|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
Skulle nog aldrig kompromissa när det gäller däck för vinter respektive sommar. Man utsätter sig själv för fara men framför allt din medtrafikanter. Försök åtminstone att få tag på bra beg för årstiden/om inte pengarna finns. Finns ingen ursäkt för dom som har vinterbil och åker på allrounddäck/sommardäck/dåliga vinterdäck. KÖP BUSSKORT ISTÄLLET. |
|
| fredde 7: När du uttrycker dig på det sättet, inser du att du även inkluderar dig själv? För ser man till att din M5 är 10 år gammal, påstår du ju att även du tillhör den skaran... | |
fredde 7 |
chris87: ironi min vän...jag köper garanterat inte en ny bmw. Kör glatt vidare i min diesel xantia med toyo dubbfritt året om och byter dem när slitagevarnaren säger det. För att stå ut med tristessen med xantian tar jag vid bra väder ut den 10 år gamla e39 på en tur. Trots att jag inte vare sig åker mycket eller vid svåra förhållanden så försöker jag hålla bilen i ett bra skick utan kompromisser, inga året runt här. Eftersom jag som säkert de flesta andra har en begränsad ekonomi måste man prioretera. Xantian har inte fått lika mycket kärlek i form av omvårdnad. Jag har aldrig skrivit att mitt däcksval på xantian är det optimala, jag frågasätter bara om det är så idiotiskt och oansvarigt som vissa forumnötare i denna tråd vill ha gällande. Jag vill påstå att det handlar om att ni vill diskutera allt i absurdum och vägrar inse att ni är begränsade i ert resonemang. kan vi inte diskutera liknande saker här kommer en lista på vad ni kan sätta en lägstanivå på +takräcke +styling +vindrutetorkare +ruta +spolarvätska +glykol(använda på sommaren eller skippa med hänsyn til mc) +skor vid bilkörning +solglasögon vid bilkörning +ac krav eller valfritt +bilkörning vid lättare sjukdom(förkylning, magont, huvudvärk) ................................................. |
|
fredde 7 : Det finns sommardäck och vinterdäck, så enkelt är det. Sen att det är lagligt att köra med vinterdäck på sommaren ändrar inte på faktumet att det är vinterdäck. Jag har kollat runt på de flesta däcktillverkarnas hemsidor och alla sorterar in sina däck i två kategorier, sommardäck och vinterdäck. Du är välkommen att leta upp en tillverkare som har en tredje kategori, året-runt-däck. Men jag har redan kollat upp Continental, Pirelli, Goodyear och Michelin. Förvånar mig inte om det kommer bli olagligt att köra med vinterdäck på sommaren, eftersom folk som vanligt är för dumma för sin egen och andras säkerhet. Kan inte bli många kronor billigare att inte ha sommardäck, med tanke på alla andra kostnader i ett bilägande blir det en försumbar skillnad. |
|
|
En del som börjar få dåliga vinterdäck (dubbfria) under senvintern passar på att köra slut dem på våren/försommaren och sedan kan skaffa nya vinterdäck till våren. Så länge de anpassar körstilen så skulle jag absolut inte idiotförklara dem. Har själv aldrig haft något annat än rätt däck för årstiden på mina bilar men tycker det är trångsynt att mer eller mindre idiotförklara dem som resonerar annorlunda. Men min släpvagn beställde jag med dubbfria vinterdäck och körde med dem året runt, hemska tanke. Smidigt att inte behöva byta och förvara extrahjul i garaget. (Vet att det är olagligt att köra med olika däcktyp på bil och släp) Tallviking, åker du själv säkraste bilen på marknaden? Skodd med marknadens bästa däck? Antar att du byter innan de ens är halvslitna? För jag antar att du värderar din säkerhet högre än pengar? |
|
|
BjörnB : Att köra runt med däck på släpet som ger avsevärt mycket sämre grepp vid dåligt väglag på sommaren kan mycket väl orsaka att hela ekipaget viker ihop sig och orsakar en allvarlig olycka när det far fram över hela vägbanan. Allt för att spara småsummor och på sin höjd av en timme om året. Men visst, när alla bromsbeläggen måste bytas så bytar jag bara där fram, varför byta där bak? Bara jobbigt och kostar mer, är ju ändå fram det mesta av bromsandet sker. Handbromsen behöver man ju fixa till heller, bara lägga i växeln när man parkerar. Byta glaset i höger backspegel när de gått sönder? Varför det, vänster funkar ju fint, hur ofta kollar man i höger spegel liksom. Lampan gick i höger halvljus, skitsamma jag har ju ett till. En spik i höger däck där bak, vafan har ju 3 däck till. Jag anpassar ju min fart därefter och kör så lugnt... Eller? |
|
|
Den här diskussionen är synnerligen intressant att följa. Visst, man kan inte gardera sig genom att alltid ha nya däck, alltid säkrast och nyast bil osv. Men man kan väl ändå se till att bilen man äger är så trafiksäker som möjligt inom rimlighetens gränser. Det är en omöjlighet att gardera sig mot alla faror, det gäller inte bara bil och trafik. Jag har kört på kassa däck på bilar jag ägt tidigare och även lånade bilar. Det är inget jag vill göra i fortsättningen, och jag vill heller inte att min sambo som dagligen kör till sitt arbete kör omkring i tät trafik med kassa däck. Ser man till vår Audi så saknar den antisladd men har i alla fall ABS. En tanke som nämnts ett antal gånger i tråden är att om man har en ny fräsch bil så borde man kunna ha bra däck (har man råd med ny bil har man råd med däck så att säga) men samtidigt så kan man också tänka att en ny bil har bättre förutsättningar än en gammal bil att klara sig undan kristiska situationer med hjälp av antispinn, panikbromsassistans osv. En gammal bil som kanske inte ens har abs kan det ju vara ännu större anledning till att ha ok däck på.... Visst, det blir en mer kostnad vid däckbyten, men det kan ju löna sig i längden....Med detta menar jag inte att en ny bil ger argument för att ha billigare däck, utan ovanstående är bara tankar från min sida, som också kör i en gammal bil och en relativt gammal bil ;) Mvh Martin |
|
|
Visst David, greppet blir sämre, jag vet det och släpet kan tappa greppet. Men det är inte glashalt ens vid blött väglag en varm sommardag. Har provocerat ganska hårt i rondeller men inget dramatiskt händer. Hur gör du själv om det blir en varm vinterdag i mars/april innan du hunnit byta till sommardäck? Får bilen stå då, eller byter du omgående? Det tar ju bara en timme. Jag vill ha bra däck på en dyr och fin bil. Jag vill inte tappa komfort och vill kunna köra snabbt och hårt med bibehållen säkerhet och goda marginaler. Ligger ofta en bit över tillåten fartgräns när det tillåts. På min gamla bil Audi 100 som är värd enstaka tusenlappar skulle jag ALDRIG köpa däck för 12.000-15.000:- som bra nya sommar och vinterdäck kostar. Bilen går några hundra mil om året 90% inom stadsgränsen. Skulle uppskatta att jag i snitt kör 15-20 km/h långsammare än med BMW:n. På vinter är säkert skillnaden större. |
|
|
BjörnB : Jag gör skillnad på att aktivt välja att inte köra med sommardäck på sommaren, och råka köra ett par veckor utan sommardäck för att man inte hunnit byta. Och visst, har man en skrotbil som man bara kör ibland är det inte hela världen. Men det finns ju de som drar runt 1500+ mil om året på friktionsdäck och tycker det är helt okej... Dessa gör ju heller ingen större ekonomisk förlust på att köpa sommardäck, vinterdäcken slits ju snabbare i värmen så det är möjligt att man tom sparar pengar på det. Sen tror jag att billiga sommar och vinterdäck är bättre än en uppsättning dyra friktionsdäck på sommaren. |
|
|
Ganska märkligt det här....vid middagstid gick jag och en kollega på lunchrasten efter att ha diskuterat denna tråd och kollade däck i centrala Malmö....närmare 150 bilar kollade vi på...nästan 60 av dom hade "allround-däck", 48 av dom var ganska/mycket slitna, 2 med dubbar!!!...resten var bra sommardäck med bra mönsterdjup. Så de flesta i denna lilla undersökning var ju "idioter"...hahahaha BMW-ägare till nyare bilar hade bra däck men ju äldre bilar ju sämre däck men fetare fälgar!!! Frasse |
|
| Hemskt resultat från en intressant undersökning! | |
|
Björnb: Jag förstår att du inte vill lägga ner en massa pengar när du bara kör några hundra mil. Självklart. Men ser man kostnaden för däcken till vår Audi så kostande Continental-däcken 4000 monterat och klart på däckteam i Uppsala. Vinterdäcken kosta 3600 monterat och klart, kommer inte ihåg vad firman heter, men den ligger i Norrköping. Det är mkt pengar men det är inte alls i närheten av de summor du nämner och jag tycker inte det är billiga skit däck heller. Mvh Martin |
|
|
Milkostnaden blir ju dessutom inte ett dugg högre om man byter sommar/vinterdäck. Kanske mindre tack vare att vinterdäcken slits onormalt fort på sommaren. Men det är klart. Köper man en bil för 8000 spänn, kör 200 mil om året, då skulle inte jag köpa däck för 8000 till den! |
|
|
Efter att ha läst igenom tråden har jag fortfarande inte riktigt klart för mig vad ett allrounddäck eller året runt däck är, men jag antar att det är dubbfria VINTERdäck, friktionsdäck som man menar? Var väl nån tidigare i tråden som var inne på det iallafall. Frassemannen som har sett 60 bilar med allrounddäck på lunchen kanske kan förklara mer? |
|
| GE : Ja, när någon säger året runt däck syftar denna på vinterdäck utan dubbar. För det är vad det är, vinterdäck :) Folk kanske gillar inbilla sig själva att däcken är bättre än dem egentligen är. | |
|
"Allround-däcken" jag menade var typ, M & S, Ice & Snow, Radial Winter, regummerade med lite grövre mönster osv.... Frasse |
|
|
För vår del kör vi ca 2000 mil/år med audin ock kommer kanske köra ca 1500 mil/år med BMW:n. Så för vår del är det ju mer motiverat att lägga lite pengar på däck jämfört med björn och sin Audi i och med att vi använder den så mkt mer. Sen är ju frågan när man inte behöver en bil. Att bara köra ett par hundra mil med en bruksbil kan om möjligheten finns motivera alternativ som kollektivtrafik och kanske hyra en bil de tillfällen som bil verkligen är ett måste. Mvh Martin |
|
| Frassemannen : Alltså vinterdäck utan dubbar(friktionsdäck)? | |
|
"Att bara köra ett par hundra mil med en bruksbil kan om möjligheten finns motivera alternativ som kollektivtrafik och kanske hyra en bil de tillfällen som bil verkligen är ett måste. " Lite O.T. men den typ av körning min Audi utsätts för funkar inte med hyrbil eller kollektivtrafik. Den drar släp till enduro/crossbana, den skjutsar skitiga ungar till stallet, den packas full med byggmaterial. Bilen kostar mig några få tusenlappar om året i ägandekostnad och de pengarna sparar jag snabbt i form av att BMW:n och vår andra nyare Audi hålls fräschare. "Sen tror jag att billiga sommar och vinterdäck är bättre än en uppsättning dyra friktionsdäck på sommaren. " Tror jag också. Och detta tillämpar jag själv på skrotbilen. Men jag ville bara peka på att det finns de som kör slut på de sista millimetrarna på våren och sedan kan köpa nya fräscha, säkra friktionsdäck till vintern, detta blir billigare än att kasta friktionsdäck med runt 3mm kvar. Vet man däckens egenskaper och anpassar körningen ser jag inga problem med det. Själv kör jag alltid dubbdäck på vintern så själv tillämpar jag inte denna metod på någon av mina bilar. Dubbfria vinterdäck och allround däck som tyskarna ofta använder är väl inte samma sak? |
|
|
Kan kanske vare lite OT, men ang testet som man refererar till (AMS?) så är GoodYear Vector inte ett godkänt vinterdäck i sverige |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.