|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
Jag har åkt med folk som har haft riktigt usla däck och att "anpassa hastigheten" i en del fall skulle innebära 40km/h på 90-väg för att få samma bromssträcka som med ett bra däck, och jag är rätt säker på att så mycket anpassar man inte hastigheten så att man kompenserar för ett uselt och trafikfarligt skitdäck. Det har hänt att det har varit riktigt snorhalt och livsfarligt ute (vintertid alltså) och knappt gått att köra, men så byter man till en bil med riktiga vinterdäck och helt plötsligt är det inte halt längre. Så stora skillnader är det ingen som anpassar hastigheten till. Nu är såklart inte alla däck så dåliga, men det finns. Därför förstår jag inte resonemanget "jag har en billig skitbil - alltså skall jag också ha billiga skitdäck som kan vara livsfarliga". Hellre "jag köper en prisvärd bil så att jag har råd med vettiga däck!". |
|
fredde 7 |
marin849:allt är relativt. Var vill du dra gränserna? Är det livsfarligt att köra "året runt däck" som har lite sämre egenskaper än ett däck anpassat för årstiden? Är det då lnte sannolikt att en e39 525 har likvärdigt mycket sämre prestanda(väghållning, broms,manöverbarhet) än e39 M5...samt m5 gentemot GT3 o.s.v? Skall alla ha en bugatti veyron, eller är det den bilen du har som ska vara lägstanivån? Självfallet ska man försöka ha så bra däck man tycker sig ha råd med, men alla prioreterar olika. Jag kör tex en xantia med "året runt" kör ca 1500mil/år åker kanske 3000 mil med dem. slipper lägga om, har lite bättre däck än mina medtrafikanter när första halkiga dagarna kommer...för som bekant vill ju vardagssvensson åka runt med sina kantstötta alu 16 så länge som möjligt. Ända nackdelen är väl lite mer vägljud, har inte märkt ngr drastiska försämrade vägegenskaper |
|
De däck som av många kallas "året-runt-däck" men ALDRIG säljs av några affärer som detta är helt enkelt "odubbade vinterdäck" Att dessutom välja en dålig skitvariant av "odubbade vinterdäck" och köra dom varma sommardagar kan bara bero på två saker enligt mig - En enorm och mycket farlig okunskap om däcken man åker på - En fruktansvärd nivå av nonchalans mot sin egen och andra säkerhet Trodde självbevarelsedriften var det sista som lämnade människan men det är tydligen latheten och snålheten verkar det som om man läser inläggen i den här tråden. |
|
|
Fredde: De däck jag referar till och som jag åkt med har varit så usla att de är direkt farliga. Så dåliga däck är förmodligen svårt att få tag i nya skulle jag tro. Ett modern odubbat vinterdäck är väl inte så himla dåligt på asfalt, kanske värre om det är väldigt varmt på sommaren. Jag hade "mellaneuropeiska odubbade vinterdäck" på en bil en gång, alltså sådana som inte är gjorda speciellt för norden. De fungerade bra på asfalt. Prestandabilar har också bromssträckor och väger mycket om det inte är extrema bilar. Vid en enstaka panikbroms från 100 till 0 skiljer det ju inte så mycket mellan en M5 och en 525 med samma däck om båda bilar är i samma skick. Om man som en bekant gjorde köper nya 235/45 R17 däck som kostar 600kr/st så är dock stoppsträckan dubbel (nåja, men mycket längre) för M5an i vått väglag jämfört med "premiumdäck" på en 525... |
|
|
Har man inte råd att köpa ordentliga däck till sin bil och till rätt årstid ska man kanske inte ha bil... Däcken är den viktigaste komponenten på en bil då det är det enda som har kontakt med vägen och att snåla in på en sådan viktig detalj är rent ut sagt dumdristigt, om inte fullständigt korkat.. |
|
|
Chris87: applåd för ditt inlägg, ett av de vettigaste hittills. Mats BMW CS #5847 |
|
|
Är detta dagens i-landsproblem??? Har själv fyra bilar, två med vinterdäck och två med sommardäck. Med min körstil märker jag ingen större skillnad på sommar eller vinterdäck. Det har med körstilen att göra, ska man pressa bilen till gränsen vad den tål så ska man nog investera i dyrare sommardäck på sommaren, men ska man köra lagligt så kvittar den nog vad det är för däck. |
|
|
Jag blir smått oroad över en del inlägg i den här tråden! Ni ursäktar ert däckval med att däckens pris ska stå i förhållande med bilens pris/värde, eller att man ska anpassa hastigheten efter omständigheterna i trafiken (vilken man ALLTID ska göra oavsett däck). Det är ungefär som att cykla utan hjälm, hjärnan som inte skyddas av en hjälm är inte värd att rädda. Analogt blir det med att använda felaktiga däck efter förhållandena på vägarna, allt annat lika. Detta vore okej om ni var ensamma på vägen, men att utsätta andra trafikanter för denna onödiga risk är så korkat! Jag har en kollega som jag försöker informera att det inte finns några "året runt-däck", men han envisas med att säga att han aldrig har kört på några bättre däck (sommar som vinter). Han ville bevisa mig fel och plockade fram något AMS däcktest där det testades dubbfria vinterdäck. Han visade att det däcket som han hade var bäst, och han syftade på alla väglag. Vid det här laget fick jag andas ett par gånger för att inte slå datorn i huvudet på honom ;). Om man inte kan förstå en så enkel sak som skillnaden mellan sommar och vinter, ja då ska man inte ha körkort (inga namn nämnda!). Just my 2 cents! Mvh/ Niclas |
|
|
Det farligaste med att köra året runt med odubbat är våtgreppet som är riktigt mycket sämre än med bra sommardäck. Tro mig, jag har testat och dessutom krockat. Detta var i november i vått väglag och ca +5. |
|
|
Tester av dubbade och odubbade vinterdäck görs i vinterväglag och i vintertemperaturer så några slutsatser av de resultaten kan inte användas i "året-runt-däck-snacket" Skulle vara intressant att se ett däckstest mellan sommardäck och odubbade vinterdäck gjort på varma sommardagar i regn och solsken Kanske finns ? Någon som sett det ? Vinterdäck innehåller mycket mer naturgummi än sommardäck för att dom skall hålla sig mjuka i kallt väder då ett sommardäck med mycket syntetgummi blir hårt som en LP-skiva Detta medför dock att när det är varmt är vinterdäcken alldeles för mjuka och tappar väggrepp etc etc. Speciellt i vått väglag Och man märker det mest i en paniksituation i en undanmanöver eller panikbromsning och inte så tydligt vid normal körning Därav är det inte många som med befog kan påstå att det funkar "bra" med "året-runt-däck" på sommaren |
|
|
Jag är väl en av "idioterna" som kör med samma däck året om...Pirelli Snow & Ice, 19-tummare på x5:an...men tycker faktiskt det går alldeles utmärkt. Har kollat på en hel del x5:or och dom verkar precis lika korkade som jag :) Frasse |
|
|
Har kört bil med odubbade vinterdäck på sommaren och jag tycker inte det är så dramatiskt som en del hävdar. Självklart är det inte optimalt och jag tycker att en bra bil ska ha bra däck anpassad efter årstiden. Sen förstår jag absolut de som har en äldre och billigare bil väljer billigare däck. Oftast fungerar det utmärkt om man bara vet vad som sitter på och man kör därefter. Lägre säkerhet kan kompenseras genom att anpassa körsättet. Det är alltid en risk att ge sig ut i trafiken. Vill man vara helt säker ska man stanna hemma. När jag testade Formel Ford på Mantorp hade man monterat odubbade vinterdäck pga att de släppte så förutsägbart (och givetvis vid lägre hastighet). Gick att få sköna kontrollerbara släpp. Menar inte att det funkar på exakt samma sätt på en personbil. |
|
fredde 7 |
björn b: instämmer helt. tallviking:vilket svammel...kör du hårt under ett fåtal sekunder(paniksituation), hinner nog inte däcken bli överhettade.Har du däremot kört som ett svin under en tid och behöver nyttja greppet har du med all säkerhet mycket sämre grepp i året runt, men att de skulle vara livsfarliga vid enstaka påfrästningar är nog en överdrift. Heden:vinter rattmuff på??? |
|
Länk däck som av många kallas "året-runt-däck" men ALDRIG säljs av några affärer som detta är helt enkelt "odubbade vinterdäck" ...tallviking....hmmmpfff.... Frasse |
|
|
Är underhållande att läsa inläggen i denna tråd när man är tvungen att vara hemma och vara sjuk... Jag var övertygad om att intresserade BMW förare valt just BMW för körglädjens och prestandans skull. Tycker själv att det kan vara fantastiskt kul att göra bredsladdar med dubbdäcken vintertid vilket underlättas avsevärt av det dåliga greppet men sommartid är det väl ändå sommardäckens höga greppnivåer som ger riktig körglädje? Kan varmt rekommendera Michelin PS2 och Primacy HP hos Däckonline kostar inte mycket mer än halvkassa däck hos den lokala däckhandlaren. Dessutom fundera på följande scenario? Du kör på en kameraövervakad landsväg i säg 70 km/h och du måste väja för en utspringande älg. Vilken bil kör du helst? 1. En bil med billiga asiatiska friktionsdäck eftersom den visst alltid lyckas hålla sig på vägen. Du vet anpassar körsätt efter däck osv. Är dessutom en mycket skicklig bilförare så det är inga problem... eller 2. Samma bil med riktigt bra sommardäck. Gillar den högre säkerheten och dessutom är det roligare. Ger dessutom lägre milkostnad då sommardäck slits betydligt mindre än friktionsdäck. Dessutom ju sämre säkerhetsnivå den bil man kör har, både aktiv och passiv, ju viktigare är bra däck framförallt för personerna i bilen. Ska man krocka på grund av att man snålat med däcken gör det i en bil med hög passiv säkerhet. |
|
|
Anpassa körsätt efter däck är ju bara en dålig ursäkt sommartid. Paniksituationer kan uppstå och då kan man ALDRIG komma ifrån att bättre däck = bättre styrförmåga, kortare bromssträcka = högre säkerhet. Jag har då aldrig märkt att någon sitter och kör i 60 km/h på 90-väg sommartid om det t.ex. ger samma bromssträcka med skitdäck som en bil med riktiga däck, dvs "fullt anpassad hastighet". |
|
|
Frassemannen Skulle du våga köpa däck av en däckhandlare som påstår att ett vinterdäck är ett "året-runt-däck" Och eftersom den dimension han anger vara "året-runt-däck" enbart sitter på SUV:ar är dom betydligt lägre i klassning på fart etc Peka på en SERIÖS däckfirma som bryr sig om kvalitet och kundens säkerhet istället för en som skiter i allt utom att sälja däck till varje pris. Säljer t.ex Michelin, Goodyear, Firestone, Continental, Pirelli etc några "året-runt-däck" ? Säljer någon däcktillverkare några "året-runt-däck" ? |
|
| SUV-däck är lite extra intressant. I vissa fall är däcken valda för att ge tillräckligt DÅLIGT grepp så att fordonet inte riskerar att välta utan kasar på däcken istället. | |
fredde 7 |
tallviking:"året runt däck"=däck som är tillåtet att användas året om förutsatt att mönsterdjup är tillräckligt....har du svårt att hitta dessa däck hos välkända märken? ett typiskt året runt däck är ett vinterfriktionsdäck som har lite mer värmetålighet. alltså inte optimalt om man bara kör riktiga vintervägar eller vill ligga i 230 på autobahn. men funkar hyffsat i övrigt. Jag förstår inte vart ni som verkar tycka att man är dum i huvudet om man kör med ett sådant däck vill komma? Måste väl väga in en hel del var man kör och hur? men ni "brorduktigforumgurusar" försöker tala om vad som är rätt o fel. isåfall kan vi väl proppsa på att man borde ha en sådär tio olika däcksvarianter, slicks i olika varianter, regndäck, friktion, dubb, finndubb etc...det är ju ändå säkerheten först eller? |
| marin849, det är möjligt att du inte anpassar hastighet och körsätt efter omständigheterna och då ska du absolut satsa på de bästa däcken och den säkraste bilen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.