AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.877

Gissa felet till dålig väghållning...

Sida 1 av 2
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Har fått sneratt och simmig vägkänsla i bilen, främst över 90 km/h. Duktig idiot som man är bad jag en bra BMW-firma kolla fram/bakvagn. Det bändes med spett i silentblock och rycktes i hjul. Menen sade att allt såg bra ut?

Ringde BMW också och de sade att de aldrig(!) bytt silentblock på en e36T, utan att det är på 5-serien som de går...
Nu vet jag varken ut eller in...vill inte göra hjulinatällning innan jag är någorlunda säker på att det inte är någon led etc som är sl i framvagnen, då är det ju bara att göra om allt :(

Symptom: känns "sladdrig" vid exv filbyte, spårar
Ratten ej rak, måste styra lite snett
Om man sparkar till framhjulet från sidan så efterskakar de lite, däremot känns inte dämparna slut...

Vad hade ni gjort?

Mvh
Pr
1.031
Profossen
(Ber om ursäkt för stavningen, min Iphone förstorar texten så att man inte ser vad man skriver, funderar på att prova spettet på den också ;-) )
Pr
1.031
Profossen
(vill allra sist infoga att jag upplevt bättre vägkänsla i en Daihatsu Sirion, så jävla illa är det. Ett byte till en Toyota Tercel skulle just nu kännas som en vinstlott väghållningsmässigt :(
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
:-) känns faktiskt som länkarmsbussningarna börjar bli lite väl mjuka:-) högra sidan på min va helt slut o då ficka ja hålla ratten lite åt vänster när ja körde rakt fram:-P

Do you know the muffinman?
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Jag gissar på främre bärarmsbussning i bakvagnen, min m3a slingrade
sig som du beskriver och jag bytade främre bärarmsbussningarna bak.
Blev som en helt annan bil efter bytet.

mvh stefan
Pr
1.031
Profossen
Tack för svar! Jag begär inte att chassiet ska vara tight som dottern till en Laestadiansk bypräst, men som det är nu får jag sitta och krypa bakom allsköns skitbilar eftersom bilen är följsam som en kundvagn... Får be dem bryta lite till på de ställen ni föreslog... Fler tips någon?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tror på Krikas förslag!

Om de bussningarna är dåliga slingrar sig bilen som kåt orm...riktigt läskigt och definitivt inte trafiksäkert!

Är dock inte så dyra att byta.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Pr
1.031
Profossen
Tummen upp till er! Ska be hofmeken titta igen, lite noggrannare :)
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
bytte dämpare och fjädrar bak. bilen slutade slingra sig nästan helt. dämparna var inte helt färdiga och fjärdarna hade blive lite mjukare. en var dock av på första varvet men inte så de märktes på höjden. den betedde sig likadant innan också. trodde de var helt färdiga bussningar i hela bakvagnen. men nu känner man inte av de lika mycket.
skillnaden är fruktansvärt stor efter de enkla ingreppen.
man känner nu också att dämparna fram är sämre eftersom de är nytt bak. då den "hoppar upp" och gungar en extra gång med framändan i gupp då man kör på landsväg.

har även pratat med 2 mekaniker om skillnaden och de säger att bilen blir slingrig och ostabil med slitna dämpare och fjädrar.
de jag själv kunde säga om dämparna bak var att den slog i botten om jag skjutsade någon bak och körde lite för fort i ett gupp. nu finns inte en chans att den går i botten. baken kändes även som den följde spåren från framdäcken nu när jag kört ett tag med nytt.

har själv haft sned ratt och de var länkarmsbussningarna fram. nu mer sitter de powerflex där och ratten blev rakare. dock inte helt rak. mina stabilisatorstag var slitna i gummit så bytte dem. nu är ratten exakt rak och bilen går fint i framvagnen.

hade dålig länkbussning bak också. den orma som en dåre. och innan jag kom på att de var den, oj oj..

sorry att de blev långt men ville bara dela med mig av mina erfarenheter som 3 årig e36 ägare med en del problem...
självklart kan det vara """mer""" fel av de som sägs tidigare i tråden.

BMW ownz
Pr
1.031
Profossen
Tack Frrla! Har bokat tid hos BMW nu, tänkte vara med och titta när de bänder den här gången... Hoppas det inte kostar skjortan bara om det är många grejjer som är slut :S
Pr
1.031
Profossen
Uppdaterar efter besök på sc-styling:

Fjäder av bak H + dämpare tvärslut
Fjäder av bak V + dämpare på gång
H fram dämpare slut
Styrled H glappar så att hjulet går att rucka en cm nästan
Styrled V nästan lika slut

Har beställt:
Sänksats + fjädrar 4st, 4K
2 styrleder 1k
Montering: 2,7K
4-hjulsinställning: ingår

Totalt ca 7700:- Ska bli kul att se om det blir ngn skillnad :)

Jag räknade ut att sänksatsen var marginellt dyrare än att köpa löst på mekonomen, BMW etc. Monteringen är ju inte heller farlig IOM. Att inställning+däckbal. ingår. Synpunkter?

(alla bussningar kändes okej i övr enl mek)
Pr
1.031
Profossen
Glömde: satsen sänker 35mm f+b, borde väl vara lagom för en bruxis?
Det var en omfattande feldiagnos ;-) Bilen kommer att gå som en dröm efter service. 35mm sänkning är lagom om bilen skall gå att använda.

mvh/ Anders
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
själv ska jag höja bak 15mm och den är redan höjd 10mm. sen ska framänden ner. f*n va frän den kommer bli :)

BMW ownz
Pr
1.031
Profossen
Update: fick bilen idag, slantade även för 4st 17" BMW org. + två nya bakdäck. Ingen skugga ska falla på SC-styling, men biljäveln är fortfarande vinglig! Wtf...

Lättast att beskriva felet är att när man exv byter fil eller svänger, så "drar" det till bak åt höger eller vänster. Bilen är 4-hjulsinställd med okej värden, antar att det ändå måste vara ngn bussningar som är slut... 13200:- har jag betalat hittills för nöjet ;-) tips?
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
nu är de väldigt svårt att känna på främre länkarmsbussningen bak om de är bra eller dåliga utan att plocka ner dem. samma med övriga bussningar i bakvagnen. bara något man mest känner när man är ute och kör...

tråkigt för dig att de inte blev bra när du gjort så mycket redan.
blev den inte alls bättre?

BMW ownz
Pr
1.031
Profossen
Sänksatsen blev dock jäkligt bra får jag säga.. Blev hur snyggt som helst... Vad kostar det tror ni, att byta länkarmsbussningar och stabiliseringsstag? Ett par tusen?
Pr
1.031
Profossen
Frrla: sänksatsen och fälgarna (tack, SC!) blev hur bra som helst. De nya styrlederna gjorde stor skillnad för stabiliteten också. Det som kvarstår är vinglet som uppstår, känns som om bilen blir extremt spårkänslig, de nya 17" gör väl sitt till med :)
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
de är väll mest bredden på däcken som stör spårkänsligheten. ska byta från 225 runt om till 215 bak och 205 fram.

vilka stabilisatorstag menar du? är de fram så köp nya självt? inte alls svåra att byta.

va inte så specifik men menade bak. om den inte kändes bättre bak i sidled.

BMW ownz
Pr
1.031
Profossen
Jag gick från 15-205-60 till 17-235-40, har tyvärr inte kunnat köra mer än några km heller, så det kan ju tänkas att det sätter sig lite... Men gissar att jag åker på ett verkstadsbesök igen snart :(
Pr
1.031
Profossen
Jag gick från 15-205-60 till 17-235-40, har tyvärr inte kunnat köra mer än några km heller, så det kan ju tänkas att det sätter sig lite... Men gissar att jag åker på ett verkstadsbesök igen snart :(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.