AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.409

520i T kokar

Sida 1 av 2
DS
16
DSProtection
520i Touring-96
Nu åker snart bilen på soptippen. En BMW 520i T-96. Frugan står nu på väg hem från jobbet med kokande bil. Orkar inte hålla på och mecka och vet inte hur jag ska göra riktigt. Vi köpte en BMW för att slippa mecka så mycket efter att ha haft en Saab 9000. Har tidigare haft 3 st BMW E-34 som har funkat helt utan problem.

Jag ger snart upp. Vad kan man få för en kokande BMW 520i Touring från 1996?

MVH/Danne
cr
183
criiille
540 IM -98
fyfan så tråkigt att höra. kolla upp felet.. först:) de är ju en svag punkt kylsystemet.. , hoppas de går fixa för en billig peng :)
DS
16
DSProtection
520i Touring-96
Ja, trist som fan. Ska försöka få hitta felet. Vi visste att det var nåt fel. Fick hjälp att lufta och då verkade det ha försvunnit, men det hade det alltså inte. Jag är kass på att mecka, och det är svindyrt att lämna in bilen på verkstad. Har precis kommit tillbaka efter över ett års sjukskrivning då jag fick TBE förra året, så ekonomin är långt ifrån ikapp. Så jag vet inte hur vi ska göra. Jag kan byta grejer själv oftast, har inte tummen mitt i handen, men att felsöka är jag kass på.

Det mest trista är att vi är så jäkla beroende av bil. Frugan jobbar natt, och så har vi ungar.

MVH/Danne
cr
183
criiille
540 IM -98
okej ja fan de låter ju inte så kul ;S verkar vara vanligt med vattenpumpen som lägger av alternativt. kylaren som inte åhåller tätt? termostathuset på dom där är ju i plast.. hmm , ett tips är att låta någon provtrycka för att leka läckor. de kostar inte många kronor :)
DS
16
DSProtection
520i Touring-96
Förra ägare hade bytt kylaren nyligen. Får se om vi hittar nåt fel. Frugans äldsta son är på väg och ska bogsera hem henne nu.
cr
183
criiille
540 IM -98
jaa men låter ju märkligt att den kokar, de va strul nyligt med vätskan eller? då ni luftat mm ?
DS
16
DSProtection
520i Touring-96
Ja, tempen gick upp när man låg i 110-120. Direkt man sänkte hastigheten så sjönk tempmätaren igen. Direkt alltså. Luftade systemet och sen har det verkat funka.
cr
183
criiille
540 IM -98
testa lufta den ordentligt.. finns under mektips.. hur du ska lufta den tror hasso lagt in ett bra inlägg.. viktigt att man luftar ordentligt
cr
183
criiille
540 IM -98
kolla hur nivån är sen åxå.. hur mkt vatten har försvunnit ?? syns de inge läkage?
cr
183
criiille
540 IM -98
om du söker på : Termostat- och vattenpumpsbyte under gör det själv. mek-tips.. står det rätt bra om hur du gör :)
DS
16
DSProtection
520i Touring-96
Får kolla det imorrn. Såg mektipset om vattenpumpsbyte och det. Återkommer om jag inte hittar nåt.
Tack för hjälpen så länge.

MVH/Danne
cr
183
criiille
540 IM -98
som du ser:) de kan ta rätt lång tid.. innan du får det luftat.. och så :) du får testa imorgon =) lycka till = )
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Ventilen i locket på expansionskärlet kan kärva, fick köpa ett nytt själv. Det var billigast på BMW.

___

Min bil: Länk
JA
6
JAEGARN
BMW 525TDS Touring -93
BMW 525i -90
Se till att de luftat ordentligt? För att få ur all luft så kan du behöva lyfta bilen i vänsterkant så den lutar åt höger samtidigt som den står på tomgång, och då öppna luftskruven lite då och då
DS
16
DSProtection
520i Touring-96
Fick hjälp att lufta bilen och fick iallafall värmen att funka i bilen. Vad gäller den stegrande temperaturen så visade det sig vara visco fläkten som inte funkade som den skulle. Så den byts idag. Sen ska det förmodligen funka.

Tack för alla tips och råd.

MVH/Danne
cr
183
criiille
540 IM -98
härligt. hoppas de löser sig.. skriv gärna hur de gick ;)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
I 110-120 ska det väl inte behövas någon viskofläkt då det finns gott om fartvind?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
I 110-120 ska det väl inte behövas någon viskofläkt då det finns gott om fartvind?
Jag skulle inte heller köpa att viskofläkten är boven, den är helt verkningslös och utan funktion i hastigheter över 20-30 km/h.
Noggrann luftning har redan nämnts, fast det är inte så mystiskt och svårt som beskrivs ibland. Inga av de tre servicehandböcker jag har eller BMW:s originaldokument nämner något om att lyfta eller dona i bilens framkant, bara att lossa luftskruvarna och vänta tills det kommer vätska utan luftbubblor, samtidigt som man efterfyller i expansionskärlet osv. Lite pumpning på de tjocka slangarna, varva upp ett par gånger, klart. Iaf när jag själv testat.
En detalj som missas ibland är att en liiiten läcka ger stora problem: Trycket kan inte byggas upp till den riktiga nivån (slangar blir ordentligt hårda), och då kokar kylvätskan eftersom det helt normalt är bortåt 120° inne i topplockets kylkanaler.
När sedan bilens ställs och svalnar ner så sugs luft in i den lilla läckan, och man får dubbelt med problem nästa gång man startar och kör iväg.
Läckan kan ligga så högt att knappast ingen vätska försvinner, men ändå orsaka ordentliga problem. Påfyllningslocket har både övertrycks och vacuumventil för att tillåta att luft kommer in när motorn svalnar, detta är dock enda stället som det får finnas luft på. Om inte denna ventil funkar så brukar slangarna tryckas ihop när motorn är kall, luft kan i vissa lägen sugas in vid pumpaxeln, men inte läcka ut när det blir övertryck. Knepigt värre mao, men inget som är unikt för BMW på något vis.

FP
Svar på trådskaparens fråga:
Kanske 15 000:-

Kunde inte hålla mig längre;o)
Skämt åt sido
Jag känner jag mig tämligen säker på att det ligger till just som Folke skriver. Kan vara väldigt svårt att hitta dessa mycket, mycket små läckor. Mitt tips är att köra bilen väldigt varm och "pumpa" som tusan på kylslangen samtidigt som man tittar mycket, mycket noga efter tendenser till läckande ånga. Det syns alltså knappt men ställer just till dessa problem. Kan vara på många ställen, men oftast är det O-ringen till termostathuset eller en luftskruv...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.