|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej. Har en fin 528-00 som gått 21000 mil. Men vid kallstarter höst o vinter så är den konstig på tomgången. Första halvminuten så går den normalt på tomgången men sedan så är det som något kväver bilen ,o så plötsligt går tomgången jättehögt o sen lågt igen o sen dör bilen. Omstart igen,o när bilen blivit varm så går dsen normalt på tomgång? Någon därute som känner igen problemet? mvh sofiahella. | |
|
Jag har exakt samma problem som du beskriver på min 528 -00:à Den har gått 16000mil. Har du hittat felet? |
|
| VANOSen som behöver fixas. | |
|
Ska den inte vara slö och orkeslös då? Det är jävligt bra tryck i motorn på hela registret. |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Olja i tändrören? Mvh Patrik |
|
Kallstartsstrul är typiska symptom för VANOSen. Saknas det felkoder så är det med all säkerhet den. Slö och orkeslös blir den nog först när den lagt av helt. |
|
|
Det låter dyrt.. Lagt ner nog med pengar på bilen nu alltså:(( vevhusvent, fläktmotståndet.. Plus att den läker glykol upptäckte jag nyss:(( Vad kostar det att fixa vanosen? Skruvar inte själv... |
|
| För mig att jag läste om nån pump lr motor som man kunde ta lös och rengöra sen smörja in den i olja... Men jag hittar inte den tråden... | |
|
Hej! Har samma problem när den är kall 528IAT -99. Det konstiga var att jag bytte vv till coldclimate och fixade gummibälgen som sitter på spjället, det var ett litet hål i den (tydligen vanligt) och bytte olja. Då försvann problemet i ca 2-3 veckor, sen bytte jag packningen på oljefilterhuset för den läckte olja dvs ändrade inte på nånting annat, då plötsligt så kom problemet tillbaka. Tydligen så ska det vara packningarna på vanosen vad jag läst, har precis dom symptomen iaf. Tänkte beställa packningarna från Beisan o byta dom, verkar inte vara så jätte svårt, det finns ju en riktigt bra guide på hemsidan. Frågar man BMW så vill ju dom byta hela vanosen o det blir väl minst 10000:- Packningarna från Beisan kostar bara 73 dollar (ca510kr) med frakt + lite packningar från BMW. Ska beställa grejerna i slutet på månaden kan återkomma om hur det gått:) Mvh Macke R |
|
|
Ja tacksamt om du återkommer. Jag kan leva med problemet som det är nu, bara den inte blir knas när den är varm bara. Jag har nyss köpt bilen och man blir ju lite orolig vad man köpt...problemen avlöser varann hela tiden och det ena är dyrare än det andra.. Bilen ser skitfin ut annars så man blir ju fundersam över att det ska rackla så mkt.. Mvh |
|
|
Tomgångsventilen som spökar säkert!!Har själv nästan samma problem som jag ska titta på ikväll..Fast min har tappat funtionen med schok läge eller vad det kallas för alltså bilen beter som om den var varm vid kallstart den går direkt ner till 700varv typ.. Man kan tydligen ta loss tomgånsventilen/motorn göra rent osv.. mvh |
|
|
Om jag skulle beskriva problemet så skulle jag tro att det var just choken som inte "reglerar" som den ska, så upplever jag det... Visst kan väl du oxå höra av dig när du rengjort detdär. Tack gode Gud för detta forum:)) |
|
|
Ja faktist Tack gode Gud detta forum har hjälpt många gånger... Juste choken misstänker jag med för att när jag startar bilen efter 5-6 timmar direkt efter start går den ner till 700varv..men det hela började med att jag bytte Vevhusventilationen först missade jag koppla kontakten till Kamaxelgivaren,nu det här med tomgången..Men frågan är vad reglerar choken vart sitter den osv.. |
|
| Kan det vara tempgivaren? | |
| Macke: hur gick det? Har du fixat felet? | |
|
Hej! Har tyvärr inte haft tid att fixa det än, men lovar att återkomma så fort jag bytt packningarna:) Mvh Macke R |
|
|
Hej! Ursäkta för att man är världens segaste mekaniker:) Nu äntligen har jag bytt packningarna, måste säga att beisan har ett grymt guide på sin sida! Det gick riktigt smidigt faktiskt tog max 4 timmar, har man inte tummen mitt i så klarar man det galant. Har inte hunnit kallstarta än men gasresponsen vart bättre, dom nya packningarna var mycket tajtare än dom gamla. Återkommer om kallstarten, jag lovar;) MVH |
|
| om man misstänker vanosen - ryck ur kontakten(erna) till magnetventilen(erna) och se om det gör skillnad! Blev det bättre gasrespons om du stampar från noll till fullt på typ 2000rpm? | |
|
Nu har jag testat kallstart, kan bara säga att stabilare tomgång har jag aldrig haft, f..n va skönt att det var packningarna. Precis Marin849: Snabbare gasrespons på låga varv, förut så kunde han tveka lite när man gasa från stillastående, men nu sticker han direkt:) Kan varmt rekommendera denna operation. MVH |
|
|
Helt sjukt det verkar som bränsleförbrukningen också har blivit bättre. Måste köra lite mer för att vara 100% säker, verkar som det var bästa 1000 lappen man lagt på bilen:) MVH |
|
|
Det låter ju hur bra som helst;) Var och hur köpte du packningarna Och var finns beskrivningen hur man byter? Tack på förhand Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.