|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
Jag fattar fortfarande inte detta.. Bara namnet på däcket säger vilken årstid det är gjort för. Den dag ni som kör på dubbfritt sommartid krockar med framförvarande fordon vid en paniksituation, då har ni ingen rätt att klaga och i mina ögon borde ni bli vållande till olyckan. |
|
|
"Goodyear Eagle Vector är ett av de två testade åretruntdäcken och totalt klarar det sig faktiskt bra. Lite överraskande har det bästa bromsförmågan på snö av alla de 14 testade däcken. Resultaten på vått och torrt är mycket bra och däcket är tystast i testet. Däremot är det oroväckande att greppet på snö är uselt, klart sämst av alla." Detta är saxat ur automotorsport....den kom på 5:e plats av 14 testade varav 12 var riktiga vinterdäck. Testet gällde H-däck....och så jävla kass var det ju inte, eller? Frasse |
|
|
Vad som glöms bort i vanlig ordning är: Vi är ett litet land med en liten mängd bilister, i ett lite speciellt nordiskt klimat med rätt stränga vintrar, men även varma somrar, som den som just passerat t.ex. Ändå vill vi tro att t.ex världens ledande däckstillverkare har just oss i fokus när de tar fram sina produkter. I de "stora" billänderna, Tyskland, England, Spanien, Frankrike t.ex för att nämna några inom EU, har man ett betydligt jämnare klimat, med mindre årsvariation på t.ex temperaturen. För ett året-runt däck innebär dessa länder helt och totalt andra förutsättningar än för oss i Norden. Ändå köper vi året-runt däck som om de vore som gjorda för oss i Norden...) FP |
|
|
Tack och lov verkar det vara åtminstone en person i tråden som har huvudet på skaft (dvs Chris87). Skrämmande är bara förnamnet hur vissa resonerar. fredde 7: Att du har en uppfattning av verkligheten och jag en annan ser jag enbart som ett sundhetstecken från min sida. Din syn på trafiksäkerhet har du ju tidigare delat med dig i en tråd där du själv skryter om att demonstrativt busköra i villaområden för att markera betydelselösheten av farthinder som satts upp där. Av din retorik att döma borde du kanske stanna på moppen ett par åt till? ;-) |
|
|
BjörnB: Du läste nog inte vad jag skrev. Skulle aldrig köpa dåliga däck. Enda problemet är om man köper en bil med dåliga däck på då de måste bytas ut. |
|
fredde 7 |
kristoffer_l:det var ju synd att det blev du som stannade på "moppen.(320);) Frågan är väl inte vilka däck som är bäst, det vet nog alla att specifika däck beroende på årstid vinner övver allround, frågan är om det är så farligt som vissa mytomaner i denna tråd förespråkar. Folke: förr i tiden bytte man mellan olika oljor, olika termostater också...utvecklingen går sakta framåt. |
|
Precis, det är därför man även byter däck. Sen om vi slipper detta längre fram står skrivet i stjärnorna. Men idag, med dagens gummimaterial och den nivå som däcken ligger på just nu så är s.k. årent-runt däck en rejäl kompromiss, i synnerhet i Norden. FP |
|
|
Falsterbo - det du skrev var aningen arrogant, faktiskt. Bli inte politiker, är du snäll! :=) Boldly goes where no BMW has gone before |
|
|
Chris87 "Den dag ni som kör på dubbfritt sommartid krockar med framförvarande fordon vid en paniksituation, då har ni ingen rätt att klaga och i mina ögon borde ni bli vållande till olyckan. " Kör du in i baken på framförvarande bil blir du vållande oavsett däck. Du har inte anpassat hastighet/avstånd till omständigheterna. Men jag skulle aldrig köra med allround däck eller dubbfriavinterdäck sommartid på min BMW 120i. Håller absolut med om att de inte på nåt sätt är optimala. Men om det satt dubbfria vinterdäck på min gamla Audi från -92 som går några 100 mil om året (till crossbanan och stallet) skulle jag mycket väl kunna tänka mig att köra slut dem på sommaren. Den bilen körs sällan över 90 och med goda marginaler av flera skäl. Menar att det inom rimliga gränser inte finns några farliga däck bara farliga körsstilar. Men tex slitna sommadäck på vinterväg kan vara svårt att hitta en säker körstil till. Men visst skulle man vilja köpa nya sommar och vinterdäck av värsta sort varje säsong. |
|
|
Frassemannen: Det test du hänvisar till är gjort i vinterväglag och kalla temperaturer. Dock en på is Det vi diskuterar i den här tråden gäller lämpligheten att åka med "åretruntdäck" eller odubbade vinterdäck sommartid Här är en annan saxning ur SAMMA test som du saxade ur: "Förutom tolv riktiga vinterdäck innefattar testet två åretruntdäck. Som namnet avslöjar ska dessa alltså gå att använda året runt vilket kanske låter lockande men i praktiken inte är särskilt lyckat. Däck är alltid fråga om en kompromiss mellan olika egenskaper och ett däck som kompromissar med både sommar- och vinteregenskaperna är generellt förkastligt" Mer intressant som pekar på hur kass "åretruntdäck" är och de kontiinental-däck som säljs i norden är finns att läsa i samma test om du missat detta Testen finns på Länk |
|
|
Jo Tallviking...jag har läst hela testet och påstår inte alls att "åretrunt-däck" är det optimala men vissa renodlade vinterdäck, med eller utan dubb, är inte alltid det bästa heller. Jag fick uppfattningen att man mer eller mindre var idiot/livsfarlig/omdömeslös om man körde med "åretrunt-däck" hela året....men så länge det är lagligt så är det ju ok enligt mig. Och oavsett vilket så är de bästa åretruntarna faktiskt bättre än de sämsta vinter respektive sommardäcken. Många kör faktiskt på betydligt sämre sulor...då menar jag slitna eller gamla däck...och det är otroligt mycket farligare. Frasse |
|
|
BjörnB: Du har helt rätt, men när det är blött och varmt ute åker dubbfria däck kana vid en riktigt hård inbromsning och då hjälper det inte om man håller 3-4 sekunders avstånd till framförvarande. Desto snabbare det går ju värre blir det och detta går tyvärr inte att ändra på. Brukar inte bilar på halkkörnings anläggningar (trafikövningsplatser) ha dubbfria vinterdäck? Har för mig det satt sådana på när jag gjorde halkkörning. Där håller man några millimetrar vatten på körbanorna och halt vid inbromsning var nog det minsta man kan säga. Att lagen säger en sak innebär inte att det är förnuftigt. |
|
|
"då hjälper det inte om man håller 3-4 sekunders avstånd till framförvarande" Då håller man 5 sekunders lucka precis som man kan behöva göra med dåliga sommardäck extrema tillfällen. |
|
|
Ett "året-runt-däck" man kör med på sommaren sliter hårt på de kanter i mönstret som behöver vara skarpa när väl vinter och snö kommer vilket är ytterligare ett argument att inte köra året runt på odubbade vinterdäck Är det någon som någonstans läst om "året-runt-däck" är bättre eller sämre än olika sommardäck på sommarväglag och temperaturer ? Verkar så med tanke på hur ni resonerar så sådana tester vore mycket intressanta att få länkar till |
|
|
Här är vad t.ex Däckia skriver på sin hemsida: Allrounddäck Visst hade det varit smidigt att köra på samma däck året runt och byta dem först när de blivit nedslitna? Allrounddäck eller året-runt-däck benämns normalt däck som ska fungera året runt. I praktiken finns det inga bra funktionella allrounddäck för vårt nordiska klimat. Friktionsdäck eller dubbfria däck som har tillräckliga egenskaper för att bli godkända som vinterdäck är inte säkra på sommarväglag. De har ett annat mönster och fungerar dåligt mot vattenplaning. De får också längre bromssträcka på både vått och torrt underlag jämför med traditionella sommardäck. Däcken har dessutom en mjukare gummiblandning vilket gör att de slits mycket fortare i sommarvärmen. För din säkerhet rekommenderar vi att du använder godkända vinterdäck när det råder vinterväglag och byter till sommardäck enligt |
|
| Det här borde det egentligen vara en folkomröstning om . | |
| Ja, och om "allrounddäcken" blir utsedda att ersätta sommar/vinterdäck sänker vi hastigheten till 60 på 90-väg och 75 på 110. Detta kan vara bra att tala om innan omröstningen sker. | |
|
När vi köpte vår BMW i månadsskiftet maj/juni satt vinterdäcken fortfarande på. Nokian hakkapelitta R på org alufälg. Anledningen var att säljaren inte använt bilen sedan dec ungefär. Visst var det lite roligt att känna bakändan på bilen bryta ut i mindre sladdar eller hur man nu ska beskriva det hela. Men simmigare känsla får man leta efter. Ca en månad efter köpet fick vi sommardäcken. Dunlop SP sport 9090 235/45/17. Vilken skillnad. Nu kunde man köra på motorvägen ut att slingra fram :) På vår andra bil, en A6 från -95 värd kanske 15000 köpte jag nya sommardäck. Continental premium contact tror jag de hette. Ett av de dyraste däcken handlaren hade, men det skiter jag i trots att bilen är såpass gammal. Till vintern köpte jag nya dubbdäck, Yokohama av något slag. Var lite misstänksam till dessa men måste säga att de kändes riktigt bra. Min åsikt: köp däck anpassade till årstiden. Mvh Martin |
|
|
Helt rätt Köp däck efter hur du värderar livet. Inte hur du värderar bilen. |
|
fredde 7 |
tycker alla är dumma i huvudet som inte alltid har en splitter ny bil anpassad efter dagens omständigheter. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.