|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej funderar på att skaffa en touring 545i eller 535d alternativ 530i Har aldrig ägt en diesel men läser man om 535d så verkar den vara grym. Åker nu m3 46, men sugen på en annanbil. Det lutar mot en 545i Diesel elr v8 | |
|
Det finns ett topgear avsnitt där de kör 545 mot 535. Jag stod inför samma val innan och valde 535 ångrar det inte en sekund. V8 är V8 men låg bränsleförbrukning med samma kraft Smäller högre för Mig. There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
| jo såg oxå det på internet, innan var v8 det stora valet men börjar vela lite :) | |
|
Kan bara tala från min egen erfarenhet. Jag körde manuell 545i i tre år och jag var inte missnöjd en enda dag. Härligt ljud (om man byter system annars är den knäpptyst) Snabb gasrespons, samma hundradel man trycker plattan i botten smäller det iväg. V8 är V8 Under litern/mil i snitt, summerat på tre års brukande (miltal vs. kvitton från pumpen.) Silkeslen gångkultur, man kunde dra den på 6an från 40-45km/h (700rpm) utan knorr och den bara morrade iväg fullständigt vibrationsfritt. Erkännt driftsstabil motor, N62 motorn är en av de få som saknar något generalfel i hela BMWs moderna flora. Förutom lite brus med intermitenta fel är de enda tydliga plumparna följande. Om man ser till E60 installation, en kort period tidiga -04 hade man materialfel i vipparmar till valvetronic, hörs om motorn tickar mycket Samt ett relativt nytt fel som identifierats gällande vulkning på vattenrör som går från pump till bakre ände av motor, vilket föranleder vattenläckage. Dock vad jag vet bara identifierat på E65or, så detta fel kanske är åtgärdat innan motorn tog plats i E60 tre år senare. Om man inte ser till abstrakta känslor är säkert 535d ett mer förnuftigt val. Listar man upp alla traditionella kritera får säkert 535d fler bollar i sin vågskål. Personligen värdesätter jag MINA preferenser och eftersträvar att kittla min bilnerv. Det gjorde jag med en 545i, observera dock manuell låda! Var det en automat jag letade efter hade jag säkert sneglat mer åt 535d hållet, då automaten tar den sportiga udden ur en 545a. Och gör den till en snabb gubbil. Precis som 535d redan är från start :) Detta är vad JAG tycker, givetvis är smaken delad. Och den gamla klyschan, bara du blir nöjd, är faktiskt det viktigaste. Det kommer säkert dementeras till vansinne att man kan chippa en 535d till fantastiska siffror som får den att gå snabbt, snabbare än 545i. Men det gör x2000 också, men inte sitter jag och skrattar högt på tåget för det.... |
|
|
Gällande vattenröret så kan det även drabba 545. Det hände en kompis vid 6000 garanterade mil. Jag tycker trådstartaren ska känna efter själv. Jag har lagt ca 200 mil i en 545 innan jag köpte dieseln. När det kommer till dessa bilar så är det personlig tycke och smak som avgör. Båda är helt fantastiska bilar med motorkaraktärer som varken skall eller bör jämföras. |
|
Buspelle |
mickaellllll: V8 är V8, därom råder det ingen tvekan. Visst är 535d en utomordentligt bra bil, men jämfört med en 545a blir den upplevelsemässigt bara en svag fläkt. Om du nu åker M3an till vardags och ska byta till en vardagsdiesel; det blir inte kul. Med 545an får du fortsatt roligt om än på en annan nivå. NPes inlägg ovan är talande och för övrigt mycket informativt och bra. Personligen hade jag också valt manuell låda, men det är inte så lätt att hitta 545or med denna utrustning. |
| Ska testa bägge bilarna... jag åter kommer vad det blir för kul :) | |
|
Länk Prisvärd 545i tyckte jag så där spontant, men jag vet absolut ingenting om bilens skick eller historik osv.. Mvh Janne. |
|
| jo jag har sett den. är lite kräsen vill ha svart skinn och panorama tak. men annars såg den fin ut :) | |
|
Med stigande bensin pris och effektökningsmöjligheten i 535d så hade jag alla gånger valt den. Men v8:a är v8:a som alla säger. Skatten är väl ganska hög på dieseln så kör man inte så många mil är den onödigt dyr i skatt mot 545:an? |
|
|
Jag står just nu och skall kliva tillbaka till bensin (M5a) efter att ha kört diesel ett halvår. Jag vet inte varför men det ekonomiska spelar för liten roll för mig, jag vill kunna njuta av en bensinare. Så jag vrider och vänder på alla siffror för att få en M5a att låta billigare än en 525d när jag drömmer om M5an framför min fru. Klart jag förstår det förnuftiga i diesel, men bilhjärtat säger annat. Nu ska jag bara hitta ett vettigt objekt. "Jag tankar ändå bara för 500kr varje gång, så bensin/dieselpriset spelar ingen roll.." ;-) /Andreas. |
|
| jag skulle valt 535d.. går att chippa upp till riktigt bra effekt och så drar dem mindre bränsle | |
|
Varför inte en 550i? En manuell M-paketad 550i vore mitt val. Den här till exempel... Länk Stephan |
|
|
Den Stephan länkar till är mycket prisvärd om allt är som det ska med bilen. Bra med utrustning och snygg färg. Hade det varit en automat så hade jag kollat närmare på den. Jag har inte kört 535d men väl X5 med samma motor och även om det är en helt annan kraft och motorsång än den 320d jag hade tidigare så blev jag inte riktigt såld... 550iA kommer det förmodligen att bli för min del om jag inte låser in det sista av förnuftet och köper en M5 ;) ___ //Ulf |
|
| Programmer: köp en m5. :) | |
| Jag har kört 530D Automat sen i vintras. Har 7 mil till jobbet så för mig var valet lätt. Kan köra den på ca 0,65 om jag vill men det är svårt när det är så kul att gasa. Så jag röstar på 535 men då har jag inte kört det andra alternativet. | |
|
545/550 är en underbar bil som jag gärna lagt vantarna på. Har kört alla modeller som funnits för 5-serien och måste säga att jag var väldigt imponerad av 520d; mkt kraft i den "lilla" motorn och därmed en utmärkt tjänstebil. Eftersom jag köper privat och med hjärtat kom jag snabbt fram till att det skulle vara bensin, men eftersom jag inte kunde ¨få merkostnaden för en 550i in i min kalkyl fick det bli en 530i och det har jag aldrig ångrat. underbar bil, lagom med kraft, härligt ljud och inga problem att köra den på 8,5 l/100 km trots hel familj i bil med full packning. Både 530d och 535d är utmärkta motorer som säkert kan räknas som det bästa du kan köpa bland dieselmotorer; men det är fortfarande en diesel och det är inget för mig. Som andra sagt i tråden; kör de olika alternativen och känn efter. Båda alternativen är kanon! ---- BMW CS #6212 |
|
|
Narvselius: Om man som du köper nytt så är ju skillnaden 530 <-> 550 ganska betydande när det gäller priset men tittar man på en 3-4 år gammal som rullat 6-10.000 mil så är skillnaden i inköpspris inte längre så stor om man jämför likvärdigt utrustade bilar. ___ //Ulf |
|
|
Absolut! Skulle jag köpa en begagnad E61:a hade jag absolut kollat efter en 550i istf en 530i. Ny däremot... njae, det värdetappet lämnar jag gärna med varm hand till någon annan... ---- BMW CS #6212 |
|
|
Riktigt Trevlig !! Länk |
|
|
Har inte testat vare sig 550i, 545i eller 535d, däremot 530i och 530d. Köpte en 540iAM -07 nyligen. Jag kan bara säga att jag NJUTER fullständigt av bilen! Vet inte om det är så stor skillnad mot 545 eller 550, men den snabba gasresponsen är bara så härlig! Jag har aldrig varit förtjust i turbobilar pga fördröjningen. Och ljudet från V8:an är sköönt, ibland öppnar jag fönstret och stänger av stereon.... Jag hade absolut inte velat ha manuell låda! En sån fin komfortvagn vill jag ha automat i. Ekonomiskt går det jämnt upp mot 535d med tanke på dyrare skatt och försäkring (givet samma värdeminskning, och den vet man ju inte i förväg). /Stefan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.