AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
52.912

Varning för bedragare.

Sida 5 av 9
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Av ditt senaste inlägg så låter det som att du inte varit i kontakt med nuvarande ägare. Skadar nog inte att försöka få fram lite info den vägen också.

___
//Ulf
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Vilket elände, det är nog bara att lära sig av misstaget.
Det finns 95% skojare när det gäller bilaffärer.
th
392
theraphosa2009
750i.års modell 95
Nej det har jag inte, men det skulle man kanske göra, frågan är, vad kommer att hända?? tyvärr inget, dom har ju betalt bilen och chansen att dom lämnar tilbaka bilen till mig och kräver Rolf på pengar är obefintlig, dom kommer säkert säga att den affären har inte dom med att göra, utan det är mellan mig och Rolf. så det verkar väldigt långsökt, dom är ju bara glada att dom fick en fin bil för en spott styver.........

Skåne upplevs bäst i 250 kmh
th
392
theraphosa2009
750i.års modell 95
så nuvarande ägare heter zeppo Hooli, han bor i haparanda, . Jag pratade med hans bror, för jag fick inte fram nummret till zeppo, men han skulle ringa zeppo, och medela honom om Rolf, jag tror inte det kommer att hända något men jag ska berätta allt jag kan om Rolf, den saken är säker.

Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Ett möjligt förslag som kanske är bättre att varken få bilen eller pengarna tillbaka: Bjud den nya ägaren att köpa tillbaka bilen för det han gav och går han inte med på det så sockra nån tusenlapp eller två.

Det är väl bättre än att bli av med en fin bil permanent om vad jag förstått det rätt så har den gått vidare för ett rejält underpris ?

Om den nu är värd mycket mer än vad den nya ägaren köpte den för förståss och under förutsättning att han har någon empati och går med på dit förslag....

BMW 4 Life
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Skulle den nye ägaren vara helt oförstående och kanske rent av oartig mot dig och kräva ett väsentligt högre pris kan du som sista utväg om allt annat misslyckas och du vill köpa tillbaka bilen påpeka att det egentligen är din bil och att du har nycklarna och i teorin kan ge dom till vem som helst som då får tillgång till bilen. Den "nye" ägaren kommer knappast ta sig besväret att byta alla lås och det måste kännas otryggt att ha en bil där flera nycklar är på vift och bilen kan försvinna från en parkering när som helst.

BMW 4 Life
th
392
theraphosa2009
750i.års modell 95
Hej jag pratade med zeppo, Han ringde upp mig, han frågade vad det gällde, så jag berättade, han hade gett 23000 kr, för bilen.....han verkade inte alls intresserad av att sälja tillbaka bilen, så det verkar dött .jag pratade med min advokat med, och tydligen så fanns det kanske en risk att mitt fall går före i kön hos kronofogden, han var inte säker, då kunde dom kräva att han skulle ge mig 60,000 kr så jag har fått vissa förhoppningar nu. Väntar med spänning.

Roffa1
Om jag förstått saken rätt, så är det väl enl Svensk lagstiftning olagligt att sälja stöldgods?
Den nuvarande ägaren får nog lämna tillbaka bilen till dig genom polisens försorg. Köpesumman 23.000:- blir han likaså av med.

Det gäller nog att du agerar snabbt innan bilen återigen byter ägare. Åk hem till Zeppo och kräv av den lokala polisen att den STULNA bilen omgående återlämnas till dig. Eller åtminstone beslagtas av polisen innan den säljs vidare till utlandet.
Roffa1
Ska man göra en bilaffär måste man själv vara lite vaken och inte acceptera allting. Många personerna livnär sig på skumraskaffärer. De skiter fullständigt i om de blåser någon på ett par hundratusen, säger Harald Runge.

Inom EU stjäls cirka 1,2 miljoner motorfordon om året. Uppskattningsvis stjäls 30–40 procent av bilarna av den organiserade brottsligheten.

Som bilköpare är du "skyldig att själv kontrollera att bilen inte är stulen" och att det inte finns några skulder till tidigare ägare. Den som köper en stulen bil riskerar att mista bilen och dessutom bli misstänkt för häleri. Om man bara har gjort en vårdslös kontroll och missat att bilen är stulen, heter brottet häleriförseelse. Numera kan en bilköpare aldrig komma undan med att de har köpt en stulen bil i god tro. Den rätte ägaren har alltid rätt att få tillbaka bilen.

Den nya ägaren Zeppo kan åka in för häleri med dryga böter då han ej kontrollerat att bilen var stulen.
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Hade jag varit theraphosa skulle jag tagit mina nycklar, åkt och hämtat bilen och gömt den i mitt garage tills det hela är uppklarat. Om allt som Roffa skrivit ovan stämmer och därefter med polisens hjälp återfå den sista nyckeln.

BMW 4 Life
A_
638
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Problemet med Roffas resonemang är att bilen inte är stulen.
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Precis, A_Persson här tyvärr rätt här.
Bilen är ju inte stulen, ägar beviset är påskrivet och nyckel utlämnad.
"surt sa räven"
Visst Herr Zeppo borde fattat misstankar när bilen är lite väl billig men det bestämmet nog tingsrätten.

st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Några stav fel men så blir det en Fredag kväll efter tacos och några Bellman........
har tyvärr och bestämmer ska det vara..................gutt mos på er......

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Var det inte Bellman som sjöng; Jag äter inte klockor, men dricker gärna ur! ;)

Putell på er grevar och baroner!
Roffa1
Citat A_Persson: "Problemet med Roffas resonemang är att bilen inte är stulen" Slut citat.

Bilen såldes till bedragaren via ett upprättat köpekontrakt, det fanns likaså ett fastställt slutdatum då bilen skulle varit betalad med 60.000:- men inga pengar dök upp? istället så SÅLDE bedragaren bilen som ej var hans egendom och som han ej ens betalat handpenning på. Här har vi väl ett klart exempel på stöld av högsta graden. Inkl bedrägeri,osv.

Att TS lurats att skriva över bilen på bedragaren friar ej denne från stöld inkl bedrägeri. Bilen skall återföras till den rätta ägaren. (innan den återigen byter ägare.

Zeppo är nog inte dummare än att han förstår att han får lämna tillbaka bilen mkt snart.
Roffa1
Fågan är väl vad denne Zeppo företar sig när han får reda på att bilen skall återlämnas till den rätta ägaren. Samt att han mister sina 23.000:-
Med tanke på namnet så handlar det väl om en infödd Lappjä¤vel eller annat lömskt patrask, så räkna med att bilen (förmodligen)kommer att vara helt sönderslagen när ordningsmakten kommer för att hämta den.

Ett tips: Se till att bilen fortfarande är "Helförsäkrad" i ditt namn, lös även en OK backupförsäkring som täcker upp för 100% för självriskeliminering.
(kostar 45:- per mån hos Ok/Q8.)
Roffa1 : Hur ska han kunna försäkra bilen när den inte längre är registrerad i hans namn då?
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Johan (Autopower) har det mest rimliga och nyktra råden här, tyvärr kan man tycka.

Malmö-Haparanda? Finns det ens någon person med namnet du uppger i Haparanda... eller i Sverige? prova ratsit.se där finns väl alla som är folkbokförda i landet.
Det känns "lite" som ännu en vals och att bilen finns kvar i "klanen/släkten", det skulle inte förvåna om den finns kvar i Malmö med omnejd.

Ett tips kunde vara att sätta ut reg:numret här, så kanske bilen går att lokalisera om den nu finns kvar i landet.

Men som sagt det är nog klokt att ta det piano eftersom du troligen har att göra med grov organiserad brottslighet.

Roffa1
GE: Bilen är ju fortfarande TS egendom (pga utebliven betalning) Förklara för FB hur det ligger till med det bedrägliga ägarbytet, så blir bilen återigen försäkrad för den rättmäktiga ägaren.

Tippar att bilen återigen byter ägare under nästa vecka. (eller tidigare)
K2
348
K2
523i -97
Jag är otroligt tacksam att du theraphosa2009 berättade om den här sorgliga historian. Själv har jag inte pysslat mycket med bilaffärer och skulle säkert ha rätt lätt att trilla i samma fälla, tror generellt gott om folk och då är man tydligen illa ute. Mycket generöst av dej att dela dina erfarenheter till förmån för vanligt hyggligt folk och till nackdel för nutidens "hästskojare".

Önskar dej verkligen lycka till och att du fortsätter avstå från att sänka dej till skumraskets nivå. Det kommer att betala sig i längden. Skulle det ev vara så att du inte får tillbaka något av pengarna din bil var värd så är det trots allt inte hela världen (även om det svider rejält nu), du klarar detta var så säker. Finns inte en chans att man kan leka "equalizer" i ditt läge med familj osv, det finns oerhört mycket viktigare saker att prioritera och du verkar ha förstått detta perfekt. Allt gott önskar jag dej, häng inte upp dej på denna parentes i livet!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.