AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.162

Vad kör ni med för oljor i era e39?

Sida 2 av 2
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Min växellåds- och bakaxelolja såg som jag skrev tidigare nya ut vid bytet vid 9000 mil. är tämligen säker på att det var ett helt onödigt byte egentligen. Å andra sidan kostade det absolut ingenting i förhållande till resten av bilen.
Såg ny ut, i lådan?

ma
7.450
marin849
oljan som tappades ur kändes "len och fin utan partiklar i" och var väldigt genomskinlig, precis som den nya oljan som hälldes i. Kanske var den gamla lite mörkare men absolut inte svart.
Den har ju legat i i 9000 mil och ett antal år och den ska stå emot kyla i vinter.

Helt rätt med ett byte vid 9000mil, gjorde du det på bmw?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Det här med byte av oljorna i manuell växellåda och i bakaxelklumpen är också bra för att kunna se om det är oljekladd runt dessa komponenter och man kan misstänka läckage där..
Inte kul om du missar att se detta och du kör dom torra...såklart.
Dessa evtl läckage ser man ju säkert vid sitt oljebyte och kan iom oljebytet se om det är mindre olja i t.ex bakaxeln än vad den ska ha.
Dvs du ser om någon packning eller packbox börjar ha "gjort sitt" och du hinner byta detta i tid.

Ofta får man dessutom ut lite metallfragment vid bytena i främst växellådan vilket är att föredra än att dessa partiklar "plaskar runt" och sliter ner kuggar och drev mer än nödvändigt..t.ex.

Sedan är det naturligtvis så att du har ju ingen förbränning i vare sig bakaxeln eller växellådan :) vilket gör att man inte behöver byta oljorna lika ofta som i motorn, men det jag skriver nu är givetvis självklarheter, men det skadar aldrig att förtydliga ;)
En vanlig E39:a har ingen diffbroms heller... så bakaxeloljan kan se som ny ut relativt länge där.

Men t.ex lite vattenblandad och lite metallflisor mm kan den gamla oljan innehålla av skilda anledningar, så det är aldrig fel att byta oljorna..

Ingen kostnad och lätt att göra..

Mvh Janne.
ma
7.450
marin849
Ja, gjorde det på BMW samtidigt som bromsvätskebyte. Det var så billigt så jag såg ingen anledning att göra det själv i en GDS-hall. Jag måste ju isf köpa två liter transmissionsolja och två liter bakaxelolja, och sen bara använda 1,2 eller vad det är. För nästan 200kr/l.

Kan rekommendera den arbetskombinationen. Det blev ordentligt gott om tid för ny bromsvätska att leta sig ut till varje hjul också då mekanikern gjorde allt parallellt. Optimalt nyttjande av verkstadstiden. :)
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Marin849: Vad kostade det exakt. Tänker då främst på oljan i bakaxeln. Har ju automat i min och det kostar ju en slant att byta vad jag förstått och inte jämförbart med din bil.

Mvh Martin
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
Någon som kan rekommendera en olja till min växellåda ? 540i 97
funderar på transmax z eller Länk ser ut att ha bra egenskaper.. egentligen har jag ingenaning..

men min växellåda går ganska trögt =/
ma
7.450
marin849
kahn-d:
Arbete 989 kr, olja till diff 323 kr (Castrol SAF-XO), olja till växellåda 245,65kr ("BMW" MTF-LT-2, bromsvätska 85 kr (fast han tryckte igenom säkert en halvliter per hjul). Inkl moms enligt verkstadsfakturan.

Arbetskostnaden blev lägre iom att jag gjorde allt samtidigt. Fick visst betala för 2 flaskor SAF-XO ändå ser jag. Skit också. :) Men jag hade inte orkat sitta o pumpa på bromspedalen i ett halvår för att få igenom så mycket bromsvätska så det var värt 700 kr eller vad det nu kostade utöver GDS. Plus att då ska man vara två, och sen finns det ingen GDS-hall med tvåpelarlyft i närheten!

Dessutom var det en mycket trevlig mekaniker att prata med (störa, hm) i en timme.

Mvh Martin
Kr
244
Kråkan
330D M-sport Touring-05
525 TDS-94
520 Touring-96
Sommartid kör ja Castrols 10/60 i motor, å vintertid tror ja de är 5-40 även de Castrols, 0/30 olja hörs ju vara skit om man kör lite hårdare...
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Här verkar man kunna jämföra tex LL-98 med LL-01 osv. Dock är jag kass på engelska;)

Länk

Mvh Martin
Multivehicle 75W-90.

Bytte sedan till Castrol Syntrans B 75w (Rekommenderad av Castrols oljeväljare) på morgonen idag efter att ha varit orolig eftersom jag upptäckt att det läckte lite växellådsolja från avtappningspluggen. Det var dock mycket växellådsolja som rann ut när jag släppte ut det.

Växellådan kändes mycket lenare efter bytet. Fast jag körde bara i fem minuter som det tar från GDS-hallen och hem.

Återkommer om min upplevelse ändras gällande Syntrans B. Jag passade även på att byta tätningsskruvar (drain plug och fill plug 17mm) som inhandlades på Schmiedmann art.nr 23-11-7-527-440.

Har Limited-Slip 75-140 i bakaxeln, men planerar att byta till 75-90 utan LS, båda Castrol.

Motrolja kör jag billigt och köper på kampanjpris hos t.ex LIDL eller dackonline.se har skitbra priser på okända oljor. 5w-40 brukar det bli, de är billigast. Har dock funderingar att köra 0w-40 till hösten-vintern.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.