 väg utan minsta tillstymmelse av sladd med vinterdäcken. BMW ownz |
|
|
Kan vi inte en gång för alla döda myten om att det finns "året-runt-däck" ? Jag har aldrig sett andra typer av däck än: - Sommardäck - Odubbade vinterdäck - Dubbade vinterdäck Däremot finns det ju otroligt varierande kvalitet och väggrepp inom varje kategori men några "året-runt-däck" har då jag aldrig jag sett i varken annonser, tester eller andra medier. |
|
|
Men vad är det då som felaktigt kallas för året-runt-däck? Eftersom de är så ENORMT mycket uslare än ett "vanligt" (?) friktionsdäck. Eller är det bara helt enkelt billiga skitdäck för sydeuropeisk vinter kanske. |
|
fredde 7 |
vilka däckspoliser det fanns här då... förstår inte hur det kan vara fel att anpassa hastighet efter omständigheterna? Med sveriges hastighetsbestämmelser spelar det ingen roll vad man kör med. På en bruksbil som man skiter i vill man lägga så lite tid o pengar som möjligt på, och kör man inte flera tusen mil om året tycker jag året runt är oslagbart. Kan dock inte förstå folk med "premeum" bilar som gör det, förstår heller inte de som kör på de mindre kända märken på dessa bilar. kristoffer L: Kanske bäst du parkerar den urtrötta 320d så du inte får wiplash när ngn riktig bil slinter på pellen och de breda sommardäcken greppar i asfalten |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.