AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.878

Gissa felet till dålig väghållning...

Sida 2 av 2
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Nu så, satana, har jag bokat tid för byte av bägge länkarmarna fram samt stabiliseringsstagen också... Vore väl själve f*n om inte bilen ska sluta spåra :-) Snart hade varit billigare att köpa en M3 på en gång istället, hehe...

Glömde att tipsa om att SC styling i U-A har billiga däck i dimensionen 235-40-17, 600:-/styck... Inget lyxmärke men inte linglong heller :-)
Deora
kan garantera att det är fälgarna/däcken som gör att den spårar... byt tilll 15* fälgar och 50 profil på däcken så ska du se att den går som en dröm.
Pr
1.031
Profossen
Spårade lika mycket med mina gamla 195/60 15 däck...

Man känner att ratten "drar" till höger/vänster på jämn väg också, känns nästan som om skivorna fram var superskeva. De är emellertid raka, vibrerar inte när man bromsar etc, men jag gissar att bussningarna i länkarmen precis som flera skrivit ovan, är tvärslut...
Jo
84
Jo4l
328im -00
Har samma problem, blev bättre efter Länkarmsbussningarna i framvagnen byttes, har även bytt bak. spårar lite mindre men det är inte riktigt 100, Nån som vet om det hjälper att göra en fyrhjulsinställning? mina framdäck är ganska så slitna även snenötta kan det ha nått med det att göra?
Pr
1.031
Profossen
Nu är det bytt, länkarmar, bussningar samt stab.stag... Blev klart bättre, men spårar fortfarande lite. Bad mecken provköra, han menar att bilen "överstyr"... Kan ju vara så att eftersom 4-hjulsinst. gjordes med glappa länkarmar så blir hjulvinklarna nu "för tighta" (toe in? Lutning?)...

Men nu är bilen skön på jämn väg igen och känns fast och fin i styrningen... Tack alla för tipsen!
Pr
1.031
Profossen
Prolog: gjorde en till hjulinställning idag efter bytet av länkarmarna: Nu tror jag inte att det kan bli bättre med dessa däck, om vägen är mycket spårig så finns det tendenser till drag i ratten, men det är inga markanta problem. Man kan obehindrat köra med en hand på ratten över ojämnheter och överstyrningen är borta. Faktum är att bilen går bättre med lite fart, mest märks hjulbredden av i 30-50 km/h. Var inne ett tag på att anlita en exorcist, men tack vare bra råd från frrla och andra styrde det upp sig ;-)
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Vill man ha en bil som maskerar vägbulor och spårighet ska man köpa en volvo.Personligen anser jag att det är en del av BMW´s eminenta körkänsla att hela tiden kunna avgöra väglaget genom ratten.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
hoppas du får slippa mer problem i framtiden nu när du kostat på så mycket!

BMW ownz
Pr
1.031
Profossen
Tack Frrla, jag hoppas att det dröjer ett tag nu tills nästa 17K operation :). Bimmerboj: Nu när man kan njuta av väggreppet är jag böjd att hålla med... :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.